|
کدخبر: 296352 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با یک فعال در حوزه آزمایشگاهی:

عرضه محصولات با قیمت های عجیب! / صنعتی که با جان مردم در ارتباط است

مهدی زاده گفت: باید جلوی واردات قاچاق محصولات آزمایشگاهی گرفته شود و در کنار آن کم شدن تحریم‌ها هم خیلی موثر خواهد بود تا وضعیت نابسمان این صنعت آزمایشگاهی بهتر شود.

اقتصاد عرضه محصولات با قیمت های عجیب! / صنعتی که با جان مردم در ارتباط است

بیست و چهارمین نمایشگاه ایران هلث با حضور ۳۹۰ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، ترکیه، ایتالیا، آلمان، سوییس، دانمارک، کره جنوبی، هند، استرالیا، ژاپن پاکستان و از ۶ تا ۹ خرداد ماه دایر بود. خبرنگار گسترش نیوز در بازدید میدانی از نمایشگاه با یکی از فعالان این حوزه در مورد مشکلات موجود در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

هلث۶

تولیدکنندگان در زمان تحریم با سختی‌های مضاعفی روبرو هستند

پروا مهدی‌زاده مدیر فروش یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: حوزه فعالیت ما اقلام مصرفی آزمایشگاهی است. در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور قدم بزرگی برداشتیم و اقدام به تولید کردیم. متاسفانه در دوره تحریم‌ها فشار مصاعفی بر کشور وارد شده است و ما سعی کردیم به سهم خودمان در بهتر شدن وضعیت کمک کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان در حال حاضر تامین مواد اولیه است که هم تولید کننده را به چالش می‌کشد و هم مراکز پخش محصولات را دچار مشکل می‌کند. دغدغه دوم ما مراکز درمانی دولتی است علی رغم اینکه قبل از تحریم‌ها خیلی تمایل به همکاری داشتند در حال حاضر به دلیل اینکه نمی‌توانند در تاریخ مقرر پرداختی به موقع داشته باشند، از ادامه همکاری انصراف داده‌اند.

این مدیر فروش خاطرنشان کرد: شرایط حمایت شرکت‌های بیمه هم حال نابسامانی دارد و با تعویق پرداختی دوساله روبرو هستند. با توجه به اینکه حوزه فعالیت‌مان پزشکی است و به دلیل شرایطی که با آن مواجه هستیم، نمی‌توانیم به این شیوه ارائه محصولات داشته باشیم، چرا که طبیعتا هر تولید کننده‌ای بنا بر حوزه‌ای که فعالیت دارد، دغدغه‌های خاص خودش را دارد و توانایی جبران این تاخیر در برگشت هزینه‌ها را ندارد.

وضعیت ذخایر محصولات آزمایشگاهی در کشور

مهدی زاده درباره وضعیت ذخایر محصولات آزمایشگاهی گفت: در مورد تجهیزات آزمایشگاهی هم شرایط خوبی را نداریم. خیلی از دستگاه‌های کلوز وارد شده است، به این معنی که دستگاه‌ها خریداری شده است اما کیت‌ها وارد نشد. برخی هم دستگاه کلوز خریداری کردند اما دولت تعرفه‌های دستگاه الایزای اوپن را برایشان تخصیص داده است. دستگاه الایزای اوپن اصلا کارایی لازم را برای بهبود بیمار ندارد و از این نظر واقعا دچار پسرفت خواهیم شد.

وی در ادامه افزود: درباره تجهیزات آزمایشگاهی بازار قاچاق زیاد شده است و به عنوان مثال یک کیت معمولی‌ ای ام اچ اگر شرکت تولید کننده تصمیم به عرضه داشته باشد به یک قیمت است و شرکت عرضه کننده نیز به قیمتی دیگر ارائه می‌دهد اما در کنار این عرضه کننده‌ها، واردات قاچاق با قیمتی خیلی ناچیز محصولات را عرضه می‌کنند و این طبیعی است که ضربه بزرگی به تولید کننده یا واردکننده محوصلات آزمایشگاهی خواهد بود.

قاچاق بازار محصولات آزمایشگاهی را نابود می‌کند

این مدیر فروش تاکید کرد: باید جلوی واردات قاچاق محصولات آزمایشگاهی گرفته شود و در کنار آن کم شدن تحریم‌ها هم خیلی موثر خواهد بود تا وضعیت نابسمان این صنعت آزمایشگاهی بهتر شود. خیلی از تولیدکننده‌های قدیمی از این موارد آسیب دیدند و حتی برخی از آن‌ها از ادامه فعالیت بازماندند. با این شرایط تولیدکننده‌های نوپا و جوانی که می‌خواهند در این حوزه دارای اسم و رسمی شوند و شرکت خودشان را داشته باشند، با موانع زیادی روبرو می‌شوند و حتی ممکن است از تصمیم خود منصرف شوند. قیمت‌ها لحظه‌ای در حال تغییر است و در این شرایط واقعا تولید کننده نمی‌داند باید چطور تصمیم‌گیری کند. شرکت‌های تازه تاسیسی که طبق گواهی فعالیت دارند خیلی تحت فشار قرار دارند اما هیچ بازرسی در مورد واردات قاچاق و فروشندگان آن وجود ندارد و خیلی راحت به هر قیمتی که می‌خواهند به بازار ورود می‌کنند و این اتفاق خوشایندی برای تولیدکنندگان داخلی نخواهد بود.

تاثیر برگزاری نمایشگاه در حل شدن مشکلات تولیدکنندگان

مهدی زاده در ادامه گفت: حضور در امثال این نمایشگاه‌ها باعث می‌شود مسئولان با حضور درغرفه‌های مختلف در مورد دغدغه‌های مختلف تولیدکننده‌ها اطلاعات بیشتری را داشته باشند و خودشان از نزدیک شاهد ماجرا باشند. تولیدکننده‌های حاضر در نمایشگاه‌ها سال به سال کمتر هم می‌شوند به این دلیل که توان غرفه‌سازی هم حتی دیگر ندارند اما در مجموع حضور در این نمایشگاه‌ها می‌تواند برای حل مشکلات چاره ساز باشد.

این مدیر فروش در پایان به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: درخواست‌مان از مسئولان این است که جوانان فعال در این حوزه را دریابند، جامعه پزشکی را دریابند چرا که اکثر فعالان در این حوزه آینده روشنی را در مقابل خود نمی‌بینند. اگر قرار بر گشایشی در زمینه رفع تحریم‌ها در پیش است این اتفاق زودتر انجام شود. متاسفانه ۱۰ سال از بهترین سال‌هایی که می‌توانستیم شکوفاتر باشیم و پیشرفت بهتری را تجربه کنیم، به دلیل فشار تحریم‌ها از دست دادیم و در کنار آن بسیاری از بیماران به دلیل نبود امکانات جان خود را از دست دادند. حوزه آزمایشگاهی با جان مردم در ارتباط است به این دلیل که با تجهیزات به روز می‌توان با تشخیص به موقع از مرگ بیمار جلوگیری کرد اما با نبود آن این اتفاق نمی‌افتد. خواسته مهم دیگرمان برداشتن بازار قاچاق است و فروشندگان در این بازار محصولات آزمایشگاهی را با هر قیمتی که می‌خواهند عرضه می‌کنند و این اتفاق مسبب برهم خوردن بازار داخلی می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها