|
کدخبر: 294580

نقش آزمایشگاه ها در گسترش اقتصاد سلامت ایران

آزمایشگاه تهران لب، بهترین آزمایشگاه تهران برای انجام آزمایش غربالگری، آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV حتی در منزل و محل کار است.

اقتصاد سلامت شاخه ای از علم گسترده اقتصاد است که به نحوه ارائه و مصرف خدمات بهداشتی و پزشکی می پردازد. هدف اصلی این شاخه از اقتصاد، بر خلاف بسیاری دیگر از شاخه های آن، کسب سود و افزایش بیشتر سرمایه نیست، بلکه افزایش سطح بهداشت و خدمات پزشکی جامعه است. آزمایشگاه های پزشکی که در خط مقدم تشخیص و مقابله با بیماری قرار دارند، با انجام آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPV و آزمایش غربالگری و...، یکی از مهم ترین نقش ها در بهبود اقتصاد سلامت جامعه را رقم می زنند.

اقتصاد سلامت (Health Economics) به زبان ساده

اقتصاد سلامت همانطور که گفته شد یکی از شاخه های اقتصاد است و به این مسئله میپردازد که خدمات بهداشت و سلامت چطور تولید و مصرف میشوند و چه تاثیری رو افزایش کاهش سلامت جامعه دارند. (مطالعه بیشتر: https://en.wikipedia.org/wiki/Health_economics)

آزمایشگاه

این شاخه به 3 مسئله اهمیت خاصی داده و آن را مورد بررسی قرار میدهد:

  1. نحوه توزیع منابع موجود
  2. نحوه تاثیر رفتارهای اجتماعی (مثل سیگار کشیدن) بر سلامت جامعه
  3. چگونگی رسیدن به اهداف یا سطح بالای سلامت در جامعه با صرف کمترین منابع

اقتصاد سلامت به ما کمک میکند تا نقش سلامتی در رفاه انسان را بهتر بفهمیم، عوامل تعیین کننده و ارزش آن را بهتر شناخته و روش های بهینه مراقبت های بهداشتی را بهتر درک کنیم.

* اهمیت اقتصاد سلامت

این علم، سلامتی که یکی از مهم ترین و با ارزش ترین جنبه های زندگی انسان است را مورد بررسی قرار میدهد و در تلاش است تا آن را بهبود ببخشد.

سلامتی صرفا به نداشتن مشکل فیزیکی و روانی ختم نمیشود، بلکه این فاکتور مهم میتواند تمام جنبه های زندگی ما از جمله عملکرد شغلی، تحصیلات، میزان درآمد، روابط اجتماعی و در کل کیفیت زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

به زبان ساده، نقش اقتصاد سلامت بهبود عملکرد سیستم های این حوزه، طراحی و ارزیابی سازوکارها و سیاست های سلامت و اختصاص منابع به شکل سودمند و نتیجه بخش، به منظور افزایش کیفیت سلامت جامعه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسن زرنانی دبیر علمی بیستمین کنگره کشوری و چهاردهمین کنگره بین‌المللی ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران (https://iqctehran.ir) به نقش و جایگاه حیاتی آزمایشگاه‌ها بر تشخیص، درمان و پایش بیماری‌ها اشاره کرده است.

* رشد اقتصاد سلامت ایران

شاخه سلامت، شاخه گسترده و وسیعی از اقتصاد است و به موضوعات مختلفی میپردازد که مهم ترین آنها شامل:

  • تامین مالی: نحوه تامین مالی نیازمندان به خدمات بهداشتی توسط بیمه گذاران، سازمان ها و دولت ها.
  • ارائه خدمات بهداشتی: شامل سازماندهی و نظم دهی به ارائه خدمات از طریق ارائه دهندگان مختلف مثل بیمارستان ها، داروخانه ها و آزمایشگاه ها.
  • کیفیت خدمات بهداشتی: اعتبارسنجی دقیق، رعایت استانداردها و قوانین و استفاده از متدهای به روز که باعث افزایش کیفیت خدمات دهی میشوند.
  • برابری در دریافت خدمات: دسترسی یکسان تمام اقشار جامعه به خدمات و دریافت نتایج مطلوب و با کیفیت.

آزمایشگاه های پزشکی و اقتصاد سلامت

آزمایشگاه های پزشکی از جمله اولین مراکزی هستند که در هنگام اجرای سیاست ها و راهکارهای اقتصاد سلامت، با بیماری های مختلف ارتباط مستقیم داشته و در درمان آنها مهم ترین نقش را ایفا میکنند.

یکی از مهم ترین خدمات این مراکز، پیشگیری از انواع سرطان با تشخیص دقیق و زودهنگام است. با این کار، نه تنها خانواده ای از مشکلات مربوط به درمان نجات پیدا میکند، بلکه سالانه منابع بسیار کمتری صرف درمان این بیماری خواهد شد.

به عنوان مثال سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین انواع cancer در بانوان است که سالانه جان زنان بسیاری را در دنیا میگیرد.

آمار اخیری که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) منتشر شده نشان میدهد که در سال 2020 حدودا 604 هزار زن به این بیماری مبتلا شدند و 342 هزار نفر از مبتلایان این بیماری جان خود را از دست دادند که 90 درصد آنها از کشورهای کم درآمد می باشند. (منبع: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/cervical-cancer)

در ذیل به 3 آزمایش مهم که این روزها در آزمایشگاه های معتبر انجام می شود و تاثیر زیادی در تشخیص بیماری ها دارد پرداخته شده است.

  • تاثیر آزمایش HPV در اقتصاد سلامت

HPV مخفف human papillomavirus است و دارای انواع مختلفی است که انواع 16 و 18 آن ریسک بالای ابتلا به سرطان دهانه رحم را به همراه دارند.

آزمایش HPV با کاهش هزینه و تبعات ابتلا به این سرطان، کاهش مرگ و میر و هزینه ها به اقتصاد سلامت کمک میکند.

توجه داشته باشید که ویروس HPV شایع ترین عفونت و عامل بیماری های مقاربتی است و آمارها نشان میدهد از هر 10 نفر دارای زندگی جنسی فعال، 9 نفر آنها حداقل یکبار به این ویروس مبتلا میشوند.

همچنین از آنجایی که این ویروس به راحتی (حتی در صورت رابطه محافظت شده) قابل انتقال است و در بسیاری از مواقع هیچ علائمی از خود نشان نمیدهد، پس هر فرد مبتلا به این بیماری میتواند افراد دیگری را هم به آن مبتلا کند.

این تست، رایج ترین تست در بهترین آزمایشگاه ها برای تشخیص بیماری های واژینال و رحم است. این آزمایش با نمونه برداری از سلول های دهانه رحم انجام میشود و سپس در آزمایشگاه با استفاده از روش های مختلف، هر نوع فعالیت سلولی مشکوک به سرطان مورد بررسی قرار میگیرد.

آزمایش پاپ اسمیر یکی از موثرترین روش های ارائه خدمات بهداشت و سلامت به بانوان است و پزشکان تاکید ویژه ای در انجام سه سال یکبار این آزمایش به بانوان بالای 20 سال دارند.

غربالگری از جمله دیگر روش های موثر در پیشگیری از بیماری های مختلف است و در این خصوص، آزمایش غربالگری جنین یکی از مهم ترین آزمایش ها برای بانوان باردار میباشد که به بررسی هرگونه ناهنجاری و اختلال کروموزومی و مادرزادی در جنین میپردازد، از جمله:

  • سندروم داون
  • سندروم ادواردز
  • تریزومی 13
  • سیستیک فیبروزیس

آزمایش غربالگری در آزمایشگاه با جلوگیری از گسترش این اختلالات در جنین و تشخیص به هنگام و درمان آنها، باعث کاهش تولد افراد مبتلا به بیماری های مادرزادی میشود.

آزمایشگاه۱

بهترین آزمایشگاه در گسترش اقتصاد سلامت

در این خبر از دسته بندی سلامت گسترش نیوز به بررسی اینکه اقتصاد سلامت چیست و آزمایشگاه ها با خدمات خود چه تاثیری در بهبود و گسترش آن دارند، پرداختیم.

- آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب

آزمایشگاه تهران لب، بهترین آزمایشگاه تهران برای انجام آزمایش غربالگری، آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV حتی در منزل و محل کار است.

برای نوبت دهی آنلاین به وبسایت tehranlab.com مراجعه نمایید و یا با شماره 1650 برای استان تهران و 88709970-021 برای دیگر استان‌ ها تماس بگیرید.

 

نویسنده: رپورتاژ
  • دکتر بهروز حاجیان ارسالی در

    تاثیرات وسیع آزمایشگاه های پزشکی در جامع ه سلامت و اقتصاد غیرقابل انکار است. بنده به بخش کوچکی از هئیت مدیره فدراسیون اقت صاد سلامت ایران از همکاران محترم در این مراکز تشکر میکنم

    • دکتر حسن حیدری ارسالی در

      دکتر حاجیان گرانقدر،
      بنده هم از ط رف تیم تهران لب از زحمات شما و همکاران م حترمتان در فدارسیون اقتصاد سلامت سپاسگذا رم 🙏🌹

  • دکتر عزیز رضاپور ارسالی در

    آزمایشگاه های پزشکی در مواقع بحرانی مثل فاجعه کرونا موثرترین نقش در بهبود سلامت جامعه را ایفا کردند‌. بنده از طرف مرکز ت حقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت از تما م فعالان این عرصه تقدیر و تشکر میکنم

    • دکتر حسن حیدری ارسالی در

      دکتر رضاپور عزیز،
      بنده نیز به نمای ندگی از آزمایشگاه فوق تخصصی تهران لب از شما و همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایران ا ز سپاسگذارم 🙏🌹

  • دکتر فاطمه عظیم زاده ارسالی در

    ضمن تشکر از خدمات تمام مراکز آزمایشگاهی، مفتخریم که مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگا هی اهمیت ویژه ای به فعالیت این مراکز مید هد

    • دکتر حسن حیدری ارسالی در

      خانم دکتر عظیم زاده عزیز،
      از زحما ت شما و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی متشکریم🙏🌹

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها