|
کدخبر: 292372

حداقل قیمت دلار در بازار آزاد

کارشناسان اقتصادی معتقدند که معاملات ارزی چند وقت اخیر نشان داده که بازار ارز به یک ثبات رسیده و احتمال اینکه افت خیلی زیاد داشته باشد بعید است و به نظر می رسد در محدوده ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان کف قیمت دلار باشد.

اقتصاد حداقل قیمت دلار در بازار آزاد

در حال حاضر قیمت دلار در محدوده ۵۱ هزار تومان در بازار آزاد معامله می شود و برخی روزها تا ۵۰ هزار تومان هم کاهش داشته و بعد از آن موج جدیدی از تقاضا شکل می گیرد و قیمت دلار را تا حدود ۵۱ هزار تومان بالا می آورد و این مساله حکایت از این دارد که بازار دلار فعلا نوسان خیلی بالایی نخواهد داشت و کارشناسان اقتصادی معتقدند که معاملات ارزی چند وقت اخیر نشان داده که بازار ارز به یک ثبات رسیده و احتمال اینکه افت خیلی زیاد داشته باشد بعید است و به نظر می رسد در محدوده ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان کف قیمت دلار باشد.

محمود مرادی کارشناس اقتصادی با تایید این موضوع که هم اکنون قیمت دلار در محدوده کنونی کف سازی می کند گفت: به نظر می رسد که پایین ترین قیمت دلار در شرایط کنونی حدود ۴۸ هزار تومان باشد.

او درباره دلایل اصلی تثبیت قیمت ارز در بازار اظهار کرد: در حال حاضر نقدینگی جدیدی وارد بازار دلار نشده است به همین دلیل سرمایه گذاران وارد بازارهای دیگر شده اند و از آنجایی که جریان پول عامل رشد بازارهاست به نظر می رسد که بازار ارز فعلا مورد توجه نیست و قیمت ارز هم تغییری نخواهد داشت.

افزایش عرضه عامل تثبیت بازار

همچنین آلبرت بغوزیان کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه کنترل بازار ارز در اختیار بانک مرکزی است، گفت: از آنجایی که تمام صادرکننده ها، ارز را به سامانه نیما می دهند عملا ارز کشور در اختیار دولت قرار می گیرد، به همین دلیل دولت تصمیم گیر اصلی درباره نرخ ارز در کشور است.

او با تاکید بر اینکه جو بازار ارز متاثر از وضعیت عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: در صورتی که رشد تقاضا در بازار اتفاق بیفتد و از طرف دیگر عرضه ای هم وجود نداشته باشد قیمت ارز بالا می رود و در مقطع کنونی دولت از طریق افزایش عرضه توانسته نرخ ها را در بازار تثبیت کند.

به گزارش خبرگزاری موج، قیمت دلار در ایران در یک بازه زمانی به بالای ۶۰ هزار تومان هم رسید و کم کم نوسان در این بازار فروکش کرد به طوریکه قیمت دلار به ۴۴ هزار تومان هم رسید و بعد از آن دوباره یک جهش رو به بالا داشت و در محدوده ۵۰ هزار تومان فعلا در نوسان دارد.

با توجه به اینکه سیاست کلان کشور مهار تورم است و رئیس کل بانک مرکزی هم تاکید کرده که نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل رشد تورم در اقتصاد ایران است به نظر می رسد سیاست ها در جهت مهار رشد قیمت دلار در کشور اجرایی شوند.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها