|
کدخبر: 297508

عرضه های مهم بورس معرفی شد

"عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا"، "شرایط فروش دیگنیتی ابلاغ شد"، "رفع تمام دغدغه‌های قیمتی در بازار ایران با رونق بازار مشتقه" و"فروش ۶۴۰ دستگاه خودرو در بورس کالا" مهمترین خبر‌های هفته گذشته در بورس کالا بود.

اقتصاد عرضه های مهم بورس معرفی شد

در هفته گذشته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با یکی از خودروسازان، عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا پس از وقفه چند ماهه مجدداً قابل اجرا است.

امیرمهدی صبائی اظهار کرد: با استناد به مفاد آخرین مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه خودرو، کمافی السابق پذیرای درخواست‌های عرضه خودرو توسط عرضه‌کنندگان در بورس کالا هستیم.

وی تشریح کرد: سازمان بورس بر اساس مصوبه بالاترین رکن بازار سرمایه (شورای عالی بورس) که با هدف حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، گذرانده شده است؛ هیچ مانعی برای عرضه خودرو در بورس متصور نیست و اگر خودروسازان بزرگ عرضه در بورس را متوقف کردند صرفاً به دلیل تصمیم خود آن‌ها بوده و از جانب سازمان بورس مانع و مشکلی در این زمینه وجود نداشته و ندارد.

نگاهی به عرضه‌های هفته آینده خودرویی‌ها در بورس کالا

۷۲۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین هفته آینده در تالار خودرو بورس کالا عرضه می‌شود.

به این ترتیب ۷۰ دستگاه کامیونت FORCE کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری شرکت بهمن دیزل به قیمت پایه یک میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان و پیش پراخت ۳۰ درصدی در روز ۲۸ خرداد عرضه می‌شود.

۵۰ دستگاه کامیون کشنده EM POWER نیز به قیمت پایه ۴ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان با پیش پرداخت ۳۰ درصدی و ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید به قیمت پایه یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان و پیش پرداخت ۱۰۰ درصدی در روز ۲۹ خراد ماه عرضه می‌شود.

شرایط فروش دیگنیتی ابلاغ شد

بورس کالا شرایط خرید دیگنیتی پرستیژ را برای عرضه روز دوشنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد.

در نامه مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران درخصوص خرید خودرو دیگنیتی پرستیژ متعلق به بهمن موتور که قرار است ۲۹ خرداد ماه در بورس عرضه شود آمده است:مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۲۸ خرداد بوده و به منظور مدیریت سفارش‌های دریافتی مشتریان کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش‌های دریافتی را تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه خواهند داشت.

اشخاصی که در عرضه‌های قبلی در بورس کالا خودرو سواری خریداری کرده اند و همچنین از ابتدای تیر ماه ۱۳۹۸ از شرکت بهمن موتور موفق به خرید خودرو سواری شده اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

قیمت‌گذاری دستوری سبب حذف رقابت و گسترش بازار‌های غیررسمی می‌شود

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: قیمت گذاری دستوری در اقتصاد باعث شکل‌گیری رانت‌های متعدد و عدم تخصیص بهینه منابع می‌شود که برخلاف برخی ادعا‌ها در نهایت به زیان مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد.

حمیدرضا صالحی سلمی با بیان اینکه چند دهه است که دولت‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران مبادرت به دخالت و اعمال قیمت گذاری دستوری می‌کنند، افزود: تداوم این رفتار در چند دهه گذشته باعث از بین رفتن محیط رقابتی در اقتصاد، تعمیق بازار‌های غیررسمی شده و فعالیت بسیاری از افراد در فضای مسموم و غیرشفاف شده است.

وی با اشاره به پیامد‌های قیمت‌گذاری دستوری اعلام کرد: از پیامد‌های نظام قیمت‌گذاری دستوری می‌توان به کاهش کیفیت کالا‌های تولیدی، کم رنگ‌شدن سازوکار عرضه و تقاضا در بازار و جایگزینی بازار‌های غیررسمی و سوداگری به جای بازار‌های کارآمدی و رقابتی اشاره کرد.

رفع تمام دغدغه‌های قیمتی در بازار ایران با رونق بازار مشتقه

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: ابزار‌های مشتقه آنقدر قدرتمند هستند که با رونق گرفتن و فراگیر شدن این ابزار‌ها در اقتصاد ایران، تمام دغدغه‌های برنامه ریزی برای تولید، نوسانات قیمت و مشکلات مربوط به قیمت گذاری کالا‌ها در صنایع فولادی و فلزی، پتروشیمی‌ها و سیمانی‌ها و همچنین صنعت ساختمان برطرف می‌شود.

رحمان آراسته مزایای استفاده از ابزار‌های مشتقه در اقتصاد را تشریح کرد و گفت: دغدغه‌های تولید، نوسانات قیمت و مشکلات مربوط به قیمت گذاری را می‌توانیم با استفاده از بازار مشتقه برطرف کنیم به عنوان مثال بازار مشتقه می‌تواند به صنعت خودروسازی کمک موثری کند به طوری که نیازی نیست حتما بازار آتی خودرو راه اندازی شود بلکه به دلیل رابطه مستقیم قیمت فولاد با قطعه ساز، می‌توانیم قرارداد آتی و اختیار معامله فولاد را راه اندازی کنیم تا قطعه ساز که به دلیل نوسانات زیاد قیمت و تورم مجبور است محصولات خود را گران کند، به سادگی از ابزاری به نام آتی یا فیوچرز به منظور پوشش ریسک و پیش بینی پذیر شدن قیمت‌ها استفاده کند.

به گفته وی، مشکل عمده ما در کشور قیمت گذاری است، قیمت گذاری پاشنه آشیل توسعه اقتصاد کشور بوده و تا زمانیکه قیمت گذاری وجود داشته باشد، انگیزه‌ای برای رشد سرمایه گذاری در تولید شکل نمی‌گیرد؛ لذا باید قیمت گذاری دستوری در محصولات مختلف به خصوص کالا‌های کشاورزی متوقف شود و تنها راه بهینه این اتفاق، استفاده از بازار‌های مالی و مشتقه است.

فروش ۶۴۰ دستگاه خودرو در بورس کالا

تالار خودرو بورس کالا سه شنبه ۲۳ خرداد ماه میزبان عرضه و معامله ۵۰۰ دستگاه کارا تک کابین و دو کابین و ۱۴۰ دستگاه کامیون کشنده فاو بود.

به این ترتیب بهمن موتور ۲۵۰ دستگاه کارا تک کابین و ۲۵۰ دستگاه کارا دو کابین را در تالار خودرو بورس کالا فروخت و سیباموتور موفق به فروش ۱۴۰ دستگاه کامیون کشنده فاو در این تالار شد.

هر دستگاه وانت کارا تک کابین با همان قیمت پایه ۴۰۷ میلیون تومان در تالار خودرو فروخته شد. در برابر ۲۵۰ دستگاه عرضه شده وانت کارا تک کابین، ۲۲۳ دستگاه تقاضا شکل گرفت. هر دستگاه وانت کارا دو کابین نیز با همان قیمت پایه ۴۲۴.۵ میلیون تومان در تالار خودرو فروخته شد. در برابر ۲۵۰ دستگاه عرضه شده وانت کارا دو کابین، ۱۷۰ دستگاه تقاضا شکل گرفت.

هر دستگاه کامیون کشنده FAW CA ۴۱۸۰ با قیمت ۳.۳۹۱ میلیارد تومان در تالار خودرو فروخته شد. در برابر ۱۴۰ دستگاه عرضه شده کامیون کشنده، ۲۷۷ دستگاه تقاضا شکل گرفت. تحویل خودرو کامیون کشنده، ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ خواهد بود.

کاهش ۷۱۳ میلیون تومانی قیمت کامیون در بورس کالا

در معاملات این هفته خودرویی‌ها در بورس کالا شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها در مقایسه با عرضه‌های قبل بودیم به طوریکه بیشترین کاهش قیمت مربوط به کامیون کشنده فاو با ۷۱۳ میلیون تومان اختصاص داشت.

بررسی روند قیمت کامیون کشنده فاو متعلق به سیباموتور نشان می‌دهد این محصول در عرضه آخر خود در بورس کالا یعنی تاریخ ۱۲ اردیبهشت نزدیک به ۴ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان معامله شد درحالی که در عرضه امروز ۳ میلیارد و ۳۹۱ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت؛ به عبارت دیگر این خودرو با کاهش ۷۱۳ میلیون تومانی قیمت مواجه شد.

البته این روند کاهشی در کارا تک کابین و دو کابین نیز تجربه شد به گونه‌ای که هر دو محصول نسبت به عرضه‌های قبلی خود با کاهش حدود ۷۶ میلیون تومانی مواجه شدند.

شرایط فروش کامیون و کامیونت ابلاغ شد

بورس کالا شرایط خرید کامیون و کامیونت را برای عرضه روز یکشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد.

مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۶ روز شنبه ۲۷ خرداد بوده و به منظور مدیریت سفارش‌های دریافتی مشتریان کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش‌های دریافتی را تا ساعت ۱۷ روز شنبه خواهند داشت و هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) امکان ثبت سفارش حداکثر دو دستگاه خودرو را دارد.

منبع: کالا خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها