|
کدخبر: 290985 سارا سمیع شمس

در گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با تحلیلگر بازارهای مالی مطرح شد؛

پیش بینی عجیب از قیمت دلار تا پایان ۱۴۰۲

معصوم پور امیرآبادی؛ کارشناس بازارهای مالی گفت: موضوع کاهش پیدا کردن اجاره کارت ملی و میزان تقاضا برای دلالان ارز یک موضوع پیش پا افتاده است. اقتصاد با شاخص‌ها سر و کار دارد و در شرایطی که هستیم دلار ۱۰۰ هزار تومانی را در انتهای سال تجربه خواهیم کرد.

اقتصاد پیش بینی عجیب از قیمت دلار تا پایان ۱۴۰۲

هفته گذشته شرایط خرید ارز با کارت ملی توسط بانک مرکزی تغییر کرد. بر اساس این تغییرات خریداران برای خرید ارز سهمیه‌ای باید حساب ارزی داشته باشند تا به این حساب واریز شود. رقم سهمیه‌ای برای هر متقاضی نیز ۲۰۰۰ دلار اعلام شد که بعد از گذشت ۵ روز از حساب قابل برداشت می‌شود. همچنین ذکر شد که یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای حذف می‌شود. براساس نگاه کارشناسان، این تغییرات منجر به کاهش نسبی قیمت دلار و التهاب را در بازار دلار کاهش داد. حال درباره تاثیر این تغییرات بر بازار ارز و عوامل موثر بر بازار با رحمان معصوم‌پور امیرآبادی، معامله‌گر و سرمایه گذار بازارهای جهانی و تحلیلگر بازارهای مالی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم.

رحمان-معصوم پور

قیمت دلار باید از دستوری بودن خارج شود

رحمان معصوم‌پور امیرآبادی کارشناس بازارهای مالی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قبل از بررسی معایب و مزایای فروش ارز با کارت ملی باید اول عوامل موثر بر نرخ تعادلی ارز بررسی کنیم. بنده موافق یک بازار آزاد با شرایط عرضه و تقاضای واقعی هستم به گونه‌ای که دولت در نقش داور مسابقه نقش داشته باشد. دولت نباید در جایگاه بازیگر اصلی در زمینه دلار قیمت دستوری اعلام کند. در غیر این صورت با دستوری کردن نرخ دلار و گشتن به دنبال یک دلال خیالی و بگیر و ببند بعد از آن، به جایی نخواهد رسید.

وی افزود: نرخ تعادلی ارز در اقتصاد، تحت تأثیر متغیرهایی مانند نرخ تورم داخلی و خارجی، نرخ بهره، انتظارات، متغیرهای بخش واقعی و سایر عوامل تعیین می‌شود. در ایران چیزی به نام یک نرخ تعادلی که بازار آن را تعیین کند وجود ندارد و به جای آن قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد. این موضوع ریشه همه نابسامانی اقتصادی کشور هست.

اقتصاد کشور به سمت دولتی‌تر شدن حرکت می‌کند

تحلیلگر بازارهای مالی اظهار داشت: مسئولان کشور به جای اینکه فکرشان را معطوف به آزادسازی بیشتر اقتصاد و افزایش آزادی کنش‌گران اقتصادی باشد و یک عرضه و تقاضا واقعی در مارکت به وجود بیاورند، به سمت دولتی‌تر شدن و بسته‌تر شدن اقتصاد گام برداشته اند. به‌جای این که اتکا به مکانیسم بازار آزاد بیش‌تر شود، حرکت سریع‌تر به سمت اقتصاد دولتی رخ داده که این بزرگترین اشتباه سیاست‌گذار بوده است و این طور به نظر می‌رسد دشمن واقعی اقتصاد ما در داخل است و خارج از مرز‌های کشور نیست.

معصوم‌پور امیرآبادی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی موضوع کاهش پیدا کردن اجاره کارت ملی و میزان تقاضا برای دلالان ارز یک موضوع پیش پا افتاده است که توسط دشمنان داخلی اقتصاد بر سر زبان‌ها افتاده است. خیلی واضح و شفاف است که قیمت دلار دستوری تعیین می‌شود و اینکه تعدادی دلال بازار را حرکت می‌دهند واقعا خنده دار است. دلال واقعی را خودمان در بانک مرکزی گذاشته‌ایم که هیچ اختیاری از خود هم ندارد و وظیفه‌اش هم پاس کردن چک‌های دولت است. به عنوان مثال دلار در بازار آزاد در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ و انتظار برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روند کاهشی را تجربه کرده بود چون دستور خود بانک مرکزی بود. با قطعی شدن نتیجه انتخابات در خرداد مسیر افزایش را در پیش گرفت.

نهادهای نظارتی بر بازار بحران‌ها را شدیدتر می‌کنند

وی در ادامه گفت: عدم انتشار صحیح اطلاعات توسط نهادها، نه تنها بازیگران اقتصادی و معامله گرانی چون من را دچار سردرگمی می‌کند، بلکه با توجه به تجربه بحران‌های پیشین، ممانعت نهادهای نظارتی از انتشار اطلاعات خود سیگنال وقوع شوک و ورود به بحران را در فضای اقتصادی کشور بیشتر می‌کند. ضربه‌ای که این نهاد‌های به ظاهر نظارتی به کشور می‌زنند، بیشتر از ضربه‌ای است که دشمن میزند. سال‌های طولانی درباره آثار زیان‌بار رویکردهای سیاسی و دیپلماسی کشور در روزنامه ‌های مختلف و تلویزیون صحبت کردم. نسبت به سیاست‌هایی که هر روز مردم بیشتری را در تله فقر گرفتار می‌کند هشدار داده ایم. متهم اصلی این وضعیت، سیاستمدارانی هستند که بر تنور تنش‌های داخلی و بین‌المللی می‌دمند و هر روز خانواده‌های بیشتری را به زیر خط فقر می‌برند.

یک معامله‌گر حرفه‌ای باید اطلاعات دقیقی داشته باشد

این تحلیلگر بازارهای مالی تصریح کرد: یک معامله‌گر بازار مالی یا هر کنش‌گر اقتصادی دیگری نیاز دارد اطلاعات درستی از بازار داشته باشد. اطلاعاتی نظیر نرخ بیکاری، تولید ناخالص داخلی GDP، تراز تجاری، CPI شاخص بهای مصرف کننده یا PPI، شاخص Hpi، در آمد اشخاص، موجودی نفت خام و ذخایر گاز طبیعی. این موارد بسیار مهم است و متاسفانه تمام داده‌ها تاریخ گذشته و… که توسط خود دولت منتشر نمی‌شود. بنابراین من سرمایه گذار به جای بورس ایران در نزدک یا spx500 سرمایه‌گذاری خواهم کرد و در راستای این موارد ما به خودی خود کاهش ارزش ارز ملی و افزایش دلار را خواهیم داشت.

معصوم‌پور امیرآبادی در ادامه اضافه کرد: آینده اقتصاد ایران مشخص است. آیا تغییر مثبتی در GDP ایران صورت گرفته است؟ آیا تغییر مثبتی در شاخص CpI ما صورت گرفته است؟ آیا PPI ما نسبت به قبل تغییر کرده و بهتر بوده است؟ آیا دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری برداشته است؟ آیا عرضه و تقاضا واقعی در بازار ایران هست؟ پاسخ تمام این سوال‌ها خیر است. موارد بیان شده اغراق نیست و توصیف وضعیت دردناک اقتصاد کشور است.

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اقتصاد با شاخص‌ها سر و کار دارد و شاخص‌ها می‌گویند در سال‌های گذشته تورم وارد کانال ۶۰ و ۷۰ درصدی شده و رشد اقتصاد ناچیز بوده است. در نتیجه به طور پیوسته رفاه جامعه و پس‌انداز ملی از دست رفته است و درآمد سرانه ایرانیان با این همه منابع در سطحی پایین‌تر از کشورهایی مثل مراکش و تونس و بولیوی قرار گرفته است. پس همان مسیری که در سال‌های گذشته رفتیم با سرعت بیشتری خواهیم رفت و انتهای سال با دلار ۱۰۰ هزار تومانی دیدار خواهیم کرد.

  • ملا پینه ارسالی در

    تا کل مسعولان ایران برکنار نشوندو دولتی ایرانی و مردمی نیاید اقتصاد درست نخواهد شد

  • ناشناس ارسالی در

    دلار شصت تومنی که الان هست .پایان سال با لای صد تومن هست وحدود صد وبیست تومن میشه .این از برکات شیخ ماهست

  • شهروند ارسالی در

    متاسفانه کارشناس ها تمایل دارند که پیش ب ینی کنند قیمت دلار افزایشی میشود،تا کاه شی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها