|
کدخبر: 295679

جزئیات مهم درباره عرضه اولیه «والماس»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان در اولین نشست خبری عرضه اولیه سهام «والماس» در فرابورس ایران به تشریح آخرین وضعیت این شرکت پرداخت.

اقتصاد جزئیات مهم درباره عرضه اولیه «والماس»

مهدی بیگلری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان با اشاره به اینکه این شرکت در نماد والماس، آذرماه سال ۱۴۰۰ پذیرش و ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ در بازار دوم فرابورس درج شده است، گفت: سرمایه شرکت الماس حکمت ایرانیان ۴۰۰ میلیارد تومان و موضوع فعالیت اصلی هم طبق اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است.

وی مهم‌ترین قوانین حاکم بر فعالیت این را شرکت قانون تجارت، قانون بازار سرمایه، قانون کار، استانداردهای حسابداری و قانون مالیات‌های مستقیم، قانون مبارزه با پول‌شویی، اساسنامه و مصوبات هیئت‌مدیره عنوان کرد و گفت: نظام راهبری شرکت، این مجموعه را ملزم به رعایت همه اصول حاکمیت شرکتی کرده است.

بیگلری با اشاره به اینکه کمیته سرمایه‌گذاری و ریسک‌ از کمیته‌های مهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که در والماس فعال است، افزود: فرایند تصمیم‌گیری در حوزه سرمایه‌گذاری نیز در بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری مصوبه هیئت‌مدیره، کاملاً مشخص شده است.

صورت‌های سود و زیان

مدیرعامل والماس در تشریح آخرین وضعیت سود و زیانی این مجموعه تصریح کرد: درآمد خالص این شرکت در سال گذشته ۱۹۲ میلیارد تومان بوده است.

وی در خصوص سایر اعداد و ارقام صورت‌های مالی این مجموعه، گفت: سود خالص هم در سال گذشته ۱۸۵ میلیارد تومان بوده و جمع دارایی‌های شرکت نیز به‌صورت دفتری سال گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.

بیگلری سود واقعی هر سهم شرکت برای سال گذشته را ۴۶۵ ریال اعلام کرد و افزود: بدهی‌های والماس به‌طور کامل تسویه شده و این مجموعه بدهی خاص در صورت‌های مالی ندارد.

وی یکی از نقاط قوت والماس را تقسیم سود نقدی دانست و افزود: مجمع شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان هنوز برگزار نشده اما با توجه به سیاست تقسیم سود مناسب سهامدار عمده، این موضوع یک نقطه قوت برای سهامداران جدید است.

وی در ادامه بهای تمام‌شده پرتفوی والماس در سال گذشته را ۵۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بخش عمده پرتفوی شرکت بورسی و فرابورسی است.

ترکیب پرتفوی «والماس»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان بخش عمده سهام پرتفوی والماس را تشریح کرد و گفت: ۲۴ درصد پرتفوی این شرکت متعلق به صنعت بیمه، ۱۲ درصد چند رشته‌ای، ۱۱ درصد فلزات اساسی و حدود ۱۰ درصد شیمیایی است.

وی با تأکید بر اینکه سهام داخل پرتفوی والماس شامل سهام بنیادی با p/e پایین هستند، گفت: سرمایه‌گذاری در املاک نیز داخل پرتفوی غیر بورسی است که حدود ۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

روش عرضه اولیه

بیگلری در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان و روش عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان گفت: ۱۵ درصد شرکت عرضه اولیه خواهد شد و کشف قیمت بر اساس روش حراج و دومرحله‌ای خواهد بود که در مرحله اول صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشف قیمت را انجام می‌دهند.

جزییاتی از ارزش‌گذاری «والماس»

غلامی، مدیر خدمات مشاوره مالی تأمین سرمایه کاردان به‌عنوان ارزش‌گذار والماس در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه در پایان فروردین‌ماه، ۵۳۳ میلیارد تومان بهای تمام‌شده پرتفوی شرکت والماس بوده است، روش ارزش‌گذاری این شرکت را تشریح کرد: روش ارزش‌گذاری، خالص ارزش دارایی‌ها بوده و بر اساس ارزش روز سهام و مبنای قیمت سهم در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال جاری است. ارزش ساختمان هم بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری است.

به گفته وی محاسبه NAV نیز بر مبنای صورت مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ شرکت است. پس از بررسی‌ها مجموعاً به عدد ۱۰۰۲ میلیارد تومان برای پرتفوی بورسی رسیدیم. در بحث سرمایه‌گذاری در املاک نیز به‌عنوان مهم‌ترین آیتم پرتفوی غیربورسی به عدد ۱۲۳ میلیارد تومان رسیده‌ایم. در نهایت نیز پس از جمع‌بندی‌ها ارزش قیمت هر سهم والماس ۲۵۴۲ ریال برآورد شده است.

منبع: صدای بورس

ارسال نظر