|
کدخبر: 157065

۵ ماه یارانه کل کشور در جیب دلالان سیمان!

با توجه به لزوم استفاده از سیمان در ساخت و ساز و رونق تولید مسکن قیمت آن روز به روز در حال افزایش است به گونه ای که هر پاکت سیمان ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود و این قیمت نیز در حال تغییر است.

اقتصاد ۵ ماه یارانه کل کشور در جیب دلالان سیمان!

اغلب کارشناسان بر این عقیده هستند که سیمان درب کارخانه به قیمت مقطوع است اما نظارتی بر قیمت حمل و نقل ها و واسطه ها وجود ندارد و آنها هستند که موجب گرانی سیمان می شوند. این در حالی است که قیمت سیمان در چند ماه گذشته پاکتی ۱۵ هزار تومان بوده است.

 این را باید بدانید که ایران در صنعت سیمان جزء ۱۰ کشور کشور تولید کننده جهان است که در رتبه هفتم نزدیک به کشور ترکیه آمار خوبی را به جای گذاشته است. ما با صنعت سیمان علاوه بر اینکه نیاز داخل را برطرف می‌کنیم به کشورهایی همچون هندوستان، افغانستان، عراق، کنیا ، قطر، کویت ، سریلانکا، پاکستان، ارمنستان ترکمنستان آذربایجان و... صادرات داریم.

 اما نرخ دستوری بازار صنعت سیمان را آشفته کرده است به گونه‌ای که طبق مصوبات دولت باید هر پاکت سیمان درب کارخانه ۱۷۰۰۰ تومان و با ۵ هزار تومان هزینه حمل و نقل حدود ۲۲ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد و با توجه به افزایش ۱۲ درصدی سود عاملان فروش طبق نرخ دستوری نباید هر پاکت سیمان بیشتر از ۲۵۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد.

 اما امروز هر پاکت سیمان کمتر از ۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده نمی رسد این بدین معناست که حدود ۱۵ هزار تومان را به نفع دلال برای هر پاکت سیمان به دست می آید.اگرحدود ۶۰ میلیون تن تولید کشور باشد و هر ۲۰ پاکت سیمان حدود یک تن در نظر گرفته شود ایران در سال حدود هزار و ۲۰۰ میلیون پاکت سیمان تولید می کند و اگر هر پاکت سیمان ۱۵۰۰۰ تومان برای دلال سود داشته باشد حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان معادل ۵ ماه یارانه کل کشور در جیب دلالان سیمان می رود.

منبع: اکوناپرس

ارسال نظر