|
کدخبر: 297134

لزوم توسعه دیپلماسی اقتصادی در حوزه صادرات

یک کارشناس بازرگانی در گفتگو با روزگارما گفت: کشورهایی مانند عراق، یمن و بحرین و از سوی دیگر کشورهایی مانند افغانستان و ارمنستان، هر کدام بنا به دلایل مختلفی راغب به توسعه تجارت با ایران هستند اما باید دانست در حوزه صادرات، کیفیت محصولات، قیمت پایین و توسعه دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت است.

اقتصاد لزوم توسعه دیپلماسی اقتصادی در حوزه صادرات
محسن احتشام با اشاره به ضرورت توسعه دیپلماسی اقتصادی، گفت: برقراری ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه امری ضروری برای توسعه یافتگی اقتصاد کشور است؛ این مهم البته ریشه کاملاً علمی دارد چراکه در علم بازاریابی جهانی بهترین بازار، بازاری است که کمترین فاصله را با تولید داشته باشد چون در این مورد قطعاً هزینه‌های جانبی به شدت کاهش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: بازارهای کشورهای همسایه به دلیل هزینه پایین ترانزیت، قیمت تمام‌شده محصولات را به شدت کاهش می‌دهند و همین عامل سبب افزایش قدرت رقابت‌پذیری این محصولات در بازارهای همسایه خواهد شد. به این مورد می‌توان اشتراکات فرهنگی، دینی، مذهبی و همچنین زبانی را نیز اضافه کرد تا به عمق ضرورت توسعه همکاری با کشورهای همسایه پی برد.
احتشام ادامه داد: کشورهای منطقه حافظه تاریخی خوبی از تجارت با ایران دارند. از سویی کشورهایی مانند عراق، یمن و بحرین و از سوی دیگر کشورهایی مانند افغانستان و ارمنستان، هر کدام بنا به دلایل مختلفی راغب به توسعه تجارت با ایران هستند اما باید دانست در حوزه صادرات، کیفیت محصولات، قیمت پایین و توسعه دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت است.
این کارشناس بازرگانی با بیان اینکه در اطراف ایران یک بازار ۳۰۰ میلیون نفری وجود دارد، تصریح کرد: افزایش سهم کشور در بازار تجارت منطقه غرب آسیا نیازمند ارتقای فناوری و استفاده از ابزار و ماشین‌آلات فناورانه به منظور تولید بیشتر محصولات و بهبود کیفیت آنهاست چراکه به هر حال این بازار جذاب به شدت رقابتی است و کشورهای متعددی تلاش دارند با بازارسازی و بازاریابی، مزیت رقابتی محصولات خود را افزایش دهند.
وی تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تحریم، بخش زیادی از ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی کشور فرسوده شده‌اند که همین عامل سبب افزایش قیمت تمام‌شده محصولات و در نتیجه کاهش مزیت رقابتی می‌شود. از طرفی، کشور در واردات فناوری نیز موفق عمل نکرده و همین عامل سبب شد به مرور سهم کشورهای دیگر مانند ترکیه و چین از بازار جنوب غرب آسیا افزایش یابد.

 

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها