|
کدخبر: 295440

توضیحات جدید فرزین درباره دلار زدایی

رئیس کل بانک مرکزی در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: از سال گذشته اقدامات خوبی در موضوع دلارزدایی صورت گرفته است.

اقتصاد توضیحات جدید فرزین درباره دلار زدایی

محمدرضا فرزین در اجلاس دلارزدایی اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: در آینده اتحادیه می‌تواند اهداف یاد شده را بهتر و مؤثرتر ایفا نماید. از جمله راهکارهایی که برای تقویت این اتحادیه می‌توان در نظر داشت، پذیرش اعضای جدید با هدف هم‌افزایی، کسب ایده‌ها و بینش‌های تازه و ایجاد ارزش افزوده برای اتحادیه می‌باشد. همچنین تنوع‌بخشی به سبد ارزی اتحادیه با استفاده از ارزهای محلی کشورهای عضو و سایر ارزهای غیر جهانروا می‌تواند به تشویق دلار زدایی در مبادلات تجاری، حفظ و نگهداری هرچه بیشتر ذخایر مطلوب ارزی اعضا و نیز ایجاد یک چارچوب مؤثر برای تسویه تعهدات بین آن‌ها کمک کند. اصلاح مواردی از اساسنامه که در جلسات کمیته فنی مورد بررسی و تائید قرار گرفته است، در صورت تصویب توسط هیأت مدیره اتحادیه می‌تواند کمک مؤثری به تقویت این اتحادیه نماید.

رئیس کل بانک مرکزی یادآوری کرد: از سال گذشته با انتصاب دبیرکل جدید اتحادیه پایاپای آسیا، گام‌های مؤثر و مفیدی برای ارتقا عملکرد این اتحادیه منطقه‌ای و بین‌المللی برداشته شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به ارائه پیشنهادات مهم در جهت اصلاح اساسنامه اتحادیه و مذاکره با بیش از بیست کشور در مناطق مختلف جهان به‌منظور پیوستن به اتحادیه، اشاره کرد که متعاقب جلسات متعدد با بانک مرکزی بلاروس، این بانک تمایل خود به پیوستن به اتحادیه را به صورت رسمی ابراز کرد. تاکنون، موافقت چند بانک مرکزی عضو درخصوص عضویت بانک مرکزی بلاروس دریافت شده و در انتظار دریافت نظر سایر اعضا است.

فرزین همچنین عنوان کرد: از سایر بانک‌های مرکزی و برخی نهادها و سازمان‌های بین المللی به عنوان ناظر دعوت به عمل آمد که نمایندگان آنها در این اجلاس حضور دارند.

رئیس شورای پول اعتبار در خصوص برنامه‌های آتی اتحادیه گفت: پیگیری تکمیل پیام‌رسان ACUMER که هم‌اکنون در آستانه عملیاتی شدن آن قرار داریم، اقدامات عملی در جهت تنوع‌بخشی به سبد ارزی اتحادیه، پیشنهاد امکان‌سنجی انجام مبادلات تجاری بین اعضا با استفاده از ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی کشورهای عضو، تشکیل کمیته‌های فرعی، اتصال نظام‌های پرداخت اعضا به یکدیگر و برگزاری برنامه‌های آموزشی جهت انتقال تجربه و دانش از سایر اقدامات حائز اهمیت دبیرخانه اتحادیه هستند.

منبع: مهر

ارسال نظر