|
کدخبر: 293374 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان؛

تعرفه ها گران نیست، بیمه حمایت نمی کند!

ابوطالبی احمدی؛ دکترای تخصصی روانشناسی گفت: اگر سازمان نظام روانشناسی با همراهی سازمان بهداشت جهانی و با همکاری سازمان نظام پزشکی بتواند شرایطی را برای خدمات بیمه‌ای مراجعه کنندگان انجام دهند، بخش زیادی از مشکلات در حوزه خدمات روانشناسی کاهش پیدا می‌کند.

اقتصاد تعرفه ها گران نیست، بیمه حمایت نمی کند!

هزینه در بخش درمان در دوران تحریم به معضل بزرگی تبدیل شده است. گرانی و نبود دارو چالش بزرگی بر سر راه درمان است اما شاید در بخشی دیگر تعرفه‌های گران مشاوران و روان درمانی و نبود حمایت از طرف بیمه، مشکلات مردم را دو چندان کرده است. مردم با وجود تورم‌های بالای ۶۰ درصدی هزینه‌های روزمره زندگی دیگر تاب و تحمل وزنه دیگری را در سبد خانوار ندارند. با این حال بر کسی پوشیده نیست، هزینه در بخش مشاوره مخصوصا در دوره‌های خاصی از زندگی درجه اهمیت بالایی دارد. در همین خصوص خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با تقی ابوطالبی احمدی؛ دکترای تخصصی روانشناسی، عضو هیات عملی دانشگاه فرهنگیان و مشاور خانواده داشت که در ادامه می‌خوانید.

تقی-ابوطالبی-احمدی

ضرورت وجود مشاوره در بخش‌های مختلف زندگی

تقی ابوطالبی احمدی؛ روانشناس و مشاور خانواده به خبرنگار گسترش نیوز گفت: جامعه روانشناسان و مشاوران به منظور پاسخ‌گویی به نیاز مراجعین و افرادی که در مسیر زندگی خود دچار چالش می‌شوند و یا در انتخاب خود دچار مشکل می‌شوند، خدمت‌رسانی می‌کنند. این انتخاب ممکن است در مورد دوست، همسر، رشته تحصیلی و حتی سبک زندگی متفاوت باشد. یک مشاور یا روانشناس در جهت انتخاب اصلح یا به گزینی به مراجعه کننده خود کمک می‌کند تا در پی این تصمیم فرد بتواند زندگی آرامی را داشته باشد. این راهکارها معمولا باید بر پایه واقعیت و شرایط جامعه باشد تا انسان‌ها بتوانند توازن و تعادل لازم را برای پذیرش واقعت‌های زندگی داشته باشند.

وی افزود: روانشناس هم مثل بقیه افراد در جامعه با مشکلات شهروندی روبرو است و قطعا مشکلات شهر را درک می‌کند. یک روانشناس با حداقل مدرک دانشگاهی فوق لیسانس در رشته‌های مرتبط، زیر نظر سازمان روانشناسی پروانه می‌گیرد و مدرک دکترا یا پی اچ دی تخصصی دارد و در این زمینه فعالیت می‌کند. آن چیزی که عیان است امروزه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ۷۵ تا ۸۰ درصد عامل بیماری سایکوسوماتیک (بیماری جسم و روان) در اثر استرس و اضطراب است و یک روانشناس یا مشاور وظیفه دارد به افراد در جهت غلبه بر استرس و اضطراب کمک نماید.

روانشناس‌ها هم با چالش‌های شهری مواجه هستند

این روانشناس تاکید کرد: روانشناس خود نیز یک شهروند است و با عوامل استرس‌زا بر یک شهروند معمولی بیگانه نیست و آگاهی لازم را دارد اما روانشناس سعی می‌کند با روش‌های علمی و منطقی خود را سازگار با شرایط کند. امروزه در علم پزشکی ۲۵ درصد عامل پزشکی را در حل مشکلات دخیل می‌دانیم و اما مطب‌ها، مراکز درمانی، موقعیت‌ها و همه چیز برای پزشکان دارای اهمیت است.

ابوطالبی احمدی اظهار داشت: پزشکان امروزی با داشتن مدرک دکترای تخصصی روانشناسی بعد از ۲۷ سال حتی ممکن است توان اجاره مرکزی را برای ارائه خدمات نداشته باشند. اگر یک پزشک هزینه خدمات روانشناسی را بالا ببرد خود بر این موضوع واقف است که یک مشکل بر مشکلات مراجعه کننده خود افزوده است! به همین دلیل نگاه روانشناسان بیشتر به سمت حل مشکل مردم معطوف است.

کمبود خدمات بیمه‌ای در زمینه روان درمانی

وی خاطرنشان کرد: اگر سازمان نظام روانشناسی با همراهی سازمان بهداشت جهانی و با همکاری سازمان نظام پزشکی بتواند شرایطی را برای خدمات بیمه‌ای مراجعه کنندگان انجام دهند، بخش زیادی از مشکلات در حوزه خدمات روانشناسی کاهش پیدا می‌کند. اگر مردم توان پرداخت هزینه‌ها را داشته باشند، تمایل بیشتری برای مراجعه به روانشناس خواهند داشت. حدودا هر جلسه مشاوره ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت زمان می‌برد و هر مراجعه کننده مبلغ قابل توجهی را با توجه به تعرفه نظام روانشناسی برای آن باید پرداخت نماید، این پروسه برای افراد سخت است و اگر حمایتی صورت بگیرد طبیعتا از بار هزینه افراد کم خواهد شد و مشکلات‌شان راحت‌تر حل می‌شود.

این روانشناس در پایان گفت: سازمان روانشناسی باید مشکل بیمه مشاوران و مراجعین را حل و فصل نماید. اگر مشکل بیمه حل شود، مراجعین به مشاوره خواهند آمد، مشکلات‌شان حل شده و حتی پیچیده‌تر نمی‌شود، از طرفی هم چرخه بهداشت روان تامین می‌شود و مشکلات مشاوران هم در زمینه افزایش تعرفه‌ها حل خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها