|
کدخبر: 298305 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

تاکید نماینده مجلس بر مخالفت با بورسی ها / سیاست من درآوردی بود!

سیاهکلی گفت: موضع مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کاملا مشخص است. از همان ابتدا مجلس مخالف ورود خودرو به بورس بود، به این دلیل که هیچ عقلانیتی پشت این داستان نبوده است و پیامدی به غیر از افزایش قیمت خودرو در پی نداشت.

اقتصاد تاکید نماینده مجلس بر مخالفت با بورسی ها / سیاست من درآوردی بود!

عرضه خودرو در بورس از همان ابتدا تا امروز دچار کشمکش‌های فراوانی بود و مدام بین مسئولان بورس کالا، خودروسازان و شورای رقابت مورد پاسکاری قرار گرفت. خط مشی و دیدگاه مدیران بورسی یک سمت ماجرا بود و نظر شورای رقابت سمتی دیگر. محلی که قرار بود جایگاهی برای شفافیت قیمت خودرو و متعادل شدن آن باشد، محلی برای اختلاف نظرها شد که در نهایت ادامه عرضه‌های خودرو در بورس متوقف شد.

اگر گشتی در رسانه‌ها بزنیم خبرهای ضد و نقیضی درباره عرضه خودرو در بورس کالا به چشم‌مان می‌خورد. بیشترین تکرار این تناقض‌ها در ۲ تیتر «عرضه خودرو در بورس متوقف شد» و «عرضه خودرو در بورس متوقف نمی‌شود» قابل مشاهده است که در نهایت محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات با غیرقانونی خواندن عرضه خودرو در بورس کالا آب پاکی را روی دست بورسی‌ها ریخت و اعلام کرد: در هیچ جای دنیا، بورس محل عرضه محصولاتی نظیر خودرو نیست چرا که خودرو شرایط خاص خود را دارد و قواعد و قوانین بورس اجازه نمی‌دهد کالایی از این دست عرضه شود.

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی به بررسی ابعاد مختلف موضوع عرضه خودرو در بورس کالا و دلیل مخالفت با آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

مخالفت مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار گسترش نیوز گفت: موضع مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کاملا مشخص است. از همان ابتدا مجلس مخالف ورود خودرو به بورس بود، به این دلیل که هیچ عقلانیتی پشت این داستان نبوده است و پیامدی به غیر از افزایش قیمت خودرو در پی نداشت.

وی افزود: همه شاهد بودند که با کنار گذاشتن خودرو از بورس، قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شده و نسبتا به تعادل رسیده است و کماکان هم قیمت‌ها ریزشی گزارش می‌شود. مجلس هم موافق با این روند است و باز هم اکیدا تاکید می‌کنیم که بردن خودرو در بورس خلاف قانون است، چون بورس محل خرده فروشی نیست. تصور کنید سیب زمینی پیاز یا ماست را بخواهند در بورس بفروشند، اصلا فروش دانه دانه چنین اقلامی در بورس رایج نیست و همان طور که در هیچ جای دنیا بورس محل خرده فروشی نیست، در کشور ما نیز این اتفاق نخواهد افتاد. در مجموع می‌توان گفت از همان ابتدا عرضه خودرو در بورس یک سیاست من درآوردی بود که برای افزایش قیمت خودرو و رضایتمندی خودروسازان اتفاق افتاده بود.

برنامه وزیر جدید صمت درباره عرضه خودرو در بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نظر وزیر جدید صمت در راستای ورود خودرو به بورس گفت: وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت یعنی آقای علی آبادی هم با ورود خودرو به بورس مخالف است و این موضوع را به طور شفاف اعلام کرده است. نمایندگان مجلس نیز از وزیر صمت درخواست دارند، همین روند حفظ شود و باز موضوع بازگشت خودرو به بورس مطرح نشود. به این دلیل که از التهاب بازار خودرو کاسته شده است و ما باید بازگشت قیمت‌ها به قیمت واقعی را تقویت کنیم. همچنین باید سعی شود در زمینه بازار خودرو با ورود خودروهای جدید در زمینه واردات خودروی دسته دوم و نو این بازار را به تعادل برسانیم.

توضیحات نماینده مجلس درباره ورود خودروی کارکرده به کشور

سیاهکلی در پاسخ به این سال که آیا با واردات خودرو کارکرده موافق هستید و چه نظری در این رابطه دارید و این اتفاق از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: قانون ورود خودروهای کارکرده در مجلس موجود است و ان شاءالله به زودی تمام می‌شود و احتمال زیاد هفته آینده این اتفاق را شاهد باشیم و بعد از این مرحله نیز دست وزیر صمت است تا به مرحله اجرایی برسد و واردات آغاز شود.

کلام آخر

با توجه به صحبت‌های نماینده مجلس و دیگر مسئولان اقتصادی کشور، مقصر اصلی گرانی خودرو عرضه در بورس کالا شناخته شده است و به نوعی مسبب اصلی برهم زننده آرامش بازار را بورس کالا می‌دانستند. در حالی که به گفته مدیران بورسی عرضه محصولات در بورس کالا قیمت‌ها را شفاف‌تر می‌کند. شاید قیمت‌گذاری دستوری و تصمیمات ضرب العجلی مانع اصلی به سرانجام نرسیدن این عرضه‌ها باشد و شاید باز ممکن بود با اصلاح برخی از قوانین موجود به سرانجام دلخواه برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها