|
کدخبر: 299805

چشم طمع آمریکا به معدن‌های طلا

جهان در تردیدی جدی پیرامون نحوه بازسازی زنجیره جهانی مواد معدنی به‌سر می‌برد. سال‌۲۰۲۱رهبران جهان از جمله جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌جمهور، برای کنفرانس تغییرات آب‌و‌هوایی سازمان ملل‌متحد که به COP۲۶ مشهور است، در بریتانیا گرد هم آمدند و چندین تعهد کلیدی برای کمک به حرکت جهان به سمت گذار انرژی و حذف کربن از اقتصاد را اعلام کردند.

اقتصاد چشم طمع آمریکا به معدن‌های طلا

جهان در تردیدی جدی پیرامون نحوه بازسازی زنجیره جهانی مواد معدنی به‌سر می‌برد. سال ‌۲۰۲۱ رهبران جهان از جمله جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌جمهور آمریکا، برای کنفرانس تغییرات آب‌و‌هوایی سازمان ملل‌متحد که به COP۲۶ مشهور است، در بریتانیا گرد هم آمدند و چندین تعهد کلیدی برای کمک به حرکت جهان به سمت گذار انرژی و حذف کربن از اقتصاد را اعلام کردند.

با بروز جدی این تعهدات و وعده‌‌‌‌‌ها، شکی نیست که سازمان‌های بخش‌خصوصی باید نقش خود را در کمک به جوامع برای انتقال موفقیت‌‌‌‌‌آمیز ایفا کنند.

در بسیاری از موارد، این گذار می‌تواند به‌معنای بازسازی مجدد زنجیره تامین و تحول در تامین مواد کلیدی باشد. بسیاری می‌‌‌‌‌پرسند؛ آیا ممکن است چنین موادی را در نزدیکی خود و اصطلاحا در خانه تهیه کرد؟ این موضوع اگر محقق شود چه تحولاتی در پی دارد؟ مطالعات مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد تمایل مصرف‌کنندگان به پرداخت حق‌بیمه برای محصولات پایدار بالاست. برای مثال، آی‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌ام دریافت که ۵۷‌درصد از مصرف‌کنندگان مایلند عادت‌‌‌‌‌های خرید خود را برای کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی تغییر دهند و ۷۰‌درصد گفته‌‌‌‌‌اند که به‌‌‌‌‌طور میانگین برای برندهایی که پایدار هستند، حق‌بیمه ۳۵‌درصدی می‌پردازند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که این موضوع می‌تواند در حکم جایگزینی برای منابع ارزان‌تر واردشده از خارج از کشور باشد و مابه ازای این هزینه نیز توسط مشتریانی که مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای محصولات تولید داخل هستند، جبران می‌شود. در همین راستا نیز ایالات‌متحده میزبان منابع طبیعی فراوانی است که امکان تامین نیاز بخش تولید و حمایت از زنجیره صنعتی این کشور را دارند و به تولیدکنندگان این کشور مزیت رقابتی می‌دهد.

علاوه بر جنگل‌‌‌‌‌های فراوان و بخش‌های وسیعی از زمین‌‌‌‌‌های کشاورزی برتر، ایالات‌متحده همچنین مامن مجموعه‌‌‌‌‌ای از مواد معدنی است که نیاز انواع فعالیت‌های صنعتی را تامین می‌کند. طلا و مس تنها دو مورد از انبوه مواد در دسترس در خاک آمریکا هستند؛ موردی که صنایع این کشور را به‌صرافت داخلی‌‌‌‌‌سازی انداخته است. بر اساس ارقام منتشرشده در بیست و ششمین گزارش سالانه خلاصه کالاهای معدنی مرکز ملی اطلاعات معدنی USGS، در سال‌۲۰۲۰، معادن در سراسر آمریکا بیش از ۸۲‌میلیارد دلار مواد معدنی تولید می‌کنند. استیون فورتیر، مدیر مرکز ملی اطلاعات مواد معدنی USGS، گفته است: «صنایعی مانند فولاد، هوا فضا و الکترونیک ‌که از مواد معدنی غیر‌سوختی استفاده می‌کنند، حدود ۰۳/ ۳‌تریلیون دلار محصولات با ارزش‌افزوده در سال‌۲۰۲۰ ایجاد‌کرده‌‌‌‌‌اند. از نظر فلزات، تولید معدن در سال‌۲۰۲۰ حدود ۷/ ۲۷‌میلیارد دلار برآورد شده که حدود ۳‌درصد بیشتر از سال‌۲۰۱۹ است. مشارکت‌کنندگان کلیدی در این سبد ارزش کلی به ترتیب شامل طلا (۳۸درصد)، مس (۲۷درصد)، سنگ‌آهن (۱۵درصد) و روی (۶درصد) بودند که در مجموع اثر عمیقی بر سایر رشته ‌‌‌‌‌فعالیت‌های صنعتی دارند. از نظر جغرافیایی، چندین ایالت این کشور محل فعالیت‌های معدنی قابل‌توجهی هستند.

در سال‌۲۰۲۰، ۱۲ ایالت هر‌کدام بیش از ۲‌میلیارد دلار کالاهای معدنی غیر‌سوختی تولید کردند. ایالت‌هایی که در این رتبه‌بندی حاضرند عبارتند از: نوادا، آریزونا، تگزاس، کالیفرنیا، مینه‌سوتا، فلوریدا، آلاسکا، یوتا، میسوری، میشیگان، وایومینگ و جورجیا. همچنین توجه به این نکته مهم است که برخی از صنایع در ایالات‌متحده به‌شدت به واردات متکی هستند.

در سال‌۲۰۲۰، واردات بیش از نیمی از مصرف ایالات‌متحده را برای ۴۶ کالای معدنی غیر‌سوختی تشکیل می‌داد که ۱۷ماده‌معدنی به‌طور کامل وارد می‌شد. این مواد معدنی وارداتی مواد کلیدی برای طیف وسیعی از تلاش‌های صنعتی از جمله تولید و ذخیره انرژی تجدیدپذیر و همچنین فناوری‌های زیرساختی هستند، با این حال شکی نیست که ایالات‌متحده فرصت‌هایی را برای حذف فشارهای امنیتی وارده به زنجیره مواد دارد و می‌تواند با کمک ذخایر خود شرکت‌های وابسته به طیف وسیعی از این منابع معدنی را پوشش‌دهد.

این مهم در صورتی‌که به‌ دستور کار جدی دولت‌ها تبدیل شود، به‌ویژه اگر سیاستمدارانی نظیر ترامپ بر سر کار باشند، احتمالا زمینه ظهور عصر داخلی‌‌‌‌‌سازی مجدد در آمریکا را ایجاد می‌کند که قطعا اثرات منفی بسیاری از زاویه پشت‌پا زدن به تجارت آزاد و هزینه تمام‌شده تولید بر دوش اقتصاد این کشور قرار خواهد داد.

منبع: بیرونیت
  • محمد ارسالی در

    آمریکا چشم طمع هم نداشته باشه بعضی ها بازاری جز آمریکا ندارند فقط به ایرانی چیزی نرسه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها