|
کدخبر: 299713 شهریار خادمی

تولید و صنعت، موتور محرکه اقتصاد کشور

امسال سال مهار تورم و رشد تولید است که قسمت رشد تولید آن برعهده تولیدکنندگان و به‌ویژه تولیدکنندگان جوان است.

اقتصاد تولید و صنعت، موتور محرکه اقتصاد کشور

همایش روز صنعت و معدن (شنبه ۱۷ تیر ) در سالن همایش صداوسیما با حضور علی رسولیان، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران؛ سیدمحمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت؛عزت‌الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی؛ علیرضا فخاری، استاندار تهران؛ سعید صادقی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران و محمود سیجانی، مدیر کل صمت استان تهران، روسای انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی، معدنی و تجاری، فعالان اقتصادی و اصحاب رسانه برگزار شد.در این مراسم، شاهرخ عباس‌زاده، رئیس خانه صنعت و معدن جوانان استان تهران گفت: در تهران ۱۰هزار واحد صنعتی و تولیدی داریم که با مستندات و بازدیدهای متعددی که انجام گرفته، ۳۹ واحد برگزیده انتخاب شدند.

عباس‌زاده افزود: ما تولیدکنندگان قادر به رقابت با شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آنها هستند، نیستیم. کیفیت کالاهای ما بسیار بالا است، اما شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آنها هستند، عرصه را بر ما تنگ کردند و مجال نفس کشیدن به ما تولیدکنندگان نمی‌دهند.

معیشت کارگران مدنظر باشد

در ادامه، محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صمت گفت: بدون هیچ چشمداشتی در کنار کارگران خود کار کردیم و تلاش ما بر این بر این بود که سرافراز باشیم. فارغ از همه مسائل سعی کردیم تا صادقانه به مردم خدمت کنیم، البته این خدمت با همت کارگران و کارمندان حوزه صنعت انجام گرفت. وی ادامه داد: بنده از مسئولان خواهش دارم که به‌هیچ‌عنوان به آمار و ارقام مربوط به حداقل حقوق توجه نکنید و معیشت کارگران را مدنظر داشته باشید، چرا که هر اندازه روی کارگر سرمایه‌گذاری کنیم، به همان اندازه تولید افزایش می‌یابد. به‌عبارت‌بهتر، کارگران، نیروی محرکه جامعه هستند.در ادامه، محمود نجفی‌عرب نیز در همایش روز صنعت و معدن گفت: در اتاق بازرگانی تهران برنامه چهار ساله خود را به‌نحوی تنظیم کردیم که در این مدت بتوانیم از طریق تعامل با مسئولان مشکلی از مشکلات مردم را برطرف کنیم. حاکمیت ما با تدوین قوانین فراوانی تلاش بسیار جدی در راستای تسهیل کسب‌وکار دارد، اما قوانینی داریم که نه‌تنها فضای کسب‌وکار را تلطیف، بلکه سنگ‌اندازی هم می‌کنند.

وی ادامه داد: ریشه کارت بازرگانی از سال ۱۳۳۴ شکل گرفت، در هیچ جای دنیا کارت بازرگانی ملاک کسب‌وکار نیست. کارت بازرگانی از ۲ سال پیش در سامانه تجارت پیدا شد و قبل از این طی ۳، ۴ روز توسط اتاق‌های بازرگانی صادر می‌شد. امروز برای کسب‌وکار نیاز به کارت بازرگانی نیست، چرا که سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین‌اجتماعی به‌سهولت نظارت می‌کنند.

نتیجه معکوس قیمت‌گذاری دستوری

محمود نجفی‌عرب بااشاره به قیمت‌گذاری دستوری تصریح کرد: حدود ۴۳ سال است که قیمت‌گذاری دستوری را پیگیری می‌کنیم، اما به‌نتیجه نرسیدیم، چرا که باید برای رب گوجه‌فرنگی و کنسرو ماهی قیمت‌گذاری دستوری کنیم. برخی مسئولان در اتاق‌های در بسته می‌نشینند و دستوراتی صادر می‌کنند که با شرایط سازگار نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین اظهار کرد: باید روی قیمت‌گذاری مواردی نظیر آرد، نان، شکر، خودرو، فولاد، لوازم‌خانگی و صنعتی کار کرد.

محمود سیرجانی، رئیس سازمان صمت استان تهران نیز در این همایش گفت: از اردیبهشت، کمیته برگزاری همایش امروز تشکیل شد. در تهران حدود ۱۰هزار واحد صنعتی در قالب صنفی داریم. در استان تهران چند سیاست را دنبال می‌کنیم. در حقیقت، باتوجه به اسناد بالادستی و موقعیت جغرافیایی محدودیت‌هایی داریم؛ بنابراین تولید به‌سمت تکنولوژی محور با آلودگی کمتر پیش می‌رود.‌ سال گذشته دولت مصوبه‌ای داد که در نتیجه آن ۲۹۰ واحد صنعتی تهران توسعه پیدا کردند. یکی از برنامه‌های اصلی ما در استان تهران، احیای واحدهای راکد است، همان‌طور که سال گذشته ۱۱۵ واحد راه‌اندازی شدند.

وی بیان کرد: همچنین تجارت خارجی و توسعه صادرات از جمله فعالیت‌های استان تهران است. بنابراین علاوه بر بازار داخل، به‌دنبال استفاده از ظرفیت خارجی هم هستیم. همچنین، در پی بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی هستیم.

نقش ویژه تولیدکنندگان در توسعه اقتصادی

علی رسولیان در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن استان تهران با تقدیر از تلاش فعالان اقتصادی، افزود: تولیدکنندگان بیشترین نقش را در توسعه اقتصادی دارند و نیازهای جامعه را توانستند به‌ویژه در شرایط سخت تحریم تامین کنند.

وی، ضمن تقدیر و تشکر از استاندار تهران به‌خاطر حمایت‌هایش از حوزه صنعت، اضافه کرد: با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارتباط و تعامل بسیار خوبی داریم، رئیس این کمیسیون خود از پرچمداران مبارزه با بروکراسی اداری برای تسهیل فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی هستند.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: با همین تعامل و همکاری خوبی که در استان تهران وجود دارد، اقدامات بسیار مناسبی در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی انجام شده که در این راستا طی ۲ سال گذشته بیش از هزار هکتار زمین برای توسعه صنعت در این استان فراهم آمده است.

 رسولیان، بااشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای تامین زیرساخت‌ها تصریح کرد: نزدیک به ۴ پست بزرگ برق در استان ایجاد و بیش از ۲هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی این استان طی ۲ساله اخیر هزینه شده است.

 وی، در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مجتمع‌ها و شهرک‌های کارگاهی الگوی نوین و موفقی برای تکمیل زنجیره ارزش است، شهرک‌های تخصصی را به‌عنوان الگوی جهانی در قالب زنجیره‌ها جلو می‌بریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تکمیل زنجیره‌های ارزش را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: موضوعاتی مانند هوش‌مصنوعی، رباتیک، فناوری‌های نوین، انقلاب چهارم صنعتی و... مسیری است که صنعت ما را در آینده رقابت‌پذیر و به مسیر توسعه صنعتی بنگاه‌ها کمک می‌کند.

رسولیان، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زیست‌بوم حوزه تولید با مدل‌های جدید و روز دنیا باید همراه باشد، افزود: تلاش می‌کنیم با ایجاد شهرک‌های فناوری که ۴۰ شهرک فناوری جدید را از دولت مصوبه گرفته‌ایم، به‌سمت صنعت فناورانه و نوآورانه گام برداریم.

وی، درباره دیگر مدل‌های توسعه صنعتی به خوشه‌های صنعتی اشاره کرد و ادامه داد: ۵۰۰ خوشه صنعتی در کشور مطالعه و حدود ۱۲۸ خوشه اجرا شده است.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اضافه کرد: فصل بسیار خوبی در برنامه هفتم توسعه برای خوشه‌ها در حال رقم خوردن است تا خوشه‌های صنعتی براساس ظرفیت‌های منطقه‌ای شکل بگیرند.

رسولیان، همچنین تصریح کرد: به‌صورت همزمان رفع نیازهای فناورانه بنگاه‌ها و کمک به عارضه‌یابی آنها در دستور کار است. از سوی دیگر، بازاریابی و برندینگ، فصل جدید و راهکاری متفاوت برای توسعه صنعتی است که مجموعه این اقدامات در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دنبال می‌شود.

در ادامه این همایش، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه، اهدافی ترسیم شده که اگر قرار است، رشد ۸ درصدی صنعت و ۲۳ درصدی معدن صورت بگیرد، تقویت و استفاده از بخش خصوصی است. همه تاکید ما در مجلس این است که دولت فقط هدایت و نظارت کند و تصدیگری و دخالت نکند. پلمب کردن به‌معنای از کار انداختن یک واحد صنعتی است. مورد دیگر، زندانی کردن متخلفان اقتصادی است. اینکه یک متخلف اقتصادی را زندانی کنیم، دردی دوا نمی‌شود بلکه برای جبران آن می‌توان به آن فرد متخلف گفت که یک کارخانه راه بیندازد.

وی افزود: بنده به منزل می‌رفتم که یکی از مردم حوزه انتخابیه تماس گرفت و گفت که صنعت مرغداری در حال از بین رفتن است، وقتی ماجرا را پیگیری کردم، متوجه شدم که معاون وزیر دستور معدوم کردن ۱۸ میلیون جوجه یکروزه را داده است. ولایی‌ترین فرد کسی است که بیشترین نوکری را برای مردم انجام دهد.

 بنده با مهرداد بذرپاش جلسه داشتم و او از بنده طلب کمک کرد. حدود ۱۴هزار هکتار از فرودگاه امام‌خمینی (ره) بدون استفاده باقی مانده، بنابراین لازم است استانداری استفاده بهینه از این زمین‌ها داشته باشد. نکته پایانی این است که دولت باید از عضویت خود در شانگهای برای صادرات محصولات استفاده کند.

صنعتکاران، موتور حرکت اقتصاد کشور

مرتضی فخاری، استاندار تهران به‌عنوان آخرین سخنران اظهار کرد: صنعتکاران موتور حرکت اقتصاد کشور هستند، سهم فعالان این حوزه در پیشرفت کشور بسیار پررنگ است. وجود دست‌های پرتوان و نگاه عاشقانه به خدمت برای افزایش تولید و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: فاصله میان تصمیم‌گیر با بخش تولید باید کوتاه شود. بنده پای درددل بسیاری از تولیدکنندگان نشستم. بسیاری از صنعتکاران از کودکی وارد این عرصه شده‌اند. سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی ۴۳ درصد است. تغییر شرایط محیط کار از موضوعات اساسی است که در دستور کار داریم. ما دوشنبه‌های صنعتی خود را که در آن روزها با صنعتگران جلسه داریم، به‌هیچ‌وجه فراموش نمی‌کنیم. ما در کشور قائل به حداقلی کردن سهم و دخالت دولت هستیم. استاندار تهران در پایان یادآور شد: اگر صنعتگران به‌سمت همکاری و همگرایی گام بردارند، به‌طورحتم ما قدم‌ها برخواهیم داشت.

در پایان این مراسم، از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان تهران نیز با حضور مسئولان کشوری و استانی تجلیل به‌عمل آمد. در این راستا، از ۴۱ واحد صنعتی و معدنی شامل ۲۹ واحد صنعتی، ۳ بهره‌بردار نمونه معدنی، یک مکتشف نمونه معدنی، یک شهرک صنعتی نمونه، یک طرح نمونه صنعتی، ۳ واحد صنایع معدنی، ۳ پیشکسوت نمونه صنعتی، تقدیر و به آنها لوح و تندیس اهدا شد.

شایان ذکر است که این همایش به مناسبت روز صنعت و معدن به‌صورت ملی و استانی هرساله برگزار می‌شود که امسال نیز روز ۱۰ تیر با حضور رئیس‌جمهوری در محل سالن سران اجلاس برگزار و در استان تهران نیز روز شنبه اجرا شد./روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها