|
کدخبر: 294522

ردپای جنگ اوکراین در گرانی مواد غذایی

افزایش بهای مواد غذایی و تداوم آن به تهدیدی برای دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در جهان تبدیل شده است. بهای نان در اتحادیه اروپا به طور متوسط طی شش سال گذشته ۴۰ درصد بالا رفته است. در همین بازه زمانی افزایش قیمت نان و غلات در ایران بالای ۶۰۰ درصد برآورد شده است.

تورم مواد غذایی در جهان همچنان بالا است و در هفته‌های پیش رو روند افزایشی یافته است. آسیب‌های وارد شده به زنجیره تامین طی دوران شیوع ویروس کرونا و تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین از مهم‌ترین دلایل این افزایش در قیمت مواد غذایی بوده است.

از آنجا که تورم و افزایش قیمت مواد غذایی مانع اصلی در قدرت خرید و دسترسی آحاد جامعه به مواد غذایی و ناامنی غذایی است، این گزارش به بررسی و مقایسه وضعیت دو قلم اساسی سفره خانوارها یعنی نان و گوشت در اتحادیه اروپا و ایران پرداخته است.

نان گران‌تر از هر زمان

قیمت نان اکنون بیش از هر زمان دیگری است. داده‌های اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) حاکی از آن است که شاخص قیمت نان در اتحادیه اروپا در بازه زمانی بین بهمن ۱۳۹۵ تا بهمن ۱۴۰۱ از ۱۰۰.۰۳ به ۱۴۰.۴۲ واحد رسیده است؛ یعنی قیمت نان در این کشورها طی شش سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته که ۲۰ درصد آن در یک سال گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین رقم خورده است.

ایران نیز در سال‌های اخیر با افزایش شدید قیمت مواد خوراکی در کشور مواجه بوده است. گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در بازه زمانی مذکور، قیمت نان و غلات ۶۲۱ درصد گران‌تر شده که ۶۲ درصد آن متعلق به یک سال گذشته است.

تورم گوشت؛ در اروپا ۳۴ درصد در ایران حدود ۸۰۰ درصد

تورم نقطه‌ای انواع گوشت نیز در اتحادیه اروپا به طور متوسط طی شش سال گذشته ۳۴ درصد رشد را تجربه کرده است. پیش از حمله روسیه به اوکراین این افزایش فقط ۱۴ درصد بود.

در ایران نیز بر اساس گزارش‌های رسمی، از بهمن ۱۳۹۵ تا بهمن سال گذشته، شاخص قیمت گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها از ۱۰۵ واحد در بهمن ۱۳۹۵ به ۹۲۲ واحد در بهمن سال گذشته رسیده است. به عبارت ساده‌تر در فاصله شش سال قیمت گوشت در ایران ۷۷۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر