|
کدخبر: 303769 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

صفر تا صد اعطای زمین رایگان / دولت مردم را امیدوار کرد؟

در قالب برنامه هفتم پیشنهاد شده به دهک‌های پایین، زمین رایگان واگذار شود. ظاهرا دولت برای اجرایی کردن این طرح اراده بالایی دارد اما اکثر کارشناسان در این خصوص تردیدهایی دارند.

اقتصاد صفر تا صد اعطای زمین رایگان / دولت مردم را امیدوار کرد؟

واگذاری زمین رایگان به دهک‌های پایین جامعه، طرحی است که در قالب برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است. دولت از مدت ها پیش چنین برنامه ای را مطرح کرده و ظاهرا برای اجرایی کردن آن اراده جدی دارد اما کارشناسان در مورد این امر خیلی خوشبین نیستند.

طبق برنامه برنامه هفتم توسعه، قوه مجریه موظف است طی مدت پنج سال، پنج میلیون واحد مسکونی احداث کند. مجلس یازدهم نیز روی محقق شدن این موضوع تاکید ویژه‌ای دارد. کمیسیون تلفیق مجلس در حال رسیدگی به این برنامه است و رفع معضلات مربوط به مسکن را از جمله اولویت های اصلی دولت تلقی می کند.

بر اساس این طرح، ۱۵ درصد ساخت مسکن باید به شکل صنعتی انجام شود و دولت مکلف به اجرای آن است. همچنین سالانه ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی، ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۱۰۰ هزار مسکن در بافت فرسوده و ۴۰۰ هزار انواع مسکنی که در مجموع سالانه یک میلیون واحد مسکونی در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است.

مجتبی-یوسفی

خانه دار شدن مردم ۹۰ سال طول می‌کشد!

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در این راستا گفت: «اگر فردی تمام درآمد خود را پس انداز کند، در مدت زمان سی سال صاحب خانه خواهد شد و اگر این فرایند بر اساس استانداردهای لازم باشد و فرد یک سوم درآمد خود را مورد صرفه‌جویی و پس‌انداز قرار دهد، در طول ۹۰ سال خانه دار می شود.»

او ادامه داد: «در این بخش کمیسیون مصوب کرد، افرادی که جز دهک ۱ تا سوم محسوب می‌شوند زمین رایگان و یا زمین ۹۹ ساله دریافت کنند. کمیسیون در روستاها هم این تکلیف را بر عهده بنیاد مسکن قرار داد تا در روستاها هم زمین رایگان در اختیار اقشار حمایتی در طول برنامه هفتم گذاشته شود.»

یوسفی در ادامه خاطرنشان کرد: «کمیسیون در این بخش دولت را مکلف کرد تا سالیانه پیش‌بینی لازم برای ارائه تسهیلات به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی - با سود ۵ درصد- را در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار دهد.»

دولت طرح نهضت ملی مسکن را با هدف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول چهار سال اجرا می‌کند. طبق آخرین آمار تاکنون برای یک میلیون و ۷۸۵ هزار واحد زمین تامین شده است. میزان موفقیت دولت ابراهیم رئیسی طی ۲ سال اخیر در پیشبرد این طرح، مورد اختلاف کارشناسان و صاحب نظران است.

علی-رضایی

روی کاغذ کارهای زیادی انجام شده است

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رابطه به گسترش نیوز گفت: «متأسفانه تا به امروز یک اقدام مؤثر و ملموس در این زمینه صورت نگرفته و مردم نیز چنین نظری دارند. روی کاغذ و طبق آمارها کارهای زیادی انجام شده است. به‌عنوان‌مثال بارها موضوع تغییر کاربری چندین هزار هکتار زمین با دستور رئیس‌جمهور و تبدیل آن به مسکن مورد نیاز مردم مطرح شده است.»

او افزود: «از میزان پیشرفت طرح نهضت ملی اطلاع دقیقی ندارم اما امیدوارم این‌گونه طرح‌ها پیگیری شود. مردم ما در این خصوص نگرانی‌های زیادی دارند و باید نسبت به این وضعیت توجه ویژه‌ای شود. دولت و مجلس در این زمینه اراده قوی دارند تا با همکاری دو جانبه، مشکلات مربوط به حوزه مسکن برطرف شده و به پرسش‌های مردم نیز پاسخ داده شود.»

اعطای ۲۴ هزار قطعه زمین به این خانوارها

دشتی اردکانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: «کمیسیون در بخش مسکن مصوب کرد دولت باید در طول برنامه هفتم توسعه سالانه یک میلیون و در پنج سال ۵ میلیون واحد مسکن تولید کند.  در این بخش کمیسیون مصوب کرد، افرادی که جز دهک یک تا سوم محسوب می‌شوند زمین رایگان و یا زمین ۹۹ ساله دریافت کنند.»

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مدتی پیش از تصویب واگذاری زمین به اقشار دهک یک تا سه در طول این برنامه به‌صورت رایگان یا اجاره ۹۹ ساله خبر داد.

ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی از  واگذاری ۲۴ هزار قطعه زمین به خانوارهای دارای سه فرزند خبر داد.

او گفت: «تاکنون به ۲۴ هزار خانوار دارای سه فرزند و بیشتر زمین رایگان واگذار شده و تا ماه ربیع‌الاول یک مرحله واگذاری دیگر نیز خواهیم داشت.»

تامین مسکن یکی از مشکلات اساسی مردم و به خصوص جوانان محسوب می شود. در طول سال های اخیر، دولت های مختلف برای ساماندهی بازار مسکن طرح های بسیاری را مطرح کردند که برخی موفق و اکثر این طرح ها شکست خورده است.

قیمت بالای خانه و ناتوانی مردم در خرید، عاملی است که منجر به نارضایتی شدید جامعه شده است. باید صبر کرد و دید که سرانجام طرح هایی مانند نهضت ملی و یا واگذاری زمین رایگان به برخی اقشار می تواند موفقیت آمیز باشد یا خیر.

تجربه ثابت کرده که عموم این طرح ها نه تنها دردی از مردم دوا نکردند بلکه به مشکلات قبلی آن ها اضافه کردند. دولت سیزدهم برای جبران عملکرد ضعیف خود در این حوزه، دو سال دیگر زمان دارد. عدم موفقیت در این بخش، می تواند برای ابراهیم رئیسی و انتخاب مجدد او در سال ۱۴۰۴ دردسرساز شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها