|
کدخبر: 304501

معدن به این مردم وفا کرد

همواره یکی از ظرفیت های قابل توجه هر منطقه بوده است به طوری که وفور معدن در یک شهر یا استان می تواند زمینه اشتغال بسیاری را فراهم سازد. خراسان شمالی اگر چه وسعت زیادی به نسبت سایر استان ها ندارد، اما از ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می شود.

اقتصاد معدن به این مردم وفا کرد

همواره یکی از ظرفیت های قابل توجه هر منطقه بوده است به طوری که وفور معدن در یک شهر یا استان می تواند زمینه اشتغال بسیاری را فراهم سازد. خراسان شمالی اگر چه وسعت زیادی به نسبت سایر استان ها ندارد، اما از ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می شود.

به گزارش بیرونیت به نقل از خبرگزاری دانشجو، اما این ظرفیت بزرگ آنچنان که باید و شاید فعال نیست و مشکلات متعددی بر سر راه معادن استان قرار دارد. خام فروشی را می توان یکی از عمده ترین مشکلات معادن استان برشمرد؛ سالانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن ماده معدنی از معادن خراسان شمالی استخراج می شود که بیشتر این مواد خام فروشی می شود.

پیمانکارانی که نیستند

بر اساس ماده ۲۰ قانون معادن؛ دارندگان مجوز های اکتشاف و بهره برداری و اجازه برداشت که به تعهدات خود عمل نکنند با تعیین مهلتی مناسب اخطار دریافت و در غیر این صورت با تایید شورای عالی معادن ملزم به پرداخت خسارات ناشی از عدم انجام تعهدات مربوط می شوند و یا در نهایت برای ادامه عملیات فاقد صلاحیت شناخته می شوند.

مهدی سجادی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفته که ۶۰ معدن استان بر اساس ماده ۲۰ معادن مشمول خسارت و سلب صلاحیت شد و آماده واگذاری به متقاضی جدید است.

به گفته او، این معادن چندسالی است بلاتکلیف مانده و حالا منتظر برگزاری مزایده هستند.

براساس اظهارات سجادی ۲۸۰ فقره معدن در خراسان شمالی پروانه بهره برداری دارند و از این تعداد ۲۲۰ معدن فعال است البته شماری از این معادن با ظرفیت پایین فعالیت دارند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در همان جلسه اظهار کرده بود که طولانی بودن زمان پاسخ استعلام ها از محیط زیست و منابع طبیعی و سخت گیری ها که در بیشتر موارد منجر به پاسخ های منفی می شود، معدن کاران را در همان گام نخست از ادامه راه منصرف می کند و باید این مشکلات برطرف شود.

خام فروشی بلای جان معادن خراسان شمالی

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، طولانی بودن فرآینده پاسخگویی به استعلام ها، کمبود ناوگان و فرسوده بودن ماشین آلات از جمله مشکلاتی است که عدم چاره جویی آن روز به روز به مشکلات معادن استان افزوده می کند.

داستان خام فروشی معادن این خطه آنجا دردناک تر می شود که خراسان شمالی در درآمد خانوار و بسیاری از شاخص های توسعه در رده های آخر جدول استان ها قرار دارد و ایجاد صنایع تبدیلی و واحد های فرآوری، تاثیر بسیار زیادی در رونق تولید و جهش اقتصادی این استان خواهد داشت.

مهیار مشایخی، معاون صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره گفت: بیشتر مواد معدنی که به صورت خام از استان خارج می شود شامل باریت، سرب و روی، سنگ گچ، مرمر و مرمریت است.

او اظهار کرد: مرمر پرتغالی تنها ماده معدنی استان است که از کشور خارج می شود و با توجه به لوکس و گران بودن این ماده معدنی و عدم مصرف در داخل منجر به فروش خارجی و صادرات شده است و حتی سنگ های مرمریت که ذخیره بالایی در استان دارد نیز قابلیت صادرات و ارزآوری بالایی دارد.

مشایخی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی خام فروشی مواد معدنی در استان بیشتر مربوط به نبود صنایع تبدیلی برخی از مواد معدنی در استان و یا کافی نبودن ذخیره برای سرمایه گذاری بلند مدت برای این معادن است.

اقدامات انجام شده برای رونق معادن استان

حسین حاجی بیگلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ۷۷ معدن خراسان شمالی غیر فعال است که فعالیت مجدد آن در دستور کار قرار دارد.

حاجی بگلو با اشاره به اینکه تامین زیرساخت های معادن غیرفعال تا حدی انجام شده، ولی با توجه به محدودیت اعتبار مشکل راه و برق هنوز وجود دارد، بیان کرد: راهسازی به طول ۵۰ کیلومتر در معادن غیرفعال انجام و برق رسانی۲ معدن نیز از اقداماتی است که برای تامین زیرساخت معادن در دولت سیزدهم انجام شده است.

به گفته حاجی بگلو؛ ۵۸ معدن استان مشمول اجرای ماده ۲۰ معادن هستند، اما به علت نبود توجیه اقتصادی به دلیل شرایط روز عرضه و تقاضا و تحریم های ظالمانه، این معادن متقاضی ندارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: در حال حاضر تاکید ما بر فعالسازی معادن غیر فعال با استفاده از ظرفیت شورای معادن استان و کمیته ذیل آن است.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها