|
کدخبر: 299720

رویکرد صادرات‎محور، صنایع کوچک را از بحران خارج می‌کند

همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت مبلمان با رویکرد صادرات در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کشور برگزار شد.

در این همایش علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، روح‌اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، محمدجعفر ایرانی عضو هیات‎مدیره بانک توسعه تعاون، پیمان پژوهنده فعال اقتصادی و دبیر همایش، علیرضا عباسی رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‎سازان در کنار هیات‎های بلندپایه تجاری از کشورهای عمان، روسیه، اقلیم کردستان عراق، قطر، ازبکستان، قزاقستان، سوریه، امارات، لبنان و پاکستان حضور داشتند و به بررسی چالش‌ها و نیازهای این حوزه، ظرفیت‎های پیش‎روی کشور برای ارتباط با ۱۵ کشور همسایه به‌منظور توسعه صادرات و خروج از انزوای اقتصادی پرداختند.

تولید، لازمه توسعه اقتصادی کشور

به گزارش صمت، همایش فرصت‎های تجاری و سرمایه‎گذاری در صنعت مبلمان با رویکرد صادرات در محل دائمی نمایشگاه بین‎المللی تهران برگزار شد. در این همایش علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‎مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی گفت: یکی از مولفه‎های لازم در اشتغال، صادرات و توسعه تولید است. تولید باید رشد کند تا انتظارات ما در زمینه صادرات محقق شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه مبلمان و چوب کشور افزود: لازمه توسعه اقتصادی کشور، تولید مطلوب است. صنعت مبل زنجیره ارزش گسترده‎ای در اختیار دارد که یکی از آنها فرصت‎های خوب اشتغالزایی است؛ علاوه‎بر اینکه ارزش‎افزوده زیادی هم برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

رئیس هیات‎مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی با بیان اینکه در یک دهه اخیر از کشور واردکننده مبل به یکی از کشورهای تولیدکننده این محصول تبدیل شده‎ایم، ادامه داد: دولت با ممنوعیت واردات برخی موانع را از سر راه تولید برداشت و امروز شاهد هستیم ۸۵ درصد نیاز کشور در داخل تولید و تامین می‌شود.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به غول‎های بزرگ صادراتی صنعت مبلمان جهان گفت: درحال‌حاضر بیش از ۶۵ درصد بازار بین‎المللی مبلمان در اختیار کشورهایی چون چین، ایتالیا و... است.رسولیان با بیان اینکه ایران فرصت‌های خوبی برای ورود به‌ بازار جهانی دارد، تصریح کرد: کشوری مانند ویتنام در چند سال اخیر عملکرد خوبی در این صنعت داشته و صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری را در این صنعت به ثبت رسانده است.

وی اظهار کرد: با مشارکت و تبادل تجربه بین دو کشور ایران و ویتنام می‎توانیم شاهد نتایج مثبت در امر صادرات مبل کشور باشیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد حدود ۹۰ هزار واحد صنفی و صنعتی در این صنعت فعالیت دارند که فقط یک درصد این آمار مربوط به بنگاه‌های بزرگ است.

وی با بیان اینکه در صادرات موفق نبوده‎ایم، یادآور شد: یکی از نکات مهم در این باره تقویت خوشه‌های صنعتی است. با مطالعات انجام‌شده ۱۵ خوشه صنعتی شناسایی شده که ۷ خوشه اجرا شده و اجرای ۴ خوشه نیز در دستور کار اجراست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نتیجه این امر شکل‌گیری شهرک‌های صنعتی تخصصی در کشور بوده که ریسک‎ سرمایه‎گذاری در تولید را کاهش می‌دهد.

رسولیان در پایان سخنان خود با اشاره به بحث آموزش و اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‎المللی عنوان کرد: در حوزه آموزش خلأ وجود دارد و آموزش فقط آموختن نکات فنی نیست؛ بازاریابی هم موضوع مهمی در یافتن بازارهای هدف برای صادرات است. برگزاری نمایشگاه‌های بین‎المللی و ایجاد کنسرسیوم صادراتی از دیگر راهکارها برای کسب درآمد بیشتر در صنایع و اقتصاد به‌شمار می‎رود.

پریشانی در حکمرانی

در ادامه این برنامه روح‌اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و گفت: معتقدم برای موفقیت باید کار در دست صنعتگر باشد. اداره صنعت ممکن نیست؛ مگر با مشارکت و مدیریت جامعه صنعت.

وی افزود: در حالی که صنعتگر در میدان تولید با مشکلات بسیار دست‎وپنجه‌ نرم می‌کند، نباید تصمیم‌گیری پشت درهای بسته ازسوی سیاست‌گذاران انجام‌ شود، بلکه تولیدکنندگان باید خود تصمیم‎ساز و اداره‌کننده باشند.

این نماینده خانه ملت اظهار کرد: وقتی بخشنامه‎ها پشت درهای بسته مصوب می‌شود، تولیدکننده باید برای احقاق حق خود بدود تا مانعی را رفع کند.

ایزدخواه با تاکید بر اینکه این رویه کشور را به اهداف مطلوب رهنمون نمی‎کند، عنوان کرد: تشکل‎ها در سیاست‌گذاری و تصمیم‎گیری باید نقش پررنگ‎تری داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برنامه هفتم توسعه یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده سالانه ۸ درصد رشد محقق شود که سهم صنعت در این مسئله حدود ۸ درصد است.

او گفت: طی یک دهه گذشته رشد اقتصادی کشور پایین بوده و برای تحقق این هدف جامعه تولید باید در تصمیم‎سازی‎ها دخیل باشد.

ایزدخواه با تاکید بر اینکه ظرفیت جهش تولیدی و اقتصادی فراهم است، بیان کرد: دلیل عقب افتادن از برنامه‌های توسعه‎ای پریشانی در حکمرانی بوده و اینکه کار به اهل آن واگذار نشده است.

این نماینده مجلس یازدهم در پایان گفت: صنعتگر خرد جمعی تولید است و اتحادیه‎ها نقش ریل‎گذاری در مدیریت تولید و صادرات را دارند و با کمک آنها می‎توان به اهداف رشد و توسعه دست یافت.

کاهش نرخ تمام‌شده و رونق صادرات

محمدجعفر ایرانی، عضو هیات‎مدیره بانک توسعه تعاون با بیان اینکه رقابت بین تولیدکنندگان در داخل برای کشور ارزش‎افزوده ایجاد نمی‎کند، گفت: در صادرات رقابت واقعی رقم می‎خورد. صادرات به جغرافیایی بزرگ‌تر برای موفقیت در میدان رقابت تولیدکننده را وادار به خلاقیت و نوآوری می‌کند.

وی افزود: خلق فرصت و کاهش هزینه تمام‌شده به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک‎تر امری ضروری است. به‌طور قطع باید هزینه تولید برای رفتن به سوی صادرات کاهش پیدا کند.

عضو هیات‎مدیره بانک توسعه تعاون ادامه داد: تحقق ‌بخشی از این مسئله با مدیریت تولیدکننده و بخشی هم با همراهی دولت شدنی است. وی تاکید کرد: صادرات منجر به افزایش مهارت شده؛ در حالی که در شرایط تحریم از پیشرفت‎های دنیا غافل ماندیم. ادبیات تجارت باید به‎روز شود و با همراهی بخش خصوصی می‎توان از شرایط دشوار تحریمی عبور کرد. ایرانی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی صنعت مبلمان کشور در ایجاد اشتغال بیان کرد: این عدد می‎تواند در ارزآوری هم محقق شد. در ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال گذشته ایران جایگاه خود را در این صنعت از دست داد، در حالی که این صنعت با هنر ایرانی می‎تواند به خلق محصولات پرتقاضا بپردازد.

عضو هیات‎مدیره بانک توسعه تعاون در پایان سخنان خود به ریسک‎های این صنعت اشاره کرد و گفت: ریسک‎های مختلفی برای صادرات وجود دارد، اما مهم‌ترین آنها ریسک روابط سیاسی، ریسک تصویب قوانین، ریسک بازار ارز و ریسک لجستیک است تا محصولی از مبدأ به مقصد برسد.

گشایش دروازه‎های جدید باوجود تحریم

پیمان پژوهنده، دبیر همایش فرصت‎های تجاری و سرمایه‎گذاری در صنعت مبلمان و صادرات با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد گفت: ما با تمام تحریم‎ها و خودتحریمی‎ها جنگیده‎ایم و فرصت‎هایی جدید خلق کرده‎ایم. به‌طور قطع این تلاش‎ها استمرار دارد و بازارهای بیشتری به‎دست خواهیم آورد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان کشورهای خارجی در نمایشگاه مبلمان کشور اظهار کرد: نمایندگانی از کشورهای عمان، لبنان، قطر، امارات، روسیه، پاکستان، افغانستان، عراق، ازبکستان و... در نمایشگاه حاضر بودند که باتوجه به رویکرد صادرات‎محور بودن همایش، افقی روشن پیش‎روی تولیدکنندگان به‌شمار می‎رود.

وی تاکید کرد: با تعامل و تبادل‌نظر، می‌توان دروازه‎های جدیدی را به روی کشور گشود.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه، بازار خوبی برای صنعت مبل کشور هستند، یادآور شد: باید تلاش کنیم سهم کشور را از این بازار پس بگیریم و این میسر نمی‎شود؛ مگر با کاهش هزینه‎های حمل‎ونقل، همراهی نهادها در کاهش هزینه‎ها و حمایت از تولید داخل.

پژوهنده در بخش پایانی اظهارات خود تاکید کرد: رویکرد صادرات‎محور، صنایع کوچک را از بحران خارج می‌کند و ما در این مسیر گام برداشته‎ایم.

حال تولید خوب نیست

علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‎سازان در ادامه این همایش با بیان اینکه حال تولید خوب نیست، گفت: اتحادیه برای دعوت از تجار خارجی تلاش زیادی کرد و برگزاری نمایشگاه بین‎المللی یکی از راهکارها برای صادرات است.

وی افزود: صنعت مبل صنعتی زودبازده است؛ بنابراین کشورها اهمیت زیادی به آن می‎دهند.

وی ادامه داد: سال‌های ۸۳ و ۸۴ سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار مبل وارد کشور می‎شد که امروز این رقم به صفر رسیده است.

درحال‌حاضر نه‌‎تنها نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود که بخشی از محصول نیز صادر می‌شود؛ البته آمار ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار آمار مطلوبی نیست و این عدد می‎تواند به بالای یک میلیارد دلار برسد.

 رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‎سازان با بیان اینکه بازار مواد اولیه مبلمان انحصاری است، گفت: تولیدکنندگان مواد اولیه موردنیاز این صنعت انحصاری عمل می‌کنند و محصولات را با قیمت‌های بالا در اختیار صنایع پایین‎دست قرار می‎دهند و نهادهای نظارتی کنترل جدی بر بازار تامین مواد اولیه ندارند.

عباسی با بیان اینکه بازار مبل تولیدکننده ایرانی در اختیار مبل‎سازان روسی و ترکیه است، گفت: دولتمردان و قانون‎گذاران در سیاست‎گذاری باید نظر مشورتی فعالان صنعت را هم جویا شوند تا دوباره صادرات رونق گیرد.

سخن پایانی

پس از پاندمی کرونا و گذر از شرایط سخت تحریم، تولیدکنندگان صنایع به‌دنبال بازارهای هدف جدید هستند و در این راستا صنعتگران مبلمان کشور که از این صنعت به‌عنوان حوزه‎ای زودبازده نام می‎برند بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه را هدف گرفته‎اند. البته برای تصاحب این بازارها همراهی دولت و مشارکت ‌دادن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها الزامی است. / روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها