|
کدخبر: 299800

نقش عجیب اینترنت در معدن

یکی از مدرن‌ترین اصطلاحات فنی در صنعت معادن، واژه معدنکاری هوشمند است که کمک شایانی به کشورهای صاحب معادن بزرگ جهان کرده است.

اقتصاد نقش عجیب اینترنت در معدن

، یکی از مدرن‌ترین اصطلاحات فنی در صنعت معادن، واژه معدنکاری هوشمند است که کمک شایانی به کشورهای صاحب معادن بزرگ جهان کرده است. با وجود تمامی مواهب حاصل از معدن‌کاوی و استخراج معادن، باید توجه داشت که در عصر حاضر، صنایع وابسته به معادن نیز درست مانند دیگر بخش‌های صنعت نیازمند به روزآوری و استفاده از فناوری مدرن هستند. استفاده از فناوری‌های مدرن به ویژه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء امروزه منجر به کاهش چشمگیر در هزینه، تلفات انسانی ناشی ازحوادث پیش روی کارگران معادن و همچنین افزایش رقابت‌پذیری کشورها در بازار مواد معدنی به سبب رشد خروجی محصولات از حیث کمی و کیفی خواهد شد.

یکی از مدرن‌ترین اصطلاحات فنی در صنعت معادن، واژه معدنکاری هوشمند است که کمک شایانی به کشورهای صاحب معادن بزرگ جهان کرده است. نکته مهم اینجاست که برای استفاده از این فناوری باید حتما به اینترنت ۵G مجهز بود تا بتوان تمامی ادوات و سیستم‌های نرم‌افزاری مذکور را برای انجام یک کار تیمی به یکدیگر متصل کرد. شبکه اینترنت ۵G به اتوماسیون معدن کمک خواهد کرد تا اطلاعات را از یک سایت معدنی جمع‌آوری و با سرعت بسیار بالا برای واحد کنترل که الزاما در نزدیکی سایت مستقر نیست، ارسال کند.

در حقیقت، امکان کنترل از راه دور، بزرگ‌ترین تفاوت معدنکاری هوشمند با سنتی است. همین موضوع باعث می‌شود تا دسترسی واحدهای فرماندهی و کنترل به امکانات امداد و نجات، لجستیک و… امکان‌پذیر شود و کیفیت کار به نحو چشمگیری افزایش یابد. برای درک بهتر این موضوع، کافی است نگاهی به حوادث معدنی و سرعت انتقال خبر حادثه به واحدهای امداد و نجات و ارسال تجهیزات لازم برای کمک به معدنکاران بیندازیم تا تفاوت این دو روش از یکدیگر را به خوبی متوجه شویم.

کاهش هزینه تولید

کار در معدن همواره از خطرناکترین انواع مشاغل در جهان به حساب می‌آید، اما استفاده از تجهیزات به‌کار‌رفته در معدنکاوی هوشمند مانند سنسورهای اکسیژن، گرمای هوا در کنار پیوستگی اطلاعات ارسالی به مرکز کنترل می‌تواند علاوه بر پایش دائم شرایط ایمنی محیط کار، منجر به ایجاد ارتباط پایدار بین محیط داخلی معدن، سایت و مرکز کنترل شود.

مساله هزینه تولید را شاید بتوان به عنوان مهم‌ترین فاکتور در میزان رقابت‌پذیری محصولات در سطح بازارهای داخلی و جهانی دانست. بدیهی است، هر مقدار هزینه تولید کاهش یابد، از هزینه نهایی محصول در بازار نیز به همان میزان کاسته خواهد شد که همین موضوع منجر به افزایش جذابیت محصول در بازارهای جهانی می‌شود؛ استراتژی‌ای که چین برای سال‌هاست پیگیر آن بوده و به موفق‌ترین کشور جهان در بازاریابی محصولات خود تبدیل شده است.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در مدل کنترل از راه دور، یک شرکت معدنکاوی می‌تواند چندین معدن در سراسر جهان را عملیاتی کند و روی آنها نظارت کافی داشته باشد. بدین معنا که از هزینه‌های گزاف اجاره یا خرید ملک در کشور هدف، استخدام نیروهای بخش کنترل در آن کشور و بسیاری از هزینه‌های جانبی دیگر رهایی خواهد یافت.

به طور متوسط، فعالیت‌های معدنی مبتنی بر اتوماسیون هوشمند می‌توانند تا ۲ هزار ساعت در سال، بهره‌وری معادن را افزایش داده و حتی در بخش‌های بسیار خطرناک معادن، با استفاده از روبات‌های خود به جای نیروی کار انسانی

فعالیت کند.

افزایش توانایی استفاده از دانش معدنکاوی

اتوماسیون هوشمند معدنکاوی دارای پایگاه داده‌هایی هستند که می‌توانند زنجیره دانش انسانی را بهبود ببخشند. شاید در گذشته، کارگران و مهندسان کشورهای در حال توسعه برای انجام فعالیت‌های معدنی خود در سطح کلان، نیازمند حضور مهندسان و دانشمندانی از کشورهای توسعه‌یافته بودند که این افراد نیز باید در محل سایت معدن حضور فیزیکی می‌داشتند.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها