|
کدخبر: 306666

اختصاصی گسترش نیوز

صفر تا صد آیفون ۱۵ / عرضه جهانی به تأخیر افتاد؟

اپل با برگزاری رویداد Wonderlust از گوشی‌های سری آیفون ۱۵ رونمایی کرد. رونمایی که از یک ایران و مسی در آن نام برده شد.

اقتصاد صفر تا صد آیفون ۱۵ / عرضه جهانی به تأخیر افتاد؟

طرفداران آیفون هر سال در سراسر دنیا منتظر رونمایی از مدلی تازه از آیفون هستند. نهایتاً روز گذشته اپل در رویداد «واندرلاست» این شرکت در کالیفرنیا از سری آیفون ۱۵ رونمایی کرد. مهم‌ترین موضوع بعد از بحث‌های فنی قیمت این گوشی بود که قیمت پایه این دستگاه ۷۹۹ دلار اعلام شد. در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به سری ۱۵ آیفون وحاشیه های مراسم رونمایی داشته باشیم.

رونمایی آیفون ۱۵

در مراسم «واندرلاست» از سری جدید آیفون، یعنی آیفون ۱۵، ۱۵ پرو، ۱۵ پلاس و ۱۵ پروپلاس رونمایی شد. مردم در سراسر جهان می‌توانند از روز جمعه این گوشی‌ها را پیش سفارش دهند و در ۲۲ سپتامبر موجود خواهند بود.

البته ساعاتی پس از آغاز پیش‌فروش گوشی‌های جدید اپل در اکثر کشورهای دنیا، زمان تحویل آیفون ۱۵ پرو مکس تا ماه نوامبر (آبان و آذر) به تأخیر افتاد. بلومبرگ می‌گوید که این اتفاق احتمالاً نتیجه‌ی تقاضای زیاد برای گران‌ترین مدل‌ آیفون ۱۵ است.

زمان تحویل سفارش مدل‌های آبی و مشکی آیفون ۱۵ پرو مکس تا ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) به تعویق انداخته شد و اپل به بسیاری از خریداران مدل‌های سفید و نقره‌ای گفت که گوشی را در تاریخ ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) به آن‌ها تحویل می‌دهد. این تأخیر شامل تمامی مدل‌های آیفون ۱۵ پرو مکس می‌شود.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند در لحظه‌ی آغاز پیش‌فروش آیفون ۱۵، وب‌سایت اپل به‌حدی سنگین شد که امکان ثبت سفارش تا چند دقیقه وجود نداشت. همچنین اپلیکیشن فروشگاه آنلاین اپل چند بار کرش کرد.

در فیلم زیر تیزر رسمی معرفی آیفون ۱۵ را مشاهده می‌کنید.

سفارش مقدماتی آیفون ۱۵

برای سفارش مقدماتی آیفون ۱۵، دو گزینه‌ی اصلی وجود دارد. آیفون ۱۵ را مستقیماً از اپل یا یک فروشگاه مجاز می‌توانید خریداری کنید. از سویی می‌توانید، از طریق یک طرح تلفن همراه از یک ارائه‌دهنده مخابراتی به آن دسترسی پیدا کنید.

اگر علاقه‌مند به روش اول هستید، باید مدل و اندازه مورد نظر خود را انتخاب کنید و از هر امکانات اضافی آن استفاده کنید. در غیر این صورت، می‌توانید از طریق Telstra، Optus یا Vodafone کار را پیش ببرید.

شاید باورتان نشود اما یک نظرسنجی جالب در امریکا انجام شد که بر اساس آن ۲۰٪ از آمریکایی‌ها مدعی شدند اگر بخواهند گوشی‌های سری آیفون ۱۵ را خریداری کنند، قطعاً به قرض می‌افتند.

تغییرات در سری جدید آیفون

مهم‌ترین و جذاب‌ترین تغییرات آیفون درگاه یو اس بی تایپ سی است.

از سویی آیفون در سری ۱۵ داینامیک آیلند در حد چند میلی‌متر کوچک‌تر شده است. البته با همان ظاهر کپوسلی شکل بازطراحی شد. حاشیه‌های دور صفحه‌نمایش آیفون کمی کوچک‌تر هست که اختلاف آن با مقایسه با آیفون‌ها سری ۱۴ چشم‌گیر است.

آیفون سری ۱۵ دوربین پریسکوپی دارد، دوربینی که قبلاً در گوشی‌های هواوی، سامسونگ و شیائومی دیده‌ایم.

تغییر جذاب بعدی را در بدنه سری ۱۵ آیفون مشاهده می‌کنید که از تیتانیوم در فریم گوشی‌ها استفاده شده است و باعث کاهش وزن و افزایش کیفیت و مقاومت بدنه شده است.

پردازنده‌های سری A اپل هر سال پیشرفت کرده است و برای آیفون‌های سری ۱۵ از جدیدترین این پردازنده‌ها یعنی A۱۷ استفاده شد.

آیفون در مراسم رونمایی سری ۹ اپل واچ را نیز معرفی کرد که قابلیتی به نام «دبل تپ» دارد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد برای انجام کارهایی مانند پاسخ دادن به تماس تلفنی، دو بار انگشتان خود را بدون لمس ساعت، به هم بزنند. جف ویلیامز، مدیر عملیاتی ارشد اپل، این قابلیت معتقد است که قابلیت مذکور از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا تغییرات کوچک در جریان خون، هنگامی که کاربر انگشتان خود را به هم زده و دست دیگر را برای کارهای دیگری مانند راه رفتن با سگ یا نگه داشتن یک فنجان قهوه آزاد می‌کند را تشخیص دهد.

اپل-واچ

 همچنین لیزا جکسون، مدیر محیط زیستی اپل اعلام کرد، دیگر از چرم در هیچ یک از محصولات اپل استفاده نخواهد شد. به جای چرم، از پارچه‌ای به نام «فاین وون» استفاده کردند که شبیه جیر است.

 امسال خبری از مدل طلایی آیفون نبود و از رنگ‌های مشکی، صورتی، قرمز، زرد، آبی. سبز استفاده شده است.

رنگ-آیفون

یکی از ویژگی‌های جالب آیفون ۱۵ «ایزوله سازی صوت» مبتنی بر هوش مصنوعی است. با این قابلیت صدای فرد حتی در یک قطار شلوغ یا مکان عمومی بهتر شنیده می‌شود.

در تصاویر زیر به اختصار مشخصات تمامی مدل‌های سری ۱۵ آیفون را مشاهده می‌کنید. 

مشخصات-آیفون-۱۵-پرو

مشخصات-آیفون-۱۵-پلاس

قیمت سری ۱۵ آیفون

قیمت آیفون همیشه حاشیه‌های زیادی را در سراسر جهان داشته است و در ایران با وجود ممنوعیت بیشتر مورد توجه است. رسانه‌های خبری از زوایای مختلف نگاهی به قیمت سری ۱۵ آیفون داشتند که در این گزارش به این مقایسه‌های عجیب آیفون ۱۵ می‌پردازیم. اولین مقایسه نشان می‌دهد که برای خرید آیفون ۱۵ در هر کشور باید چقدر از حقوقمان را پس انداز کنیم.  

اینفوگرافی-آیفون

قیمت مدل‌های مختری سری ۱۵ آیفون به دلار را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. 

قیمت-آیفون-به-دلار

برای واردکردن گوشی‌های هوشمند در ایران باید مبلغی را به‌عنوان تعرفه‌های گمرکی پرداخت کنید. برای گوشی‌های هوشمند بالای ۶۰۰ دلار این تعرفه برابر با ۱۵ درصد ارزش گمرکی گوشی است و این مبلغ در رویه مسافری و پستی برابر با ۸ درصد ارزش گمرکی خواهد بود. البته برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که تعرفه‌های گمرکی واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار برابر با ۲۲.۵ درصد است. از سویی برخی مسافران اعلام کرده‌اند برای واردکردن مسافری گوشی، تعرفه ۴۲ درصدی را پرداخت می‌کنند. با روند موجود پیش‌بینی می‌شود که قیمت تقریبی در بازار ایران به شرح زیر باشد.

قیمت-آیفون-در-بازار-ایران

داستان پرحاشیه رجیستری آیفون در ایران

هم‌زمان با رونمایی از سری ۱۵ آیفون در کالیفورنیا صحبت از رجیستری در ایران شد که با وجود ممنوعیت سری ۱۳ و ۱۴ نباید امیدی به رجیستری آیفون ۱۵ داشته باشیم. مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ممنوعیت واردات آیفون را شرایط تحریمی و کمبود ارز عنوان کرده و این اقدام را عملکردی تقابلی در برابر آمریکا دانست.

ماجرای حضور بانوی ایرانی در مراسم رونمایی

از حاشیه جالب مراسم سری ۱۵ آیفون معرفی محصولات جدید اپل توسط یک خانم ایرانی بود. «مریم عظیمی هاشمی» معرفی محصولات جدید اپل را برعهده داشت. مریم عظیمی هاشمی در کمبریج انگلیس زندگی می‌کند و از ماه آوریل سال ۲۰۲۱ در اپل فعالیت خود را آغاز کرده است.

مریم-عظیمی

رونمایی از اولین بازی برای طرفداران آیفون ۱۵

ساعاتی پس از برگزاری رویداد اپل، شرکت کپکام، خبر از عرضه بازی

 Resident Evil4 برای آیفون ۱۵ پرو داد. همچنین بازی، Resident Evil Village نیز قرار است برای پرچم‌دار گوشی‌های آیفون منتشر شود.

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها