|
کدخبر: 308315 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس شورای اسلامی؛

رکود ادامه دار بازار مسکن / برجام ناجی دولت می‌شود؟

محمدحسن آصفری؛ نماینده مردم اراک در مجلس بیان کرد: درحال حاضر شاهد رکود در بازار هستیم اما این وضعیت خیلی پایدار نخواهد بود. در شش ماه دوم سال باید توجه بیشتری به این حوزه شود. دولت موظف به رفع چالش های مهم و ضروری بازار مسکن است و ما در مجلس، مطالبات مردم در این زمینه را پیگیری خواهیم کرد.

اقتصاد رکود ادامه دار بازار مسکن / برجام ناجی دولت می‌شود؟

به باور اکثر کارشناسان حوزه مسکن، ادعای کاهش تورم به دلیل نقش ۳۰ درصدی تولید مسکن، اعتباری ندارد. این گروه از کارشناسان بر این نظر هستند که از سال گذشته، ارائه آمارهای مسکن متوقف شده و در نتیجه، هرگونه اعلام ارقام و آمارهای مربوط به مسکن بدون داشتن مدرک صورت می‌گیرد.

حتی آمار اخیر وزیر راه و شهرسازی نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. مطابق نظر این تحلیل گران در حالی که بازار مسکن با افزایش قیمت‌های اجاره و فروش ملک مواجه است، گزارش‌های مربوط به تولید مسکن نیز شامل اطلاعات خوش‌بینانه‌ای نیست. تحلیلگران اقتصادی  نیز در سمت مقابل بر این عقیده هستند که ادامه این وضعیت باعث از دست رفتن اعتبار آماری نهادهای رسمی کشور خواهد شد.

با توجه به رشد تورم و قیمت مسکن، به نظر می‌رسد باید به خرید خانه به عنوان راهی برای تحقق رویاها امیدوار بود. از سوی دیگر براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در مرداد ماه سال جاری به ۳۹.۸ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش داشته و این امر از آن حکایت دارد که نرخ تورم در ماه‌های آینده کاهشی نخواهد داشت.

طبیعتا کتمان کردن واقعیت‌ها و صحبت از اعداد بی‌اساس، به دولت و وزارت راه و شهرسازی هیچ سودی نمی‌رساند؛ زیرا تجربه چند سال اخیر نشان می‌دهد که تمرکز سیاست‌ها بیشتر روی نهان سازی مسئله معطوف بوده و تاکنون تلاشی برای رسیدن به هدفی روشن و امیدوارکننده مشاهده نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد ادعای کاهش تورم به دلیل نقش ۳۰ درصدی تولید مسکن بدون داشتن مدارک و اطلاعات کافی، قابل قبول نیست. برای بررسی واقعیت این ادعا، نیاز به ارائه آمارها و مدارک مربوطه داریم تا بتوانیم از گذر آن، یک نتیجه‌گیری معقول و منطقی نیز داشته باشیم.

گسترش نیوز برای برای بررسی آخرین شرایط بازار مسکن و چرایی رکود فعلی، گفت و گویی با محمدحسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی انجام داده که در ادامه می خوانید.

آصفری

این وضعیت پایدار نخواهد بود

آصفری درباره آینده بازار مسکن با توجه به نارضایتی های موجود بیان کرد: درحال حاضر شاهد رکود در بازار هستیم اما این وضعیت خیلی پایدار نخواهد بود. در شش ماه دوم سال باید توجه بیشتری به این حوزه شود. دولت موظف به رفع چالش های مهم و ضروری بازار مسکن است و ما در مجلس، مطالبات مردم در این زمینه را پیگیری خواهیم کرد. از یک سو چندین میلیون خانواده فاقد مسکن در کشور وجود دارد و در سمت مقابل دولت مردم را به ازدواج و فرزندآوری تشویق می کند.

او ادامه داد: تا زمانی که معضل تهیه مسکن حل نشود، طبیعتا کسی به امر ازدواج و تشکیل خانواده ترغیب نخواهد شد. برای تسهیل این امر مهم، باید مسکن ارزان در اختیار جوانان بگذاریم. این مورد به شرط همکاری دستگاه ها و نهادهای دولتی مقدور است و نباید یک امر محال و نشدنی تلقی شود. در این راستا نباید زمین را با عنوان کاربری‌ها یا خدمات زیربنایی درنظر گرفت و اقدام به دریافت مبالغ نجومی از مردم کرد. این قبیل اقدامات منجر به افزایش قیمت مسکن شده و بازار را دچار به هم ریختگی می کند. 

بانک-اصناف

نقش مهم بانک‌ها در این زمینه

نماینده مردم اراک در مجلس افزود: در این مسیر بانک‌ها نیز موظف به اعطای تسهیلات ارزان قیمت هستند تا مردم برای تهیه مسکن ترغیب شوند. دولت باید سیاست های تشویقی را برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی اتخاذ کند تا مصالح ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان مسکن قرار بگیرد. درهرصورت این مصالح در طرح نهضت ملی مسکن به کار برده می شود و از این حیث بایستی معافیت های مالیاتی و سیاست های تشویقی مناسب در جهت کاهش هزینه های انرژی در دستورکار قرار گیرد.

آصفری در ادامه خاطرنشان کرد: به هرحال نیت اصلی همه ما کمک به قشر کم درآمد است و برای تسریع در دستیابی به اهداف مدنظر دولت و کاهش قیمت مسکن، انجام این دسته از فعالیت ها لازم و ضروری ارزیابی می شود. مطابق ادعای آقای رئیس جمهور، هدف قوه مجریه در این راه، ایجاد یک میلیون مسکن است و مجلس نیز اراده جدی برای کمک به دولت دارد تا نیازهای حیاتی و مهم مردم عزیز برای تهیه مسکن برطرف شود.

هیئت-دولت

ادامه این روند به ضرر دولت است

وی در ارتباط با به طول انجامیدن ساخت خانه های نهضت ملی مسکن و پیامدهای احتمالی آن اظهار کرد: به درازا کشیده شدن این طرح به ضرر مردم و همچنین دولت است و در این موضوع تردیدی وجود ندارد. در ادامه این معطلی، قیمت مسکن نیز بالا خواهد رفت و بر تعداد خانواده های بدون مسکن افزوده می شود. عدم رغبت به ازدواج، نتیجه این سستی و برنامه ریزی ضعیف به حساب می آید و ما در مجلس نسبت به آن نقد جدی داریم. مسکن یه عامل مهم و انگیزشی برای تشکیل خانواده و امر ازدواج به شمار می رود و بدون رفع چالش های موجود دراین مسیر نمی توان توقع رخ دادن معجزه داشت.

نماینده مجلس در خصوص ایده ساخت خانه های ۲۵ متری به خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز گفت: این طرح ها در شان ملت بزرگ ایران نیست و علت مطرح شدن چنین ایده های عجیب را درک نمی کنم. این خانه ها را حتی نمی توان یک آلاچیق درنظر گرفت. برای ساخت مسکن باید شرایط عادی یک زندگی زناشویی را رعایت کرد تا در آینده شاهد وقوع اتفاقات ناخوشایند نباشیم. مسکن باید جایی برای آرامش خانواده ها باشد و متراژ و بزرگی آن رابطه مستقیمی با این شرایط دارد. در یک محیط کوچک و نقلی، به طبع چنین وضعیت آرامش بخشی برای خانواده ها میسر نخواهد بود.

اتحادیه+اروپا+برجام

برجام اثری بر بازار مسکن نخواهد گذاشت

آصفری در پیوند با توافق احتمالی برجام و تاثیر آن بر بازار مسکن عنوان کرد: به اعتقاد من هرگونه توافق احتمالی بین ایران و غرب، اثر خاصی بر بازار مسکن نخواهد گذاشت. تمام نیازمندی های ما در این حوزه، داخلی محسوب شده و از این جهت ارتباطی میان برجام و بازار مسکن وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران در بحث برجام، تا به امروز به تعهدات خود عمل کرده ولی در سمت مقابل کماکان شاهد کارشکنی غرب هستیم.

او در پایان اضافه کرد: طرف غربی باید به تعهدات خود در این حوزه عمل کند و دست از زیاده خواهی بردارد. دبیر کل سازمان ملل و همچنین شورای امنیت در این زمینه باید پاسخگو باشد و به خوبی شفاف سازی کند. علت عدم تعهد کشورهای ۱+۵ در بحث برجام بایستی یک بار برای همیشه روشن شود. ما نسبت به به اصل موضوع برجام در زمان تصویب آن و کوتاهی های صورت گرفته گلایه مند هستیم. فارغ از این مطلب، درصورت گرفتن ضمانت های لازم توسط تیم مذاکره کننده قبلی ما، درحال حاضر شاهد این بلاتلکیفی بی پایان و همین طور کارشکنی و بدعهدی طرف غربی نبودیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها