|
کدخبر: 307842

با فرمول‌های اقتصادی طالبان آشنا شوید

پول ملی افغانستان باوجود شرایط وخیم این کشور با افزایش ارزش همراه شده و از این حیث‌، برترین عملکرد را در میان ارزهای جهان داشته است.

اقتصاد با فرمول‌های اقتصادی طالبان آشنا شوید

پول ملی افغانستان باوجود شرایط وخیم این کشور با افزایش ارزش همراه شده و از این حیث‌، برترین عملکرد را در میان ارزهای جهان داشته است. میلیاردها دلار کمک بشردوستانه و افزایش سطح تجارت با همسایگان باعث شده پول ملی افغانستان در سه ماه سوم سال جاری میلادی بهترین عملکرد را در میان ارزهای جهان داشته باشد؛ اتفاقی غیرمنتظره برای کشوری که با فقر دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و دارای یکی از بدترین کارنامه‌های حقوق بشری در جهان است.

 به نوشته بلومبرگ، طالبان که از حدود دو سال پیش کنترل افغانستان را به دست آورد، اقداماتی انجام داده که باعث شده «افغانی» - پول ملی این کشور - در دژی مستحکم در برابر عوامل منفی قرار بگیرد. از جمله این اقدامات می‌توان به ممنوعیت استفاده از دلار و روپیه پاکستان در مبادلات داخلی و محدودیت‌های فزاینده نسبت به خروج دلار از داخل افغانستان اشاره کرد. طالبان همچنین تجارت آنلاین را ممنوع و تهدید کرده کسانی که از قوانین سرپیچی کنند با مجازات زندان روبه‌رو می‌شوند.

کنترل بر ارز، ورود پول نقد و دیگر منابع مالی باعث شده ارزش افغانی در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ حدود ۹ درصد افزایش پیدا کند و از این حیث از «پزو» - پول ملی کلمبیا - که با رشد ۳ درصدی همراه شده، پیشی‌ گرفته است. پول ملی افغانستان در سال جاری میلادی با رشد ۱۴ درصدی همراه شده و از این نظر پس از پول ملی کلمبیا و سریلانکا در جایگاه سوم جهان قرار می‌گیرد. اگرچه ارزش افغانی پس از تغییر حکومت در افغانستان با افزایش روبه‌رو شده، اما این کشور همچنان با آشفتگی و بی‌ثباتی روبه‌رو است. یکی از چالش‌های مهمی که افغانستان با آن مواجه شده، انزوای این کشور در جهان به خاطر تحریم‌های اقتصادی است. طبق گزارش بانک جهانی، بیکاری عنان‌گسیخته باعث شده دوسوم خانوارها برای تهیه نیازهای اولیه زندگی خود با چالش روبه‌رو باشند و سیر تورم افغانستان به «تورم منفی» تبدیل شده است. از اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی و تا دست‌کم ۱۸ ماه پس از‌ آن، سازمان ملل متحد به شکل هفتگی هواپیماهای مملو از دلار آمریکا را برای حمایت از مردم فقیر به این کشور اعزام می‌کرد؛ هواپیماهایی که بعضا تا ۴۰ میلیون دلار پول به همراه داشتند. به گفته تحلیلگران، اقدامات طالبان برای جلوگیری از تضعیف افغانی مثمر ثمر بوده، اما به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، این رشد ارزش یک پدیده کوتاه‌مدت خواهد بود.

منبع: ایران جیب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها