|
کدخبر: 308585 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان:

تفاوت قیمت فاحش محصولات غذایی در زمان خرید / باز بخریم یا بسته بندی؟

پاشابیگی گفت: برخی از از اقلام فروش در خوار و بار فروشی‌ها مثل برنج ایرانی که خرید یک کیسه از آن برای خانواده‌ها گران تمام می‌شود، معمولا به اندازه نیاز و به صورت باز انجام می شود اما فروش برخی کالاها به صورت باز ممنوع است.

اقتصاد تفاوت قیمت فاحش محصولات غذایی در زمان خرید / باز بخریم یا بسته بندی؟

خرید کالاهای مورد نیاز به صورت باز یا بسته بندی؟ سوالی که اغلب در مراجعه به فروشگاه‌های بزرگ و یا خوار و بار فروشی‌های کوچک و بزرگ با آن مواجه می‌شوید. اغلب خرید اقلامی مثل برنج، شکر و چای را به صورت باز بسیار می‌بینیم اما شاید خرید اقلامی مثل کره و پنیر که به صورت باز احتمال فسادپذیری بالاتری دارند، خیلی کم و به مرور حتی حذف شده باشد.

با این حال برخی از مردم هنوز به برندهای معروف کارخانه‌ای اعتماد چندانی ندارند و ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به شیوه باز انجام دهند. بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با رضا پاشا بیگی رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان به گفتگو نشسته است و چالش‌های مربوط فروش اقلام باز را مورد بررسی قرار داده است. با این گزارش همراه باشید.

رضا-پاشابیگی

خرید کالاها به صورت باز ارزان‌تر است؟

رضا پاشا بیگی رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: در گذشته مردم بیشتر تمایل داشتند که اقلام مورد نیازشان از خوار و بار فروشی را به صورت باز تهیه کنند، چون با این روش در وزن‌های مختلف می‌توانستند خرید داشته باشند. مثلا اگر فردی نیاز به ۵۰ گرم زردچوبه داشته باشد، خرید آن از نظر ریالی وقتی به صورت باز تهیه می‌شود، خیلی به صرفه‌تر است تا اینکه همان را به صورت بسته‌ای تهیه کند و دلیل مهم آن هم این بود که هزینه بسته‌بندی ندارد و امکان خرید در وزن مورد نیاز ممکن است.

وی افزود: اما به مرور زمان و بحث بهداشت فروش کالاها، یک سری از اقلام ملزم شدند که به صورت بسته‌بندی فروخته شوند. به عنوان مثال در گذشته حتی کره هم به صورت باز فروخته می‌شد ولی به دلیل مسائل بهداشتی یکسری از اقلام را ترجیحا به صورت بسته‌بندی به فروش می‌رسانند. در زمانیکه محصولی وارد پروسه بسته‌بندی می‌شود، طبیعتا یک هزینه‌ای بابت آن بر فروش کالا اضافه می‌شود.

پاشابیگی خاطرنشان کرد: از طرفی یک سری از اقلام فروش در خوار و بار فروشی‌ها مثل برنج ایرانی که خرید یک کیسه از آن برای خانواده‌ها گران تمام می‌شود، معمولا افراد به اندازه نیازشان و در حد توان خرید انجام می‌دهند، چون به فرض خرید یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج ایرانی به ۱ میلیون تومان هم می‌رسد. بنابراین درباره خرید برنج به صورت باز مشکلی وجود ندارد، در مورد شکر هم آن چیزی که تنظیم بازار مشخص می‌کند به صورت فله به واحدهای خوارو بار فروشی توزیع می‌شود و مغازه داران هم موظف هستند به دلیل بحث تنظیم بازار شکر را به صورت فله عرضه کند. اما در مجموع شکر در بازار به صورت بسته‌بندی هم وجود دارد که طبیعی است قیمت متفاوتی نسبت به شکر باز دارد.

وزارت بهداشت فروش برخی اقلام را به صورت باز ممنوع کرد

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان در ادامه گفت: برخی از اقلام همان طور که ذکر شده دارای مجوز از طرف وزارت بهداشت برای فروش باز ندارد. مقلا فروش کشک به صورت باز خیلی خطرناک است و اغلب فروش باز کالاهایی مثل آن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند که به فرض ازاین تاریخ دیگر واحدهای خوار و بار فروشی اجازه فروش باز را ندارند.

وضع مالیات برای اصناف باید عادلانه باشد

پاشابیگی تصریح کرد: صنف خوار و بار فروشی صنف زحمت کشی است و در هر زمانی با چالش‌های مختلفی روبرو بوده است. چه در زمان جنگ تحمیلی چه در دوره کرونا در صف اول خدمت‌رسانی به مردم بوده‌ایم و خواهشی که داریم این است که در بخش مالیات، دولت کمک کننده باشد تا عادلانه بحث اخذ مالیات از صنف اعمال شود و خدایی نکرده واحدهای صنفی مجبور به تعطیلی نشوند.

وی در پایان به گسترش نیوز گفت: مرجع رسیدگی به شکایات اداره تعزیرات است که زیر مجموعه ما به حساب نمی‌آید. کالاهای صنف خوار و بار فروشی همه قیمت‌گذاری شده است و واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب هستند، هیچ وقت دچار تخلف و گران فروشی نمی‌شوند چون پیوسته ارتباط مستمری با مردم دارند. مثلا سوپرمارکتی که در محل پیوسته با مردم آن منطقه در ارتباط است هیچ وقت با تخلف سعی نمی‌کند که مشتریان خود را از دست بدهد. اگر تخلفی در این صنف دیده شده است، معمولا از طرف واحدهایی است که پروانه کسب ندارند و اغلب اگر گران فروشی در این واحدها دیده شود توسط اداره تعزیرات پیگیری می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها