|
کدخبر: 301683

بازار داغ این ماده صنعتی کساد شد

ظرف هفته ابتدایی مردادماه ۶۷‌هزار تن میلگرد فولادی با میانگین نرخ ۲۱‌هزار و ۴۰۰تومان از رینگ صنعتی بورس‌کالا معامله شد.

اقتصاد بازار داغ این ماده صنعتی کساد شد

ظرف هفته ابتدایی مردادماه ۶۷‌هزار تن میلگرد فولادی با میانگین نرخ ۲۱‌هزار و ۴۰۰تومان از رینگ صنعتی بورس‌کالا معامله شد.

نرخ عرضه مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالا نسبت به بهای فروش شمش فولاد در همین زمان ارزنده بود؛ اما رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای حاکم بر بازار ساخت‌‌‌وساز باعث شد تا ۷۱درصد عرضه میلگرد بورسی بدون مشتری بماند.

نوردکاران ظرف هفته ابتدایی مردادماه امسال بالغ بر ۲۳۵‌هزار تن میلگرد فولادی را با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۲۰‌هزار و ۱۸۰تومان تا ۲۱‌هزار و ۲۵۰تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۲۱‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۶۷‌هزار تن میلگرد از این بازار با میانگین قیمت ۲۱‌هزار و ۴۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم انجامید.

به این ترتیب در هفته ابتدایی مردادماه حدود ۲۹‌درصد عرضه میلگرد معامله شد. میانگین نرخ فروش میلگرد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در هفته ابتدایی مردادماه برابر ۲۱‌هزار و ۴۰۰تومان بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده این میلگرد به ۲۳‌هزار و ۴۰۰تومان ‌‌‌رسید. این در حالی است که در همین زمان هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی برابر ۲۳‌هزار و ۷۰۰تومان معامله شد، بنابراین خرید میلگرد بورسی با نرخی حدود ۳۰۰تومان ارزان‌‌‌تر از بهای فروش آن در بازار آزاد قابل توجیه بود. در عین حال ظرف هفته ابتدایی مردادماه میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالا به ۱۹‌هزار و ۱۶۰تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام‌شده این شمش برای خریدار بر ۲۰‌هزار و ۹۰۰تومان بالغ شد.

با در نظر گرفتن هزینه حمل ۵۰۰تومانی و هزینه تبدیلی برابر ۱/ ۱‌درصد نرخ شمش، نرخ هر کیلوگرم میلگرد تولیدی با این شمش به ۲۳‌هزار و ۷۰۰تومان می‌رسد. به این ترتیب نوردکاران در هفته ابتدایی مردادماه، میلگرد تولیدی خود را به نرخی کاملا ارزنده در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه کردند. از سویی قیمت عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا ارزان‌‌‌تر از بهای فروش آن در بازار آزاد بود و از سوی دیگر با در نظر گرفتن بهای ۲۰‌هزار و ۹۰۰تومانی برای فروش شمش فولاد، میلگرد با نرخی رقابتی در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد. با این حال تنها ۲۹‌درصد عرضه میلگرد از بازار فیزیکی بورس‌کالا معامله شد. پایین بودن نسبت معامله به عرضه در محصول میلگرد به رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای حاکم بر بازار مقاطع طویل فولادی در کشور بازمی‌گردد.

در شرایطی که بخش ساخت‌‌‌وساز در کشور در رکود سنگین چندساله به سر می‌‌‌برد، نوسان مثبت نرخ ارز برای برهه زمانی محدودی زمینه‌‌‌ساز رونق رینگ مقاطع طویل فولادی می‌شود. اما محدودیت در زمان نگهداری میلگرد و مغایرت ذات این محصول به‌‌‌عنوان کالای سرمایه‌‌‌ای به دلیل کاهش کیفیت با افزایش زمان انبارش باعث می‌شود تا حجم ورود نقدینگی سرمایه‌‌‌ای به این بازار محدود باشد و در نتیجه در شرایط رکود مصرفی حاکم بر بازار، دارندگان این محصول حاضر به زیرفروشی نیز شوند.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها