|
کدخبر: 304471 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل بیمارستان پاستورنو

فشار تورم بر شغل پزشکی / تعرفه ها متناسب نیست

اخباراتی گفت: تعرفه‌ها در جامعه پزشکی در یک سری از رشته‌ها متناسب افزایش یافته است اما در برخی رشته‌ها این اتفاق نیفتاده است. شاید چون یک دیدگاه اجتماعی برای جلوگیری فشار هزینه به مردم مسبب این اتفاق بوده است.

اقتصاد فشار تورم بر شغل پزشکی / تعرفه ها متناسب نیست

پایگاه خبری گسترش نیوز تولد ابوعلی سینا را که مصادف با روز پزشک است را به همه پزشکان محترم کشورمان تبریک عرض می‌کند. به همین مناسبت خبرنگار گسترش نیوز در گفتگویی با اقای دکتر ایمان اخباراتی مدیرعامل بیمارستان پاستورنو و استاد دانشگاه رشته مدیریت بازرگانی - مدیریت استراتژیک و نازنین اخباراتی قائم مقام بیمارستان پاستورنو به بررسی چالش‌های مختلف در زمینه فعالیت کادر درمان به ویژه پزشکان محترم پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

ایمان-اخباراتی

آقای دکتر ایمان اخباراتی در ابتدای گفتگویمان ابتدا اول شهریور، روز پزشک را به همه پزشکان  و‌ سفید جامگان  شریف کشور، خصوصا پزشکان و جراحان عزیز بیمارستان پاستورنو تبریک گفتند.

تجهیزات پزشکی زیر فشار اهرم تحریم

ایمان اخباراتی مدیرعامل بیمارستان پاستورنو واستاد دانشگاه رشته مدیریت در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره موضوع تجهیزات پزشکی گفت: تجهیزات پزشکی و ماشین آلاتی که در حوزه خدمات درمانی و بیمارستانی بیشتر از آن استفاده می‌شود اغلب بر پایه تکنولوژی محور هستند. نمایشگاه‌های مختلفی که چه در ایران و چه در کشورهای دیگر برگزار می‌شود، به عنوان مثال نمایشگاهی که چند وقت قبل تحت عنوان عرب هلث که در دبی برگزار شد، بهترین دستگاه‌ها و تکنولوژی ‌های برتر که در حال حاضر در کشورهای صنعتی و برخی از همسایه های متمولمان در حال استفاده است  به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: متاسفانه کشور ما به دلیل تحریم‌هایی که با آن دست به گریبان است، از خطوط اعتباری بین‌المللی نمی‌تواند استفاه کند و به تبع آن، امکان وارد کردن و استفاده از این دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی روز جهانی را به سادگی نداریم. همان‌طوری‌ که مطلعید، امروزه موفقیت بسیاری از اعمال جراحی پیشرفته با دستگاه ها و تکنولوژی روز جهانی در هم آمیخته است. کشورهای دیگر به دلیل اینکه تحریم های ما را ندارند می‌توانند از امکانات معاملات و مبادلات بین المللی از جمله ال سی (LC) استفاده کنند و از مزایای خطوط اعتباری ریفاینانس، فاینانس، یوزانس و امثالهم بهره مند گردند. بنابراین و در کمال تعجب میبینیم که در این دوره زمانه متاسفانه ما به صورت سنتی از طریق حواله و صرافی مبادلات مالی بین‌ا‌‌لمللی را انجام میدهیم که این موضوع باعث هدر رفت زمان و هزینه بالایی برای کشور خواهد شد. به طوری که ماحصل این سیکل معیوب در نهایت به ضرر بیماران شریف مان تمام خواهد شد. 

ضربه شرکت‌های بیمه به اقتصاد حوزه درمان و بیمارستان‌ها

مدیرعامل بیمارستان پاستورنو در ادامه گفت: در حوزه درمان ما با ۲ مقلوله آزاد و بیمه‌ای طرف هستیم. آزاد بیمارانی هستند که به صورت نقدی هزینه درمانشان را پرداخت می‌کنند و بیمارانی که با بیمه هزینه‌هایشان را پرداخت و کاور می‌ نمایند  که شامل بیمه‌های تکمیلی و بیمه‌های پایه  می‌شود. افرادی که آزاد هزینه‌های درمانی خود را پرداخت می‌کنند که تکلیف‌شان از همان اول روشن است (افرادی با وضعیت مالی خوب و‌نسبتا خوب) که بصورت نقدی پرداخت میکنند، اما افرادی که از پوشش بیمه ای استفاده می‌کنند که اتفاقا اکثریت مخاطبین ما را نیز شامل میشوند یکی از اصلی ترین مشکلات صنعت درمان را رقم می‌زنند. 

اخباراتی خاطرنشان کرد: در مورد پوشش بیمه‌ای، یک موضوع مهمی همواره به اقتصاد درمان بیمارستان‌ها آسیب زده و می‌زند. در شروع هر سال جدید، هزینه‌های تمام کسب و کارها افزایش پیدا می‌کند. اول و شاید مهم تر از هر متغیری،  بعد روانی و انتظار همه افراد جامعه بر اینکه  توقع دارند که قیمت‌های همه محصولات (اعم از کالا و خدمات)  افزایشی شود. لذا بیمارستان نیز از این قاعده مستثنتی نیست و مانند یک جامعه کوچک با افزایش هزینه‌ها رو به رو می‌شود. از نیروی خدماتی بیمارستان گرفته تا کادر درمان، بهیار، کمک بهیار، پریتار و در نهایت پزشکانی که در یک بیمارستان فعالیت می‌کنند تحت تاثیر تورم حاکم در کشور قرار می‌گیرند. بنابراین کلیه هزینه‌های گوناگون در بیمارستان، از اول فروردین سال جدید صعودی می‌شود، اما متاسفانه تاریخ شروع قراردادهای بیمه‌های تکمیلی و امثالهم به طور حدودی از تیر ماه شروع می‌شود. یعنی هزینه‌ها را تیر ماه بالا می‌برند و البته شرکت با شرکت نیز این فاصله کمی متفاوت است و از آن بدتر اینکه شرکتهای بیمه ای بین ۳ تا ۱۰ ماه پس از ارسال صورتحساب ماهیانه اقدام به پرداخت  هزینه‌های درمان به بیمارستان ها میکنند. 

 

وی افزود: با توجه به توضیحات ذکر شده بنابراین ۲ موضوع مطرح است. اولا  اینکه بحث نرخ را داریم که در ۳- ۴ ماه اول سال به ضرر تمام بیمارستان‌های کشور تمام می‌شود و مبالغ با تعرفه سال قبل لحاظ میگردد. ثانیا تاخیر در پرداخت است که میانگین حدود ۵ ماه هم ممکن است زمان ببرد. بنابراین از هر دو ناحیه هم نرخ خدمات و هم زمان پرداخت شرکت‌های بیمه ای، بیمارستان‌ها و کادر درمان متضرر می‌شوند. شایان ذکر است که برخی از شرکت های بیمه ای تاخیر کمتری در زمان پرداخت دارند که جای تشکر از انها باقیست.

تناسب ناهماهنگ افزایش تعرفه‌های پزشکی نسبت به تورم

اخباراتی قائم مقام بیمارستان پاستورنو در ادامه گفتگو گفت:  این یک حقیقت غیر قابل انکار است که پزشکان بزرگوار کشورمان، از کودکی در خانواده‌هایی رشد کردند که موضوع تحصیل برایشان دراولویت بوده است. پزشکان معمولا جزء نفرات برتر کنکور بودند و در دوران تحصیلات ابتدائی خود روزهای سختی را جهت ماراتن ترسناک و بی رحم کنکور پشت سر گذاشتند. این عزیزان بعد از ورود به دانشگاههای علوم  پزشکی، سالیان سال درس می‌خوانند و درآمد خاصی ندارند و پس از اتمام تحصیل یک دوره‌ چند ساله هم باید دور از خانواده در شهرستان‌های دور و نزدیک به  طبابت بگذرانند تا پروانه طبابت در شهرهای بزرگ مثل تهران را بگیرند. اگر تمام این سال‌ها را یعنی از ۱۸ سالگی، (دیپلم) این افراد (پزشکان) وارد بازار کسب و کار می‌شدند، قاعدتا با هوش و ذکاوتی که داشتند از نظر درآمدی شاید می‌توانستند موفق‌تر باشند. این را در نظر بگیرید که در ۱۰-۱۵ سال پس از دیپلم جهت تکمیل تحصیل، در کشوری که اقتصاد تورمی دارد چه فرصت‌های مالی را از  دست داده‌اند و‌شاید برخی از هم کلاسی‌های آنها در مدرسه از لحاظ مالی وضعیتی به مراتب بهتر داشته باشند. لذا می‌بینیم که در عمل  برای بسیاری از پزشکان کاملا پروسه درآمدزایی متفاوت است و تازه در ۳۵ -۴۰ سالگی بصورت جدی درآمدشان شروع می‌شود.

اخباراتی تاکید کرد: تعرفه‌ها در جامعه پزشکی در یک سری از رشته‌ها و تخصص ها افزایش بهتری یافته است اما در برخی رشته‌ها این اتفاق نیفتاده است!!!  شاید این رشته‌ها نمایندگانی که باید در وزارت خانه داشته باشند را نداشته‌اند و یا یک سری دیدگاه اجتماعی بر کاهش افزایش تعرفه‌ها بر این رشته‌ها حاکم است که اجازه افزایش بیشتر به آن داده نشده است. در مجموع می‌توان گفت تعرفه‌های پزشکی به عنوان مثال در سال ۹۵ بسیار کمتر از هزینه‌های زندگی در همان سال بالا رفته است. لذا لزوم بازنگری اساسی در این حوزه جهت حفظ پزشکان عزیز و جلوگیری از مهاجرت بیش از پیش به کشورهای مختلف احساس میگردد.

تکریم پزشکان به مناسبت «روز پزشک»

مدیرعامل بیمارستان پاستورنو در پایان به گسترش نیوز گفت: امروز اول شهریور ۱۴۰۲ مصادف با سال روز تولد حکیم ابوعلی سینا، ما افتخار این را داریم که در خدمت جامعه درمان کشور باشیم. جا دارد از همین فرصت روز پزشک را به همه پزشکان عزیز و زحمتکش کشورمان ایران تبریک عرض کنم، به ویژه پزشکان محترم در بیمارستان پاستورنو که سالیان سال در خدمت‌شان هستیم و می‌توانیم از دانش تجربه و حمایت‌های دلسوزانه این عزیزان بهرمند شویم. امیدوارم همه پزشکان عزیز این مملکت، لباس سفیدپوشان عزیز که سالیان سال در خدمت مردم عزیز ایران بودند، ان شاءالله هر جای این دنیا هستند در کنار خانواده محترم سلامت، موفق و شاد باشند.

اثرات کرونا بر اقتصاد بیمارستانهای خصوصی

خانم نازنین اخباراتی قائم مقام بیمارستان پاستور نو نیز ضمن تبریک روز پزشک به همه پزشکان و جراحان محترم در جواب سوال همکار ما مبنی بر اثرات کرونا بر اقتصاد بیمارستانهای خصوصی گفت: در دوره کرونا ما دو‌دسته بیمارستان داشتیم‌، دسته اول بیمارستان‌هایی که پذیرش کوید و‌ بیماری‌های عفونی داشتند، که با توجه به سویه‌های گوناگون و موج های آنها، از لحاظ اقتصادی درآمد مطلوبی ایجاد شد اما متاسفانه با توجه به اینکه در ابتدا این ویروس ناشناخته بود‌، شاهد  از دست دادن بسیاری از پزشکان، پرستاران، کمک بهیاران و‌سایر پرسنل این گونه از بیمارستانها بودیم که بسیار تلخ بود. دسته دوم بیمارستان هایی بودند که پذیرش کوید نمیدادند و این باعث شد که این بیمارستانها به خاطر وحشت مردم جهت حضور در بیمارستانها‌، دچار ضرر و زیان مالی هنگفتی شدند. 

خانم اخباراتی همچنین اضافه کردند که یکی از بزرگترین مشکلات امروز بیمارستان‌ها کمبود پرستار است، به طوری که همواره طی سال‌های اخیر شاهد مهاجرت این قشر زحمت کش و دوست داشتنی به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای دورتر هستیم. یکی از اصلی ترین دلایل این نوع از مهاجرت را می‌توان شرایط اقتصادی بهتری دانست که کشورهای مهاجر پذیر برای پرستاران رزومه دار و با کیفیت ما قائل هستند. 

خانم نازنین اخباراتی در انتهای گفتگوی مان آرزو کردند که همه ارکان حوزه درمان بتوانند به رسالت اصلی خود که همانا ارائه خدمات با کیفیت به بیماران شریف است، جامعه عمل بپوشانند.

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی خنده دار است پزشک رابگویید زیر فشار تورم،پس بقیه اقشار رادرموردش چه باید گفت.جهت توجه رییسی که به این پزشکان مفلس مانند هنرمندان توجه کند.

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی کشور تحت‌تأثیر تحريم حداکثری به‌ بن بست رسیده وکشور منزوی شده و توسعه اقتصادی به پائین ترين حدخود درچند دهه گذشته رسيده چرا دولت‌مردان سیاس کشور همچنان روند خود را در پیش گرفته وتغییر سیاست نمی‌دن تا مشکلات بوجود آمده بواسطه تحريم را مرتفع کنند و راه برون رفت بیابند؟کشور آچمز شده‌ و حقیقت همينه فشار بيشتر روی مردمه وکمر خم شده‌ لطفا ازطریق دیپلماسی فکری عاقلانه بيابيد روش قبلی اگر جواب می‌داد تاحالا داده‌ بود پس چاره‌ جوئی کنيد وجلو ضرر بيشتر روبگیرید وقتی اقتصاد به‌ انرژی هسته‌ای گره می‌خوره داستان تهش همينه ای‌کاش انرژی هسته‌ای هم بدست می آورديم آنهم نشد البته‌ تابحال .درکل کفه ترازو بنفع کشورهای غربی ست چون فشاری روی مردمشان نيست پس عجله‌ای برای ادامه‌ ی برجام ندارند برجام بی سرانجام به‌ نفع هیچ يک از پنج بعلاوه یک نيست مگر اینکه به سر انجام برسد انشاالله

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها