|
کدخبر: 298887 شروین اشیدری

قیمت باورنکردنی خودروهای گذرموقت / پاترول فقط ۴.۵ میلیارد

این روزها که بحث واردات خودرو دوباره داغ شده شاید جالب باشد قیمت خودروهای گذرموقت را بدانید.

اقتصاد قیمت باورنکردنی خودروهای گذرموقت / پاترول فقط ۴.۵ میلیارد
یکی از جدیدترین محصولات ب ام و یعنی مدل X7 گذرموقت قیمتی در ۱۰ میلیارد تومان دارد.

مدل ۲۰۲۳ نیسان پاترول گذرموقت فقط ۴.۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

اگر لوکس‌ترین مدل بنز یعنی مایباخ را مد نظر داشته باشید قیمت گذرموقت آن حدود ۸.۵ میلیارد تومان است.

دوج چارجر هم که یک خودروی قلدر آمریکایی محسوب می‌شود قیمتی در حدود ۳.۵ میلیارد تومان دارد.

شرایط واردات خودروهای گذرموقت

قبلاً، خرید یا اجاره خودروهای گذرا در ایران فقط برای مسافران خارجی غیرمقیم، توریست‌ها و برخی افرادی که قصد سفر با خودروی شخصی به ایران را داشتند، ممکن بود. اما با گسترش بازار واردات خودرو و افزایش رونق آن در سال‌های اخیر، این امکان برای ایرانیان نیز فراهم شد تا خودروهای لوکس با حجم موتور بالا و بدون محدودیت سال ساخت را وارد کنند و برای مدتی از آنها استفاده کنند، البته در مناطق آزاد بیشتر شده بود. در عین حال، بسیاری از افراد در این زمان به دنبال واردات خودروهای گذرا و دریافت پلاک خاص آنها بودند. اما با ممنوعیت واردات خودروها از تابستان ۹۷ و محدودیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، شرایط حضور و پلاک گذاری خودروهای گذرا سخت‌تر شده است و با توجه به نوسانات نرخ ارز، پلاک گذاری این خودروها با حساسیت بیشتری انجام می‌شود.

شرایط نقل و انتقال خودروهای گذر موقت

  • خرید و فروش آن غیرقانونی است و به عنوان قاچاق کالا محسوب می‌شود.
  • خودرو با پلاک گذر موقت، تنها شش ماه حق تردد در کشور را دارد.
  • تمدید مجوز گذر موقت امکان‌پذیر نیست.
  • در صورت تردد غیرقانونی، پرونده قضایی برای آن تشکیل می‌شود.
  • تنها مالک حق استفاده از خودرو را دارد.

شرایط مجوز ورود خودروهای گذر موقت

با توجه به ماده ۱۴۱ آیین‌نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره ۲ آن، مسافران غیرمقیم ایران مجاز به ورود به کشور با خودرو شخصی خود هستند.

برای دریافت مجوز، مسافران باید جواز عبور (کارت دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک) را از کانون‌های جهانگردی دریافت کنند.

با استفاده از مجوز عبور، مسافران غیرمقیم ایران می‌توانند بدون اظهارنامه یا تایید وجه الضمانی، به مدت ۳ ماه از خودرو شخصی خود در داخل کشور استفاده کنند.

به اطلاع می‌رسانیم که بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، می‌توان با درخواست متقاضی و با داشتن عذر موجه او، مدت استفاده از خودرو در داخل کشور را تا پایان مجوز تمدید کرد.

در صورتی که مسافران حداقل ۳ ماه در خارج اقامت داشته باشند، می‌توانند از این مقررات استفاده کنند.

قوانین اخذ پلاک گذر موقت

افرادی که در مناطق آزاد سکونت دارند، با استفاده از مدارکی که سکونت فرد در منطقه را اثبات می‌کند، می‌توانند پلاک گذر موقت را دریافت کنند. با این حال، اشخاصی که پلاک گذر موقت در منطقه آزاد دریافت می‌کنند، نمی‌توانند با خودرو خود در سراسر کشور تردد کنند و استفاده از خودرو تنها در همان منطقه ممکن است.

مدارک اخذ پلاک گذر موقت

افرادی که قصد استفاده از خودروهای گذر موقت را دارند، باید ابتدا از گمرک معرفی‌نامه ویژه‌ای دریافت کنند. این معرفی‌نامه باید دارای مهر برجسته باشد. علاوه بر آن، مدارک شناسایی مالک و پرونده سبز گمرکی (کارنه‌دوپاساژ) نیز برای اخذ پلاک گذر موقت مورد نیاز است. افرادی که مقیم ایران نیستند، می‌توانند از پاسپورت یا گواهینامه رانندگی بین‌المللی استفاده کنند.

اعتبار پلاک گذر موقت

دوره اعتبار پلاک‌های گذر موقت، سه تا شش ماه است. در صورتی که افراد پس از گذشت این زمان خودرو زا به گمرک تحویل ندهند، راننده با اخطاریه مواجه می‌شود و تا ۱۰ روز فرصت دارد تا خودرو را به گمرک تحویل دهد. در غیر این صورت، مجرم شناخته شده و برای او پرونده قاچاق خودرو تشکیل می‌شود.

منبع: روزگار خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها