|
کدخبر: 292494

دلار تا پایان اردیبهشت گران می شود یا ارزان؟

صحبت‌های فرزین در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها هم مورد توجه معامله‌گران دلار قرار گرفت. فرزین در این دیدار گفته رشد تورم در سال گذشته بیشتر ناشی از انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز بوده است.

اقتصاد دلار تا پایان اردیبهشت گران می شود یا ارزان؟

اولین روز بعد از تعطیلات عید فطر برای بازارها بی‌رمق شروع شد. قیمت‌ها در بازار نوسان زیادی نداشت و تنها بازاری که با تغییر قیمت روبرو شد، آبشده بود. طلای آبشده صبح دوشنبه منفی باز شد و در تسویه دوباره به نرخ ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برگشت. از هفته قبل گفته می‌شد که احتمالا بازار تا روز چهارشنبه در حالت نیمه‌تعطیل است و حتی کانال‌های تلگرامی نرخ ندادند.

در غیبت بازیگران بازار آزاد، مرکز مبادله یکه‌تاز بود. نرخ دلار در مرکز مبادله با ۳۰۰ تومان کاهش به کانال ۴۱ رسید.

صحبت‌های فرزین در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها هم مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. فرزین در این دیدار گفته رشد تورم در سال گذشته بیشتر ناشی از انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز بوده است. معامله‌گران برخلاف فرزین می‌گفتند رئیس کل جای علت و معلول را اشتباه گرفته؛ عامل نوسانات نرخ ارز، افزایش نرخ تورم است. از دید آن‌ها اگر رئیس کل بخواهد در هدف‌گذاری تورم موفق باشد، به جای کنترل نرخ ارز باید تلاش کند نرخ تورم را مدیریت کند و مدیریت نرخ تورم از مسیر کنترل رشد نقدینگی می‌گذرد.

در بازار دوشنبه یک ادعا هم مطرح شده بود. یکسری از معامله‌گران می‌گویند در هرات و کابل خریداران دلار دارای حساب ایرانی بودند. البته نمی‌توان این ادعا را تایید کند.

پرسش مهم معامله‌گران، وضعیت بازار در روزهای پیش رو تا پایان اردیبهشت بود. یک گروه اعتقاد داشتند بازار تا ابتدای خرداد رنج حرکت می‌کند. این گروه تصور می‌کند تا شروع ثبت‌نام بعدی خودرو، قیمت دلار تغییر زیادی ندارد اما اگر ثبت‌نامی اتفاق بیفتد احتمال تبدیل دلار و سکه به ریال بالا می‌رود و در این حالت بازار می‌تواند رو به پایین افت کند.

گروه اما دوم تاکید داشتند بعد از پایان ماه رمضان قیمت همواره با نوسان روبرو می‌شود. اخبار افزایش قیمت‌ها و تقاضا برای واردات نهاده‌های دامی در همین ابتدای سال هم از دلایلی بود که برای نوسانی شدن بازار در اردیبهشت عنوان می‌شد.

منبع: ایران جیب

ارسال نظر