|
کدخبر: 303976 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون عمران مجلس؛

۲ چالش مهم مسکن ملی / دولت به مردم سراب را نشان می‌دهد؟

صدیف بدری گفت: دولت در خصوص طرح نهضت ملی مسکن باید روش‌های مختلفی را پیش‌بینی کند. آقای وزیر از برنامه‌های خود را در این خصوص طی ماه‌های گذشته صحبت کرد اما هنوز شاهد پیشرفت چشمگیری در این بخش نبودیم.

اقتصاد ۲ چالش مهم مسکن ملی / دولت به مردم سراب را نشان می‌دهد؟

نهضت ملی مسکن در ایران به عنوان یک طرح جامع برای توسعه و بهبود وضعیت مسکن در کشور مطرح شده است. این طرح با هدف فراهم کردن مسکن مناسب و قابل دسترس برای تمامی اقشار جامعه، کاهش نابرابری‌های مسکنی و توسعه پایدار در بخش مسکن شکل گرفته است.

اجرای نهضت ملی مسکن در ایران شامل برنامه‌ها و اقدامات متنوعی است که به زیربخش‌های مختلف مسکن اعم از ساخت‌وساز، اقتصاد مسکن، تسهیلات مسکنی، توسعه شهرها و روستاها، مدیریت مسکن و مسکن مهر اشاره دارد. بخش‌هایی از طرح نهضت ملی مسکن عبارتند از: ساخت‌وساز، اقتصاد مسکن، تسهیلات مسکنی، توسعه شهرها و روستاها، مدیریت مسکن و مسکن مهر.

نهضت ملی مسکن در ایران با توجه به مشکلات مسکنی که در برخی مناطق و بخش‌های جامعه وجود دارد، به عنوان یک برنامه جامع و دسترس برای توسعه مسکن و بهبود وضعیت مسکن در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

بازار-مسکن134

یکی از بخش‌های مهم نهضت ملی مسکن در ایران، برنامه مسکن مهر است. این برنامه به منظور ارائه مسکن با قیمت مناسب به اقشار کم درآمد جامعه طراحی شده است. با ساخت و اختصاص مسکن مهر به افراد با درآمدهای پایین‌تر، نابرابری‌های مسکنی در کشور کاهش یافته و به افرادی که قبلاً دسترسی به مسکن مناسب نداشتند، فرصتی برای زندگی در مسکن برخوردار می‌شود.

این نهضت با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های متعدد، تلاش کرده است تا بازار مسکن را تنظیم کرده و قیمت‌های آن را کنترل کند. تنظیم قیمت‌ها، افزایش تولید و ارائه تسهیلات مسکنی از جمله تأثیرات اصلی نهضت ملی مسکن بر کاهش قیمت‌های مسکن محسوب می شوند.

بااین‌حال، مؤثر بودن نهضت ملی مسکن در کاهش قیمت‌های مسکن بستگی به عوامل متعددی دارد و نمی‌توان آن را به‌طور کامل به نهضت ملی مسکن نسبت داد. عواملی مانند عرضه و تقاضا در بازار مسکن، شرایط اقتصادی کلی کشور و عوامل سیاسی و اجتماعی می‌توانند نیز بر قیمت‌های مسکن تأثیرگذار باشند.

با تمام تفاسیر، طرح نهضت ملی مسکن نواقصی هم دارد که منجر به انتقادات زیادی از دولت شده است. طولانی شدن ساخت مسکن در چهارچوب این طرح، یکی از چالش‌های موجود به شمار می‌رود. دولت در این زمینه وعده‌های زیادی به مردم داده اما کماکان کارهای زیادی برای رفع نیازهای اساسی جامعه باقی مانده است.

گسترش نیوز برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی با صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

بدری-مجلس

حتی ۱۸ درصد نیز زیاد است

صدیف بدری درباره کاهش سود نهضت ملی مسکن از ۲۲ به ۱۸ درصد و کمک آن به متقاضیان این طرح گفت: برای مسکن حمایتی حتی ۱۸ درصد نیز زیاد است و باید تسهیلات با سود یک درصد برای متقاضیان در نظر گرفته شود. دولت نیز مطابق با قانون باید منابع موردنیاز و مابه‌التفاوت آن را پیش‌بینی کند.

او ادامه داد: قوه مجریه می‌تواند این کار را از محل درآمدهای صندوق ملی مسکن انجام دهد. این عمل به رونق ساخت‌وساز مسکن‌های حمایتی کمک شایانی خواهد کرد. وضعیت درآمدی این نوع مسکن‌ها مطلوب نیست و در بحث اقساط دچار مشکل است. به عقیده من این موضوع یک قدم مثبت و مؤثر در حوزه مسکن محسوب می‌شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: ۱۸ درصد سود شاید برای اقشار متوسط به بالای جامعه، مشکلی نباشد و از این مسیر نیازهای آن‌ها در جهت تأمین تسهیلات نیز برطرف شود. برای دهک‌های پایین جامعه و در خصوص مسکن‌های حمایتی این میزان سود هم قابل‌قبول نیست و باید کاهش پیدا کند. انتظار ما از دولت این است که این درصد سود را تقلیل داده و به پیشبرد طرح نهضت ملی کمک کند.

نهضت-ملی

دو چالش مهم مسکن ملی

بدری در رابطه با طولانی شدن طرح نهضت ملی و زیان‌های وارده به مردم و دولت اظهار کرد: دولت دراین‌باره باید روش‌های مختلفی را پیش‌بینی کند. آقای وزیر از برنامه‌های خود را در این خصوص طی ماه‌های گذشته صحبت کرد اما هنوز شاهد پیشرفت چشمگیری در این بخش نبودیم.

وی در ادامه تصریح کرد: مشارکت در سرمایه‌گذاری، همکاری بانک‌ها و اعطای زمین به سازندگان و انبوه‌سازان ازجمله اقداماتی به شمار می‌رود که در این راه باید انجام شود. در کنار این مسائل، بهره تسهیلات نباید پایین باشد؛ چون در این شرایط پرداخت اقساط  برای متقاضیان دشوار می‌شود. من در گذشته تمام این چالش‌های موجود بر سر راه مسکن ملی را پیش‌بینی کرده بودم. بالا بودن قیمت ساخت‌وساز و غیرمعقول بودن اقساط، دو چالش مهم مسکن ملی به‌حساب می‌آیند.   

 عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد که این چالش‌های مهم را در دستور کار خود قرار داده و در جهت رفع آن‌ها اقدام کند. تمام اختیارات لازم نیز در دست دولت و شورای عالی مسکن قرار دارد و از این بابت بهانه‌تراشی برای عدم موفقیت در این مسیر پذیرفتنی نیست.

مشاور-املاک

ضرورت برخورد با املاکی های متخلف

بدری در خصوص طرح نظارت بر املاکی‌ها و نقش این صنف بر آشفتگی بازار مسکن به گسترش نیوز گفت: طبیعتاً هرچقدر نظارت بیشتر باشد، بروز مشکل و تخلف‌های احتمالی نیز کاهش پیدا می‌کند. طبق ادعای برخی صاحب‌نظران، املاکی‌ها در عدم ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

او در ادامه به خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز گفت: طرحی درباره این موضوع مطرح شد که شورای نگهبان نیز ایراداتی را نسبت به آن وارد کرد. ما در مجلس ایرادات مطرح شده توسط شورای نگهبان را بررسی و سپس مرتفع کردیم. در صورت وضع قانون، عملکرد املاکی‌ها کنترل شده و سر و سامان خوبی به بازار مسکن داده خواهد شد. حق الزمه املاکی‌های مختلف نیز به موضوع ارزش منطقه‌ای وابسته شد تا دیگر شاهد نوسانات موجود نباشیم.

شاخص-بورس

اعتماد مردم سلب شده است

نماینده مجلس یازدهم در مورد خرید متری مسکن از بورس و تأثیر آن بر خانه دار شدن جوانان عنوان کرد: این روش برای افراد دارای سرمایه‌های خرد می‌تواند مؤثر باشد. خرید متری مسکن از بورس برای افرادی که قصد دارند به‌صورت مرحله‌ای صاحب‌خانه شوند، راهکار مناسبی است.

صدیف بدری در پایان اضافه کرد: البته این مورد باید در یک چهارچوب اصولی صورت گیرد تا شاهد اتفاقات تلخ و ناگوار نباشیم. در حال حاضر وضعیت بورس جالب نیست و اعتماد مردم نیز سلب شده است. باید در ابتدا به مردم اطمینان لازم را در خصوص سرمایه‌گذاری در بورس داد و سپس از روش‌های جانبی بهره گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها