|
کدخبر: 299635

آخرین خبر از وضعیت سیمان در ایران

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد که تمام تلاش تولیدکننده‌های سیمان این است که عرضه کافی به بازار داشته باشند.

اقتصاد آخرین خبر از وضعیت سیمان در ایران

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد که تمام تلاش تولیدکننده‌های سیمان این است که عرضه کافی به بازار داشته باشند. حمید فرمانی به تحولاتی که این روزها بازار سیمان را در بر گرفته است نیز اشاره و تاکید کرد که نمی‌توان اعتبار خاصی برای شاخص میانگین قیمت این محصول در نظر گرفت. چرا که ممکن است به دلیل تقاضا در بخش‌های مختلف و همچنین هزینه حمل و نقل، قیمت سیمان متفاوت شود. فصل تابستان نزدیک است و احتمالا به زودی شاهد گرانی این محصول خواهیم بود. چرا که برق برخی از تولیدی‌های سیمان قطع خواهد شد.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص موضوع برق و تحول قیمت سیمان، خاطرنشان کرد: امسال شاهد هیچ‌گونه گرانی خاصی در بازار نبوده‌ایم، چرا که ۲۲ کارخانه تولیدی سیمان، قیمت محصول خود را در حد قیمت پایه که در بورس کالا تعیین شده است، نگه داشته‌اند. وی تاکید کرد رونق ساخت‌و‌ساز مسکن باعث شده است که میزان تقاضا برای سیمان نیز بالا برود. البته متناسب با تقاضای سیمان، عرضه نیز صورت می‌گیرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد. حمید فرمانی تصریح کرد که برای ادامه این روند، قرار است به زودی جلسه‌ای با حضور اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و دیگر مسوولان وزارت نیرو برگزار شود. این جلسه در ۱۴ تیر برگزار خواهد شد و طی آن، تلاش بر این خواهد بود که رویکرد مناسبی برای تولید سیمان در فصل گرما در پیش گرفته شود.

نظارت دولت بر واسطه‌های بازار سیمان

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که این روزها بازار سیمان را درگیر کرده؛ حضور فعال دلالان و واسطه‌هاست که بر تنور گرانی می‌دمند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد که باید دولت در این حوزه دخالت کند و حضور این دلالان را در بازارهای خرده‌فروشی، کنترل کند. در حال حاضر بیشتر تمرکز دولت بر فعالیت‌های کارخانه‌های سیمان است و نظارتی روی دلالان ندارد. نکته اینجاست که کارخانه‌های سیمان، حتی در صورتی که بیشترین میزان تولید را هم داشته باشند، باز هم به دلیل حضور این سوداگران، کالای گران به دست مشتریان خواهد رسید و همین موضوع، وضعیت آشفته بازار را بدتر می‌کند. در این میان، مصرف‌کننده نهایی و تولیدکننده است که بیشترین ضرر را می‌بینند و سوداگران، سود فراوانی از این محل می‌برند. حمید فرمانی خاطرنشان کرد که دستگاه‌های دولتی مثل وزارت صمت، هیچ‌گونه ابزاری برای کنترل این موضوع ندارند. به همین دلیل است که اقدامات دیگر بخش‌ها مثل تامین برق کارخانه‌های سیمان، هیچ‌گونه اثری روی سامان‌دهی بازار نخواهد داشت. وی اذعان کرد که گرچه تولید سیمان در کارخانه بسیار مهم است و نیازمند کنترل و نظارت است. اما باید دقت داشته باشیم که کالای مورد نظر به شکل درستی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها