|
کدخبر: 309049

مراقب لاستیک خودرویتان باشید / موجودی بازار ته کشید

اگر این روز‌ها برای خرید لاستیک به بازار مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که یک هرج‌و‌مرج کامل بر این بخش حکمفرماست. بازار لاستیک با مشکل عدم وجود تایر به میزان کافی دست‌وپنجه نرم می‌کند. علاوه‌براین، قیمت لاستیک طی ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. درنتیجه به‌طور هم‌زمان کمبود تایر و گرانی قیمت لاستیک از معضلات این بازار به‌حساب می‌آیند.

اقتصاد مراقب لاستیک خودرویتان باشید / موجودی بازار ته کشید

به‌عنوان یک نمونه از افزایش بهای تایر، هر جفت لاستیک مخصوص رینگ ۱۴ اینچ طی ماه اخیر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. این رینگ در خودرو‌های ایرانی بسیار پرکاربرد است. خانواده خودرو‌های تیبا، ساینا، کوییک، رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵ و پژو پارس، همگی از رینگ ۱۴ اینچ استفاده می‌کنند. به همین دلیل گرانی تایر مناسب رینگ ۱۴ تأثیر قابل‌توجهی بر شرایط بازار و نحوه خرید لاستیک خواهد داشت.

هم‌زمان با گرانی قیمت لاستیک، کمبود تایر نیز به‌شدت در بازار احساس می‌شود. تایر‌های خارجی در بازار کمیاب هستند و اکثر آن‌ها در سایز استاندارد عرضه شده‌اند. همچنین اگر مشتری تایر با اندازه پهن بخواهد، اکثر انتخاب‌ها از بین برند‌های چینی هستند. در بخش تایر‌های ایرانی نیز کمبود‌های قابل‌توجهی احساس می‌شود. برخی برند‌ها تنها تایر را در تعدادی اندازه محدود روانه بازار می‌کنند و مشتریان ناچار به انتخاب برند‌های دیگر هستند.

به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان تایر نیز رویه مشابهی با خودروسازان در پیش گرفته‌اند. این شرکت‌ها از عرضه اجناس خود به بازار لاستیک خودداری می‌کنند تا بتوانند مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند. در سوی دیگر، وزارت صمت تاکنون در مقابل افزایش قیمت مقاومت کرده است. به گفته معاون وزیر صمت، افزایش قیمت لاستیک مشکلات این صنعت را حل نمی‌کند. مشکلات این صنعت مربوط به حوزه تولید و توزیع است. تولید لاستیک نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته و کمبود ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه، بزرگ‌ترین چالش صنعت لاستیک به شمار می‌آید.

 

 

 

منبع: ایران جیب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها