|
کدخبر: 293232

کدام صنایع نابود شدند؟

شامخ در اسفندماه برای دومین ماه پیاپی در ناحیه بالای ۵۰ به دست آمده که از بهبود قابل‌توجه وضعیت کسب‌وکارها در اسفندماه نسبت به بهمن‌ماه حکایت دارد.

اقتصاد کدام صنایع نابود شدند؟

شامخ در اسفندماه برای دومین ماه پیاپی در ناحیه بالای ۵۰ به دست آمده که از بهبود قابل‌توجه وضعیت کسب‌وکارها در اسفندماه نسبت به بهمن‌ماه حکایت دارد. ثبت این رکورد تا حدود زیادی به دلیل شرایط نابسامان و رکودی یاد شده در ماه‌های قبل بوده است. از مهم‌ترین موضوعات مورد اشاره توسط مدیران خرید در اسفندماه افزایش قیمت مواد اولیه و محصولات تولیدی است. این موضوع می‌تواند به خروج از شرایط رونق و ورود به ناحیه کمتر از ۵۰ طی ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ منجر شود.

بر اساس گزارش مدیران خرید در اسفندماه مقدار تولید افزایش قابل‌توجهی داشته (۶۰.۸۱) و میزان سفارشات جدید پس از کاهش شدید در دی‌ماه (۴۰.۸۲) و عدم‌تغییر در بهمن‌ماه (۴۹.۶) در اسفند با افزایش روبرو شده است (۵۴.۹۷). همچنین سرعت انجام و تحویل سفارشات بهبود زیادی داشته (۶۱.۴۸) و شاهد افزایش در موجودی مواد اولیه خریداری شده نیز هستیم (۵۴.۱۴). میزان استخدام نیروی کار اندکی افزایش یافته (۵۲.۲۸) و افزایش شدید در قیمت مواد اولیه در اسفندماه نسبت به ماه گذشته گزارش شده است (۸۷.۶۱). افزایش قیمت خرید مواد اولیه از ابتدای پیمایش شامخ در تمامی دوره‌ها گزارش شده و از مردادماه سال ۱۴۰۱ بر شدت افزایش قیمت مواد اولیه افزوده شده است.

بنا بر اعلام فعالان اقتصادی، در اسفندماه وضعیت موجودی محصول نهایی در انبار اندکی کاهشی بوده (۴۵.۱۸) و علی‌رغم افزایش قابل‌توجه در فروش محصولات (۶۱.۱۸) میزان صادرات اندکی کاهش یافته است (۴۸.۸۱). قیمت محصولات تولیدی نیز در اسفندماه افزایش یافته و انتظار فعالان اقتصادی نسبت به تولید در ماه آینده حاکی از کاهش قابل‌ملاحظه است (۳۶.۴۸).

در پیمایش اسفندماه به‌جز گروه پوشاک و چرم، شامخ سایر صنایع مورد بررسی در ناحیه رونق و بالاتر از ۵۰ به دست آمده که نشان از بهبود وضعیت کسب‌وکارهای صنایع دارد.

بررسی و مقایسه اعداد شامخ صنایع مختلف در بهمن‌ماه و اسفندماه حاکی از آن است که رونق فعالیت‌های برخی صنایع در اسفندماه شدت یافته و در برخی صنایع نیز این بهبود تضعیف شده است. عمده صنایع مورد بررسی طی سه ماه پایانی سال ۱۴۰۱ شاهد تقویت روند رو به بهبود وضعیت کسب‌وکارهای خود بوده‌اند، هر چند که روند بهبود فعالیت‌های صنایع پایه از قبیل صنایع فلزی، ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی، وسایل نقلیه و قطعات وابسته و شیمیایی تضعیف شده که می‌تواند در ماه‌های آتی تغییر در روند رو به رشد شامخ کل و شامخ صنعت را به همراه داشته باشد.

 در میان صنایع مورد بررسی بیشترین عدد شامخ متعلق به گروه کانی‌های غیرفلزی است (۷۵) و کمترین شامخ طبق روال شش ماه اخیر متعلق به گروه پوشاک و چرم است (۴۸.۱). شامخ این گروه پس از هشت ماه در بهمن‌ماه در ناحیه بالای ۵۰ قرار گرفت، اما در اسفندماه مجدداً به زیر ۵۰ تنزل یافته است که حکایت از تداوم وضعیت نابسامان فعالیت‌های این گروه دارد.

شامخ گروه کانی‌های غیرفلزی در اسفندماه با ۱۷ واحد افزایش نسبت به ماه قبل نشان از شدت یافتن بهبود وضعیت کسب‌وکارهای این گروه دارد. پس‌ ازاین گروه شامخ گروه لاستیک و پلاستیک با ثبت عدد ۷۳ از بهبود چشمگیر در فعالیت‌های این گروه نسبت به ماه قبل حکایت دارد. شامخ اسفند این گروه با افزایش ۴ واحدی نسبت به شامخ ماه گذشته، حاکی از آن است که طی سه ماه پایانی سال ۱۴۰۱، بر شدت بهبود وضعیت کسب‌وکارهای این گروه افزوده شده است. پس‌از آن، صنایع چوب، کاغذ و مبلمان با ثبت عدد ۶۹.۸ قرار می‌گیرد که نسبت به شامخ ماه گذشته ۱۴ واحد افزایش نشان می‌دهد؛ بنابراین شدت بهبود وضعیت کسب‌وکارهای این گروه نیز افزایش یافته و حکایت از رونق قابل‌توجه کسب‌وکارهای این گروه طی سه ماه اخیر دارد.

ارسال نظر