|
کدخبر: 272011

طالبان حقوق بشر را تضمین می کند؟

سازمان عفو بین‌الملل با تهیه دادخواستی از طالبان خواست به حقوق بشر در افغانستان احترام بگذارند و این مهم را تضمین کنند.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد طالبان از زمان دست یافتن به قدرت، موجی از نقض حقوق بشر را آغاز کرده‌ است و افغانستان در آستانه ویرانی غیرقابل بازگشت قرار گرفته است.

در این دادخواست آمده است طالبان نه تنها به وعده خود مبنی بر حمایت از حقوق مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان، عمل نکرده بلکه چرخه خشونت را از سرگرفته‌ و دست به نقض حقوق بشر زده‌اند.

عفو بین‌الملل افزود طی یک سال حاکمیت طالبان، نهادهای کلیدی برای حمایت از حقوق بشر منحل، آزادی بیان، تشکل، محاکمه عادلانه و سایر حقوق شهروندان افغانستان از جمله حقوق اساسی زنان و دختران نیز سلب شده است.

این سازمان خاطرنشان کرد هزاران افغان به‌طور خودسرانه بازداشت، شکنجه، ناپدید و حتی کشته شدند.

در ادامه این  دادخواست آمده است روزنامه‌نگاران، فعالان، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، دانشگاهیان، اقلیت‌های مذهبی و قومی همچنان در معرض خطر هستند.

این نهاد تاکید کرد حقوق بشر در همه جبهه‌ها مورد حمله قرار گرفته است و جامعه جهانی باید از طالبان بخواهد تا به حقوق بشر در افغانستان احترام بگذارند.

در ادامه آمده است طالبان به نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان، از جمله قتل‌های تلافی‌جویانه و حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران، مدافعان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی، قضات، وکلا، مقامات دولتی سابق و روزنامه‌نگاران فوری پایان دهند و طالبان به حقوق زنان و دختران از جمله دسترسی آنان به‌کار و آموزش احترام بگذارند.

این نهاد خواستار پایان بازداشت‌های خودسرانه و ضرب‌وشتم خبرنگاران و سرکوب معترضان از جمله زنان معترض نیز شده است.

در این دادخواست تاکید شده برای تحقیق و پاسخگویی مؤثر و شفاف برای تأمین عدالت در افغانستان باید میکانیسم روشنی ایجاد شود.  

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها