|
کدخبر: 303967

قیمت مرغ رکورد زد

مرغ در میادین میوه و تره‌ بار، فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای و برخی مغازه ‌ها با قیمت هر کیلو ۷۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود که البته قیمت آن در برخی دیگر از مغازه ‌ها به کیلویی ۸۰ هزارتومان هم می‌رسد.

با آغاز ماه محرم و افزایش طبیعی تقاضا برای گوشت سفید و قرمز در این ماه، جوسازی ‌هایی درباره کمبود گوشت در بازار یا ایجاد صف برای خرید گوشت و مرغ ایجاد شده بود، اما با عبور از تلاطم مقطعی بازار، طبق ‌پیش‌ بینی ‌ها بازار به ثبات رسیده است. هم ‌اکنون میزان جوجه ‌ریزی برای تولید و تنظیم بازار مرغ در کشورمان با افزایش محسوسی روبه‌ رو بوده به طوری که گفته می‌شود تا پایان ماه جاری میزان جوجه ‌ریزی به حدود ۱۳۵ میلیون قطعه خواهد رسید و از طرف دیگر به نظر می‌رسد با برنامه ‌ریزی‌ های صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی این میزان در شهریورماه به ۱۴۰ میلیون قطعه برسد؛ که این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی را به ثبت خواهد رساند.

بر اساس آمار گمرک کشورمان در چهار ماهه نخست سال‌ جاری ۴ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۸۲ تن انواع نهاده دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۲ میلیون و ۸۰ هزار دلار به کشورمان وارد شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته رشد ۳۰ درصدی یا یک میلیون تنی را داشته است. از این رو به نظر می‌رسد دامداران و مرغداران مشکلی برای تأمین نهاده دامی خود نداشته باشند و بتوانند میزان جوجه‌ ریزی خود را افزایش دهند.

طی دو ماه گذشته قیمت مرغ در برخی فروشگاه‌ ها به ۱۰۰ هزار تومان نیز رسیده بود، حال آنکه به نظر می‌رسد با برنامه ‌ریزی ‌های صورت گرفته توسط وزارت جهاد کشاورزی و واردات کافی نهاده ‌های دامی این بازار طی روزهای آینده تنظیم می‌شود، کما اینکه طی دو هفته اخیر قیمت این محصول نیز با افت بیش از ۲۰ هزار تومانی به کمتر از ۸۰ هزار تومان رسیده است. با این حال تداوم برخورد با گرانفروشان نیز باید در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا بازار مرغ بار دیگر دچار نوسان نشود.

در همین خصوص مسعود امراللهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی پیش‌از این گفته بود: میدان اصلی مرغ یعنی میدان بهمن رو به آرامش است و مرغ به اندازه کافی به این میدان ارسال شده و هیچ کمبودی وجود ندارد.

امراللهی تصریح کرد: مرغ با قیمت هر کیلو ۷۵ هزار تومان در سطح میادین عرضه می‌شود.

همچنین در سطح استان تهران حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تن مرغ بین واحدهای صنفی، میادین و فروشگاه ‌های زنجیره‌ ای روزانه توزیع می‌شود. وی گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف واحد صنفی آن را به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند که قطعاً پیگیری و با متخلف برخورد خواهد شد. گفتنی است که مرغ در مغازه ‌ها نیز با قیمت هر کیلو ۷۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

رکورد جوجه ‌ریزی شکست

در همین خصوص محمد علی نیکبخت، وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد که تولید مرغ گرم به سطح مطلوبی رسیده و مشکلی برای تأمین مرغ مورد نیاز بازار وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تأمین بموقع نهاده مورد نیاز مرغداران و بالا بردن سقف جوجه‌ریزی در دستورکار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد. نیکبخت افزود: ۱۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار جوجه‌ ریزی شده است. در مرداد نیز قرار است میزان جوجه ‌ریزی به همین میزان انجام شود. این در صورتی است که در ۱۲ ماه گذشته به این میزان جوجه ‌ریزی نداشتیم.

افزایش تولید مرغ در شهریور

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گفت: با توجه به روند افزایشی جوجه ‌ریزی شاهد عرضه گسترده مرغ در شهریور خواهیم بود.

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی گفت: روند جوجه‌ ریزی از خردادماه رو به افزایش بود و در تیرماه به ۱۳۲ میلیون قطعه جوجه ‌ریزی در ماه رسید و همچنان شاهد افزایش تولید و عرضه مرغ در شهریور و مهر خواهیم بود.

وی افزود: پیش‌ بینی می‌شود هر ماه حدود ۲۵۰ هزار تن مرغ تولید شود و اگر نهاده ‌ها بموقع تأمین شود، با توجه به وزن ‌گیری جوجه ‌ها به ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تن در ماه خواهیم رسید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی در مورد مصرف داخلی مرغ گفت: البته آمار دقیقی وجود ندارد، اما حدود ۲۰۰ هزار تن در ماه مصرف مرغ است که بیش از این تولید انجام می‌شود و نگرانی ما این است که تولید بیش از مصرف باشد و بازار کشش نداشته باشد و قیمت مرغ از هزینه تمام شده آن کمتر شود.

وی ادامه داد: اگر قیمت مرغ از هزینه کمتر شود، روی جوجه ‌ریزی ماه‌ های بعد تأثیر منفی می‌گذارد، بنابراین باید صادرات مرغ و افزایش ذخایر فراهم شود.

منبع: ایران جیب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها