|
کدخبر: 296285

دولت به کمک سنگ‌داران بشتابد

رییس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: در این راستا باید با تعریف مگاپروژه‌های مختلف در فرآوری سنگ و همچنین افزایش ظرفیت ماشین‌آلات در مناطق مستعد، به تحقق این مهم بپردازیم.

اقتصاد دولت به کمک سنگ‌داران بشتابد

بهرام شکوری، گفت: گردش مالی صنعت سنگ تزئینی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۲ میلیارد دلار بوده، این در حالی است که صادرات کشورمان کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی بیان داشت: پیش بینی می شود گردش مالی این صنعت در سال ۲۰۲۳ به ۴۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۰ به ۵۵ میلیارد دلار برسد و اگر حتی بتوانیم سهم ۱۰ درصدی از این بازار بزرگ بگیریم، حدود پنج میلیارد دلار خواهد شد که رقمی چشمگیر است.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: امروز قابلیت تولید سالیانه ۱۵ میلیون تن سنگ‌تزئینی در کشور وجود دارد که در صورت حمایت‌های لازم و ایجاد ساز و کارهای مورد نیاز تا ۶۰ میلیون تن نیز قابل ارتقا است.

وی تاکید کرد: همچنین فعالان معدنی این بخش باید ضمن ارتقای قابلیت صادراتی محصولات خود، بتوانند به نوآوری، تجهیزات و ماشین‌آلات روز مجهز شده و از دانش صادراتی برخوردار شوند.

ایران به اندازه چین توان تولید سنگ تزئینی دارد

شکوری با اشاره به سهم ۳۳ درصد چین و ۱۸.۵ درصدی هند از بازار این محصولات، تصریح‌کرد:‌ در صورت فراهم شدن ‌شرایط لازم، حتی می‌توانیم به اندازه چین که سالیانه تولیدی معادل ۵۳.۵ میلیون تن تولید دارد، از بازار جهانی سهم بگیریم.

وی یادآور شد: فقط یک کارخانه در اسپانیا روزانه ۲۳ هزار متر فرآوری سنگ انجام می‌دهد که تقریبا معادل کل تولید کشورمان است.

رییس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: در این راستا باید با تعریف مگاپروژه‌های مختلف در فرآوری سنگ و همچنین افزایش ظرفیت ماشین‌آلات در مناطق مستعد، به تحقق این مهم بپردازیم.

وی اظهار داشت: این موضوع و ایجاد مگاپروژه‌ها می‌تواند در بنادر جنوبی کشور به‌ویژه چابهار و استان هرمزگان اتفاق بیفتد تا با فرآوری سنگ‌های موجود در استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان و حتی افغانستان، به فرآوری آنها پرداخته و از طریق عمان (که تعرفه ترجیحی با این کشور داریم) به صادرات بپردازیم.

شکوری افزود: همچنین می‌توان با ایجاد یک قطب دیگر در منطقه ماکو و استفاده از ظرفیت‌های این منطقه، سنگ‌های موجود در کردستان و ایلام و غیره را از طریق ترکیه، راهی بازارهای جهانی کرد.

وی ادامه داد: فارس، اصفهان، مرکزی و لرستان که قطب‌های معدنی کشور هستند، قابلیت لازم برای ایجاد مناطق فرآوری سنگ را دارند و باید بتوانیم در این مناطق به تعریف پروژه بپردازیم.

این مقام صنفی تصریح کرد: در این راستا انتظار می‌رود دولت نیز از طریق گسترش مناسبات با دیگر کشورها (که به درستی در دستور کار دولت سیزدهم است)، به فراهم کردن بستر کار بپردازد تا شاهد ورود ماشین‌آلات و تجهیزات روز جهان باشیم و انتظار می‌رود بانک‌ها نیز با تسهیلات‌دهی مناسب به حمایت از این صنعت بپردازند.

دلایل برگزاری نمایشگاه سیزدهم در شهر آفتاب

شکوری اظهار داشت: نزدیکی به بزرگترین شهرک صنعتی کشور (شمس‌آباد)، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام(ره)، دسترسی آسان از اصفهان و محلات به عنوان دو قطب صنعتی و معدنی کشور، زیرساخت‌های به‌روز و بین‌المللی سایت شهر آفتاب و نبود ترافیک در محدوده شهر آفتاب و دسترسی آسان به مترو، دلایل اصلی انتخاب شهر آفتاب برای این دوره از نمایشگاه بوده است.

وی بیان داشت: در این دوره از نمایشگاه برای نخستین بار موفق شدیم کوپ‌های معدنی را به سالن‌ها انتقال داده و در معرض دید عموم قرار دهیم؛ قابلیتی که فقط در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب فراهم است.

به گزارش ایرنا، در این دوره از نمایشگاه ۱۱۰ شرکت ایرانی همراه با شرکت‌هایی از ۶ کشور چین، روسیه، هند، ایتالیا، ترکیه و یونان در فضایی به وسعت ۱۲هزار متر مربع به ارائه آخرین دستاوردها و محصولات خود پرداختند.

شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه در سه گروه اصلی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، ملزومات مصرفی و فرآوری معادن حضور دارند.

این نمایشگاه تا امروز (جمعه دوازدهم خرداد) در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب پذیرای متخصصان و علاقه‌مندان است.

بیش از ۶ هزار واحد معدنی و فراوری سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که زمینه اشتغال به کار حدود ۶۰۰ هزار نفر را به وجود آورده است. سالیانه به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن سنگ تزئینی در کشور استخراج می‌شود، با این حال نیزان تولید هیچ‌گاه از ۱۵ میلیون تن فراتر نرفته است.

عمده سهم فروش محصولات این صنعت در داخل کشور است و سالیانه به‌طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات داشته است. این در حالی است که ترکیه با دارا بودن ذخایر سنگ تزئینی همانند ایران و با تنوع سنگ کمتر، سالیانه بیش از ۳.۲ میلیارد دلار از محل صادرات این محصولات ارزآوری دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها