|
کدخبر: 306944

بورس به اوج برمی گردد؟

بورس تهران روز یکشنبه با رشد تراز شاخص‌های اصلی و افزایش ۳۲ درصدی ارزش معاملات خرد مواجه بود. خروج بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمدثابت در انتهای معاملات روز گذشته بیانگر تغییر انتظارات کوتاه مدت فعالان بازار سهام است.

اقتصاد بورس به اوج برمی گردد؟

بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افزایش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت رشد تراز شاخص کل بود. دیروز روند معاملات روز چهارشنبه هفته اخیر تغییر کرد و با افزایش بیش از هزار و صد میلیارد تومان از ارزش معاملات خرد پایان یافت. با توجه به رکود معاملاتی سنگین هفته‌های اخیر، تغییرات چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بازار سهام زمانی تکامل پیدا می‌کند که ارزش معاملات خرد روزانه از سطح ۸ همتی فراتر رود و در صورتی که روند رشدی این معیار در روز‌های آتی متوقف شود؛ احتمال بازگشت به سطوح کمتر از ۴ همتی ارزش معاملات خرد وجود دارد.

روز یکشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران نیز مشابه شاخص‌های بورسی تماماً سبزپوش بودند و شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۲۹ صدم درصد بود و رشد تراز بیشتر شاخص هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران رقم ۶۴ صدم درصدی داشت و افزایش تراز کمتری را برای شاخص کل فرابورس به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با ۳۸ صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن با ۱.۱۲ درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط با ۶۰.۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فلزات اساسی با ۳۷.۱ میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۲۹.۲ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۶۰.۷ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۳۳.۷ میلیارد تومان و صنعت عرضه برق، گاز، بهار و آب‌گرم با ۸.۱ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

طی معاملات یکشنبه، شاخص صنعت استخراج سایر معادن بیشترین رشد تراز را داشت و در بین صنایع سنگین نیز، شاخص صنایع انبوه‌سازی و فرآورده‌های نفتی بیشترین رشد تراز را داشتند. بیشترین افت تراز در بین شاخص صنایع بورسی به صنعت دباغی و پرداخت چرم تعلق داشت. در بین صنایع سنگین بازار سهام نیز صنعت محصولات شیمیایی و صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی بیشترین ریزش تراز را تجربه کردند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام پس از چهار روز معاملاتی توانست سطح ۴ همتی را به دست آورد و در تراز ۴ هزار و ۸۱۱ میلیارد تومانی متوقف شد. ارزش معاملات خرد روزانه در چند ماه اخیر رکودی بوده و چند هفته گذشته را در قعر این رکود پشت سر گذاشته است. ورود سیگنال‌های حمایتی در این مدت نتوانسته است سطح ارزش معاملات خرد را افزایش قابل توجهی دهد و در صورت افزایش نیز، متداوم نبوده است.

روند جریان پول حقیقی از شروع دومین هفته شهریور ماه، برآیند خروجی از سهام و ورودی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمدثابت را به ثبت رسانده است. این روند که گاهی از نظر ورود پول به صندوق‌ها و گاهی از نظر خروج پول از سهام تشدید می‌شد؛ بیانگر انتظارت نزولی نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام بود که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمدثابت را چاره فرار از تورم می‌کرد. روز یکشنبه این روند شکسته شد و با ورود ۱۰۹ میلیارد تومان پول حقیقی به سهام و خروج ۶۰۹ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمدثابت، عملکردی معکوس روز چهارشنبه به ثبت رسید.

روز یکشنبه، بازار سهام تغییر جهت داشت و ارزش صف‌های خرید و فروش سهام روز یکشنبه به نسبت روز انتهای هفته قبل کاهش داشت. دیروز ارزش صف‌های خرید با ۷ درصد کاهش به ۱۷۶ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش با ۴۱ درصد کاهش به نسبت ۲۶۹ میلیارد تومان روز چهارشنبه، تا ۱۶۰ میلیارد تومان ریزش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۰.۷ میلیون تومان روز چهارشنبه تا ۲۴.۲ میلیون تومان رشد داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش داشت و از ۲۳.۲ میلیون تومان به ۲۲.۳ میلیون تومان رسید. با این اوصاف پس از شش روز معاملاتی سطح سرانه خرید تا بالای ۲۴ میلیون تومان رشد کرده و شکاف این دو معیار پس از ۱۰ روز معاملاتی تا نزدیکی ۲ میلیون تومان به سمت خریداران حرکت کرده است.

پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز دوشنبه در تداوم روند صعودی شاخص‌ها در معاملات دیروز آغاز خواهد شد. بازار سهام همچنان اصلی‌ترین تأثیر خود را از رشد قیمت نفت جهانی و افزایش فروش حامل‌های انرژی ایران خواهد پذیرفت. دلار بازار آزاد نیز از دو سمت سیگنال‌های مثبت و منفی دارند. اولین سیگنال دلار بازار ازاد همچنان بحث آزادسازی سوئیفت برای ۶ میلیارد دلار کره جنوبی است. از سوی دیگر نیز نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنار لغو مجوز هشت بازرس آژانس آلمانی و فرانسوی توسط ایران نیز می‌توان انتظارات افزایش بازار ارز را تحریک کند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۵ تا ۷ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد قوی‌‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت و بیشتر از سطح روز یکشنبه پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت با شدت کمتری تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افت اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۴ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۱ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس کاهش یابد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها