|
کدخبر: 302121

واردات گوساله قاچاق از پاکستان/ خطر شیوع بیماری دامی در سیستان و بلوچستان

طبق قانون تضمین محصولات کشاورزی باید نرخ محصولات در شورای قیمت‌گذاری تعیین شود در حالی نرخ خرید گوشت قرمز در شورای قیمت‌گذاری استان‌ها تعیین شد از این‌رو آن خرید تضمینی و قانونی نبود.

اقتصاد واردات گوساله قاچاق از پاکستان/ خطر شیوع بیماری دامی در سیستان و بلوچستان

افشین صدردادرس رئیس اتحادیه دام سبک در گفت‌وگو با صمت، با تاکید بر اینکه تا به امروز خرید تضمینی گوشت انجام نشده است، گفت: بر اساس ماده ۱۴ قانون تاسیس وزارت کشاورزی و ماده ۲۰ قانون نظام دامپروری دولت موظف است همه ساله اقدام به خرید تضمینی گوشت قرمز کند.

وی خرید گوشت قرمز در سال گذشته را تضمینی ندانست و خاطر نشان کرد: طبق قانون تضمین محصولات کشاورزی باید نرخ محصولات در شورای قیمت‌گذاری تعیین شود در حالی نرخ خرید گوشت قرمز در شورای قیمت‌گذاری استان‌ها تعیین شد از این‌رو آن خرید تضمینی و قانونی نبود.

صدردادرس از واردات گوساله قاچاق از پاکستان خبر داد و افزود: گوساله‌های لاغر از پاکستان از مجاری قانونی و غیرقانونی وارد استان سیستان و بلوچستان می‌شود؛ حجم گوساله‌های وارداتی قابل توجه است و در نظر دارند که این گوساله‌ها را پروار و در بازار عرضه کنند و از آنجایی‌که پاکستان جزو آلوده‌ترین نقاط دنیا از نظر امراض دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام است این نگرانی وجود دارد که این موضوع به شیوع بیماری دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام منجر شود.

به گفته این کارشناس حوزه دامپروری؛ مرکز آمار ایران جمعیت دام سنگین را ۵ میلیون ۳۰۰ هزار راس و جمعیت دام سبک را ۶۸ میلیون راس اعلام کرد. درست است که جمعیت دام سبک کاهش پیدا کرده است اما با کاهش مصرف سرانه این حجم می‌تواند پاسخگویی نیاز داخلی باشد.

وی با تاکید بر اینکه نرخ تمام شده تولید دام در کشور بالاست، اضافه کرد: در بخش تولید و تامین مشکلی وجود ندارد و دولت باید مردم را برای خرید گوشت قرمز توانمند کند و یا اینکه مردم سیاست‌های حمایتی را پیش بگیرد که در نهایت نرخ تمام شده تولید کاهش پیدا کند.

صدردادرش با اشاره به افزایش نرخ هزینه‌های تامین خوراک و نهاده‌های دامی، تصریح کرد: بعد از حذف ارز ترجیحی مشکلات دامداران تشدید شد؛ تولیدکنندگان هیچ مشکلی در تامین دام سبک و سنگین ندارند و به راحتی تولید جوابگوی نیاز کشور است به جرات می‌توان گفت حذف ارز ترجیحی بدون در نظر گرفتن برنامه‌های جایگزین مناسب و اجرای آنچه پیش‌بینی می‌شد بزرگترین ضربه را به صنعت دام و طیور کشور وارد کرد و شاهد افزایش نرخ گوشت مرغ و گوشت مرغ در بازار هستیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها