|
کدخبر: 308001

خبر خوش درباره ارزان شدن لاستیک

صنعت لاستیک‌سازی‌ سالانه به ۵۰۰ تا ۶۰۰میلیون دلار ارز برای تولید و واردات نیاز دارد که این ارز طبق توافق‌های ابتدای سال باید از محل ارز نیمایی و به نرخ ۲۸هزارو۵۰۰تومان تامین می‌شد. اما مشکلاتی در تخصیص ارز و همینطور انتقال حواله‌های ارزی وجود دارند که منجر به کاهش تامین منابع ارزی و درنهایت کاهش تولید در صنعت لاستیک‌سازی‌ شده است.

اقتصاد خبر خوش درباره ارزان شدن لاستیک

بازار لاستیک در چند ماه گذشته با چالش‌های مختلفی رو به رو بوده و قیمت‌ها روند صعودی داشته است. التهابات در این بازار باعث ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت لاستیک با نرخ مصوب شد. علت ایجاد التهاب در بازار لاستیک، کاهش تولید ناشی از تامین نشدن ارز مورد نیاز صنایع لاستیک‌سازی بوده است. طی چند روز گذشته برخی افراد با سوء استفاده از این کاهش عرضه، آگهی هایی با نرخ‌های نجومی برای فروش لاستیک منتشر کردند.

آمارها نشان دهنده این است که تولید لاستیک در ۵ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل روند کاهش داشته است. سال گذشته جمعا ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک در ۵ ماه ابتدای سال برای خودروهای سواری تولید شد که این میزان امسال به کمتر از میلیون حلقه رسید.

بنابراین علت تشکیل صف‌های طولانی برای خرید لاستیک و افزایش نرخ در بازار غیر رسمی، کاهش تولید است. در ابتدای امسال بنا بود ارز مورد نیاز صنایع لاستیک‌سازی برای تامین مواد اولیه و همینطور واردات از محل ارز نیمایی به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تخصیص داده شود.

به طور میانگین سالانه ۲۴میلیون حلقه لاستیک در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۲۱ میلیون حلقه در داخل و بقیه از طریق واردات تامین می‌شوند. به همین منظور سالانه رقمی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیون دلار صرف واردات و همین میزان نیز صرف تامین مواداولیه تولید می‌شود.

 

منبع: اقتصاد 100

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها