|
کدخبر: 307624 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان:

علت جهش نرخ روغن مایع و جامد / شکر به قیمت مصوب برگشت؟

پاشابیگی گفت: در مورد شکر کمبودی را نداریم. درباره تنظیم بازار هم حواله‌هایی طی ۳ تا ۴ نوبت به اعضای صنف داده شده است تا مغازه داران فعال در صنف خوار و بار فروشی بتوانند شکر را به قیمت مصوب به فروش برسانند.

اقتصاد علت جهش نرخ روغن مایع و جامد / شکر به قیمت مصوب برگشت؟

خوار و بار فروشان در هر منطقه‌ای بعد از نانوایی‌ها بیشترین کسانی هستند که روزانه با مردم سر و کار دارند. صنفی که بالا و پایین زیادی دارد و با دغدغه‌های بی‌شماری در مورد تامین کالا و همچنین بالا و پایین رفتن قیمت کالا مواجه می‌شوند. در هفته‌های اخیر خبر کاهش توزیع شکر مطرح بود و البته در ادامه دبیر انجمن صنفی این حوزه وعده عرضه شکر و بازگشت قیمت آن به نرخ مصرف را اعلام کرد.

لازم به ذکر است که با وجود ادعای وزارت جهاد کشاورزی درباره وفور شکر در بازار و عرضه آن با قیمت مصوب، گزارش‌ها نشان می‌دهد کمبود شکر در بازار و نیز خرید آن با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب دیده شده است. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش قیمت شیرینی و شکلات در آینده‌ای نزدیک شود.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با رضا پاشا بیگی رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان به گفتگو نشسته است و چالش‌های مربوط به کمبود شکر و همچنین صنف خوار و بار فروشان را مورد بررسی قرار داده است. با این گزارش همراه باشید.

رضا-پاشابیگی

کمبود شکر در بازار رفع شد؟

رضا پاشا بیگی رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در مورد شکر در حال حاضر کمبودی را نداریم. در خصوص تنظیم بازار هم حواله‌هایی طی ۳ تا ۴ نوبت به اعضای صنف داده شده است تا مغازه داران فعال در صنف خوار و بار فروشی بتوانند شکر را به قیمت مصوب به فروش برسانند. شاید در حوزه‌های دیگر کمبود شکر احساس شود اما در صنف خوار و بار فروشان طبق حواله‌های توزیع شده کمبودی دیده نمی‌شود. طبق بازرسی‌هایی که انجام شده و گزارش‌ها نیز مشخص شده است که شکر به قیمت مصوب در واحدهای صنفی عرضه می‌شود.

وی افزود: در خصوص دیگر کالاهای عرضه شده در خوار و بار فروشی‌ها هیچگونه کمبودی را نداریم اما قیمت‌ها یک مقدار بالا است. به این معنی که وقتی قیمت‌ها را با سالیان گذشته مقایسه می‌کنیم با افزایش قیمت محسوسی روبرو می‌شویم. زمانی کالا وجود نداشت اما در حال حاضر کالا به وفور موجود است ولی قیمت‌ها کمی بالاتر از حد معمول است. به عنوان مثال قیمت روغن جامد و مایع نسبت به سنوات گذشته خیلی بالا رفته است. دلیل این جهش قیمت در بخشی به تغییرات جهانی برمی گردد به این دلیل که قسمتی از آن وارداتی است و در مبحثی حتی جنگ اوکراین هم بر آن اثرگذار بوده است.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان خاطرنشان کرد: در قسمت شوینده‌ها هم از اول سال تا به امروز افزایش‌های جسته گریخته داشتیم ولی به طور کلی می‌توان گفت کمبودی مشاهده نمی‌شود. هر چقدر که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، قدرت خرید مردم پایین می‌آید و اگر در گذشته به میزان بالاتری خرید انجام می‌شد اما امروز شاهد این اتفاق هستیم که مردم خریدهای مورد نیازشان را طبق نیاز روز تهیه می‌کنند. هیچ وقت تورم و درآمدها متناسب با هم تغییر نکرده است و در صورتیکه این اتفاق می‌افتاد، تورم پنهان می‌شد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا نمی‌کرد.

وضعیت مالیات کارت خوان‌ها

پاشا بیگی درباره عملکرد کارت خوان‌ها توضیح داد: در حال حاضر شاهد این اتفاق هستیم که سازمان مالیات فعالیت داده محور بر اصناف دارد. به این معنی که دستگاه‌های پوز را ملاک مالیات قرار داده است اما این در صنف ما به تنهایی قابل اکتفا نیست و دلیل آن هم این است که یک سری از کالاهای ما در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد، حاشیه سود پایینی دارد. به عنوان مثال روغن فقط ۳ درصد سود دارد و همچنین لبنیات که ۵ تا ۶ درصد سود دارد.

وی افزود: زمانیکه مغازه دار یک حجم بالایی از روغن یا لبنیات می‌فروشد، اداره دارایی این را ملاک عمل برای بحث گرفتن دارایی قرار می‌دهد. همچنین در مواردی هم به دلیل تعامل بالای خوار و بار فروشان با مردم، گاها شاهد دریافت وجه نقد از طرف مردم بوده‌ایم ولی از نظر دارایی چون در گردش پوز این تراکنش وجود دارد به عنوان یک خرید و فروش تلقی می‌شود و در نتیجه باز یک مالیاتی در این موارد به مغازه داران تحمیل می‌شود. تمام این موارد جزء مشکلات موجود در کارتخوان‌ها است و فعالان صنف خوار و بار فروشی به آن اعتراض دارند.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در جلساتی که با مدیران سازمان امور مالیاتی داشتیم اعلام کردیم که این روش تعیین مالیات عادلانه نیست و باید بحث مالیات نسبت به درآمدی که افراد کسب می‌کنند تعیین شود. باید در مورد مالیات دقیق بررسی شود و در ادامه راستی آزمایی صورت بگیرد تا مشخص شود فروشنده چقدر جنس فروخته است و در ازای آن چقدر درآمد کسب کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها