|
کدخبر: 297805 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اسبق خانه صمت جوانان ایران؛

صنعت گروگان قوانین فرتوت دولتی/ وزارت صمت دست تنهاست

رئیس اسبق خانه صمت جوانان ایران گفت: اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی در اقتصاد دست پیدا کنیم ابتدا باید مسائل بروکراتیک اداری خود را برطرف کنیم، مشاغل فعلی را حفظ کنیم، در کنار آنها مشاغل جدیدی راه‌اندازی شود و سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم. البته در صورتی که روند فعلی ادامه داشته باشد در حوزه صنعت قطعاً دچار پیری و کندی کار می‌شویم.

اقتصاد صنعت گروگان قوانین فرتوت دولتی/ وزارت صمت دست تنهاست

تضاد و تعارض منافع دولت و بخش خصوصی، رانت و امضاهای طلایی و در نهایت نیاز به‌روزرسانی قوانین از جمله چالش‌هایی است که به عقیده کارشناسان دولت و بخش خصوصی باید بیشتر از قبل به آن بپردازند. کما اینکه یکی از چهره‌های معدن بر این باور است که تقویت پارلمان بخش خصوصی در حوزه صنعت می‌تواند گام موثری در این راستا باشد.

رضا امیدوار تجریشی، رئیس اسبق خانه صمت جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز  ضمن ارزیابی قوانین موجود در حوزه صنعت و معدن گفت: در حوزه معادن یکسری قوانین وجود دارند که برخی از آنها را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و تعداد دیگر مربوط به آئین‌‍‌نامه‌های داخلی است که توسط دولت تصویب و ابلاغ می‌شود که همین مورد منجر به افزایش رانت، امضاهای طلایی و مواردی از این قبیل در این حوزه شده است. قوانین اگر در مجلس مصوب می‌شوند باید در معرض دید عموم قرار بگیرند.

آئین‌نامه‌های داخلی منجر به برخوردهای سلیقه‌ای می‌شوند

او افزود: نکته دیگر این است که در حال حاضر بخش‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌ها ناقض قانون‌های مصوب مجلس هستند که این امر تبدیل به یکی از معضلات حوزه صنعت شده است. علاوه بر این استفاده از آیین‌نامه‌ها و مصوبات داخلی منجر به برخوردهای سلیقه‌ای و برداشت‎های سلیقه‌ای می‌شود به این ترتیب که امکان دارد بنده از یک کلمه موجود در بخشنامه‌ای یک برداشت داشته باشم و فرد دیگر برداشت متفاوتی از آن داشته باشد و وحدت کلمه و رویه نداشته باشیم.

امیدوار تجریشی با اشاره به نقش سایر نهادها در امور مربوط به صنعت تصریح کرد: از طرف دیگر دستگاه نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی ممکن نظر خود را داشته باشند، لذا تعارض و تضاد شکل می‌گیرد که این امر در نهایت منجر به جلوگیری از رشد بخش خصوصی می‌شود چرا که دچار پیچ اداری بروکراتیک می‌شود.

رضا امیدوار تجریشی

دولت از امضاهای طلایی جلوگیری کرده است

این چهره فعال در حوزه صنعت در توضیح جلوگیری از رانت و امضاهای طلایی اظهار کرد: در حال حاضر دولت از طریق راه‌اندازی سامانه مجوز ملی کسب و کار، از امضاهای طلایی جلوگیری کرده اما نکته قابل توجه این است که امضای طلایی فقط محدود به بخش دولتی نیست بلکه شامل حوزه شخصی از جمله اتحادیه‌ها نیز می‌شود.

امیدوار تجریشی درباره خلأهای قانونی موجود در حوزه صنعت و به ویژه معادن متذکر شد: در حوزه صنعت هم بحث خلأهای قانونی مطرح است و هم قوانین اضافه. به عنوان مثال قوانینی در زمان خود خوب بودند اما با گذرزمان باید به‌روزرسانی و اصلاح شود اما بحث این است که اگر قانون بهبود فضای کسب و کار به کامل رعایت شود، این قوانین، بخش‌نامه‎های یک شبه و بسیاری از اتفاقات رفع شده و برداشت شخصی از بین می‌رود. در مجموع در حوزه صنعت باید در راستای تقویت پارلمان بخش خصوصی اعم از اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون، خانه‎های صنعت و معدن جوانان و سایر ارگان‌ها، با یکدیگر همکاری داشته باشند که بتوانند در کنار هم باشند و در جهت منافع و رشد اقتصادی کشور قدم بردارند.

اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، صنعت دچار پیری می‌شود

رئیس اسبق خانه صمت جوانان ایران همچنین ابراز کرد: اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی در اقتصاد دست پیدا کنیم ابتدا باید مسائل بروکراتیک اداری خود را برطرف کنیم، مشاغل فعلی را حفظ کنیم، در کنار آنها مشاغل جدیدی راه‌اندازی شود و سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم. البته در صورتی که روند فعلی ادامه داشته باشد در حوزه صنعت قطعاً دچار پیری و کندی کار می‌شویم.

نیاز به راه‌اندازی دفاتر فناوری‌های نوین داریم

امیدوار تجریشی حمایت دولت از بخش خصوصی خاطرنشان کرد: دولت و بخش خصوصی ۲ ریل موازی هستند که قطار پیشرفت و توسعه باید بر روی این ریل قرار بگیرد. نهادهای حاکمیتی اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه باید نقش تنظیم‌گری داشته باشند. برای نمونه سال‌ها پیش برای گرفتن پاسپورت وقت فراوانی گرفته می‌شد اما در حال حاضر مردم با مراجعه به دفاتر مربوطه که مخصوص این قبیل اقدامات راه‌اندازی شدند، وقت خود را تلف نمی‌کنند. در حال حاضر هم در عرصه صنعت می‌توان با راه‌اندازی دفاتر فناوری‌های نوین، کار تسریع شود. لذا نباید در حوزه قوانین صنعتی سهم‌خواهی صورت بگیرد بلکه دولت و بخش خصوصی باید در کنار هم قرار بگیرند.

وزارت صمت به تنهایی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد

این چهره فعال حوزه صنعت در پاسخ به اینکه تاکنون دولت در زمینه صنعت و معادن طبق شعار رونق تولید داخلی گام برداشته یا خیر، یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون دولت مشغول چانه‌زنی با مجلس در مورد استیضاح وزیر و معرفی وزیر جدید بود اما در مجموع وزارت صمت به تنهایی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد بلکه وزات کار، وزارت اقتصاد، نهادهای بانکی باید در کنار آن قرار بگیرند که بتواند در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه معدن و به روز کردن ماشین‌آلات و خرید آنها، اقدامی انجام دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها