|
کدخبر: 308284

مدیر عامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه؛

پروژه گندله‌سازی کردستان امکان اشتغال هزار نفر را فراهم می‌کند

مدیر عامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه گفت: اشتغال‌زایی در این پروژه حدود هزار نفر است. این پروژه در طراحی اولیه در دو فاز طراحی شده اما زیرساخت‌های لازم برای آن در نظر گرفته نشده است.

نشست خبری کلنگ‌زنی پست برق کارخانه گندله‌سازی کردستان شرکت صبا امید غرب خاورمیانه امروز (یکشنبه ۹ مهرماه) با حضور اسماعیل زارعی کوشا،استاندار کردستان، بختیار خالقی، رییس سازمان صمت استان کردستان، علیرضا زرندیان، نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه این شهر برگزار شد.

در این نشست مهدی زارع، مدیر عامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه گفت: پروژه در فاصله ۴۰ کیلومتری معدن صبا نور وجود دارد و کنسانتره سنگ زغال سنگ از آنجا تأمین می‌شود. لذا زنجیره از معدن تا محصول نهایی اجرایی شده است.

خاورمیانه

او افزود: پروژه به چند قسمت تقسیم می‌شود. شرکت آتیکو، ایکا، CMEPC، در این پروژه با ما همکاری می‌کنند. هزینه ثابت مورد نیاز پروژه ۲۱،۱۱۰،۵۰۰ میلیون ریال است. اشتغال‌زایی در این پروژه حدود  هزار نفر است. این پروژه در طراحی اولیه در دو فاز طراحی شده اما زیرساخت‌های لازم برای آن در نظر گرفته نشده است.

زارع همچنین تصریح کرد: یکی از چالش‌ها این است که زمین کافی برای انباشت نداریم. در این پروژه از کوره گردان استفاده می‌شود. البته ۵۰ هزار متر مکعب خاک‌برداری شده است همچنین ساختار اصلی پروژه ساخته شده است. بهش زیرساخت پروژه در قسمت آب قرار شده که از آب‌های زیرزمینی استفاده شود البته منظور پس‌آب است.

مدیر عامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه در ادامه اظهار کرد: در مورد نیروی کار اولویت با نیروهای بومی است اما با توجه به شرایطی که پیش آمده برای جلوگیری از اجحاف حقوق اهالی منطقه آزمون برگزار خواهد شد.‌در حال ۱۷۴ پرسنل مستقیم داریم که بحث برق، متالوژی، کامپیوتر و شبکه برای ما اهمیت دارد. با توجه به اینکه مجموعه صنعتی است دوست داریم از تجربه نیروها استفاده کنیم.

همچنین اسماعیل زارعی‌کوشا؛ استاندار کردستان گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد پروژه گندله‌سازی کردستان آماده شده و امیدوار هستیم که ۸ هزار زمین دیگر به این کارنامه اضافه شود.

او افزود: با این پروژه استان کردستان به سمت صنعتی شدن است و بنده این نوید را می‌دهم که این موضوع در استان نهادینه‌سازی خواهد شد.

زارعی کوشا گفت: همه عزیزان کار مدون با برنامه‌ریزی مناسبی در کارخانه گندله‌سازی کردستان انجام می‌دهند. مباحثی نظیر تأمین زمین و برق تر جمله مواردی است که درباره کارخانه گندله‌سازی کردستان مطرح است.

او افزود: همچنین بحث آنتن‌دهی است که بنده این قضیه را دنبال خواهد کرد. البته دولت و ایمیدرو سرمایه‌گذاری در استان کردستان کردند.

زارعی کوشا ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ سال قبل سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. همچنین رتبه بودجه استان کردستان در سال مذکور ۲۴ بود اما سال ۱۴۰۲ به رتبه ۱۰ رسید. معدن طلای قروه همه حساب‌های خود را به بانک‌های مرکز استان منتقل کردند.

استاندار کردستان در پایان یادآور شد: طی دو روز گذشته از ۴ بعد ازظهر تا ۱۲ شب پهنه اصلی شهر چندین هزار نفر را دید اما هیچ کدام شعار ندادند.

همچنین در آیین کلنگ‌زنی پست برق کارخانه گندله‌سازی کردستان شرکت صبا امید غرب خاورمیانه در محمد حسین محبیان، فرماندار شهرستان بیجار اظهار کرد: استان کردستان و شهرستان بیجار آینده صنعتی دارد، در حقیقت با توجه به استعدادهای این استان، کردستان ظرفیت تبدیل شدن به قطب فولاد کشور را دارد.

او ادامه داد: توسعه گاها منجر به تخریب می‌شود که باید سعی کنیم این تخریب حداقلی باشد. همچنین در زمینه صدور مجوزها باید توسعه صنایع در نظر گرفته شود.

فرماندار شهرستان بیجار در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران هم به صورتی اقدام کنند که از نیروهای بومی منطقه استفاده کنند و مشارکت فعال داشته باشند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین خورشیدی، امام جمعه شهرستان بیجار افزود: توصیه بنده این است که بیشترین کارگر از نیروی کار منطقه استفاده شود. همچنین محصولات شهرستان مدنظر قرار گرفته شود و خریدها از منطقه صورت بگیرد. بیجار در بسیاری از شاخص‌ها از شهرستان‌های دیگر پایین‌تر است.

او افزود: نکته دیگر مربوط به امنیت جانی مردم این منطقه است که انتظار داریم این شهر با استفاده از منابعی که در آن قرار دارد، از بن‌بست خارج شود.

زندیان نیز در این جلسه زندیان نیز متذکر شد: ما مدیران ویترینی هستیم و کار اصلی را کارگران و مهندسان انجام می‌دهند. مدیران و مسئولینی در گذشته حضور داشتند که از آنها تشکر می‌کنیم. ۲۰ سال شاهد خام‌فروشی در منطقه بودیم که کمترین سود را برای کردم منطقه شد.

او افزود: یکی از عوامل عقب‌ماندگی در بیجار فقر زیرساخت‌ها است کما اینکه در این شهرستان راه‌آهن وجود نداشت و جاده‌های دو بانده در دسترس شد.

 

نویسنده: فاطمه احمدپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها