|
کدخبر: 291462

ایران در تولید کودهای کشاورزی خودکفا می شود

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۹۰ درصد کود‌های کشاورزی را در داخل کشور تولید کنیم.

حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره تولید کودهای کشاورزی در کشور گفت: سال گذشته ۹۰ درصد کودهای کشاورزی در داخل تولید شد.

وی ادامه داد: در حوزه نهاده های کشاورزی خاصه کودهای کشاورزی شیمیایی و غیرشیمیایی یکی از اقدامات اصلی که می تواند در مهار تورم و ثبات قیمت ها نقش اساسی خودش را ایفا کند. افزایش تولیدات ما در سال قبل در چهارچوب برنامه های خودکفایی کشور ۲۵ پروژه خودکفایی را در تولید کودهای کشاورزی تعریف کردیم که خوشبختانه ۱۷ پروژه به تولید رسید.

رسولی افزود: در سال قبل از مجموع ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن کودهای یارانه تامین و توزیع شد که در بخش کشاورزی سهم واردات تنها ۱۰ ممیز ۶ درصد بوده که با این وجود توانستیم حدود ۹۰ درصد کودهای کشاورزی به عنوان یکی از موثرترین نهادهای کشاورزی چه نقشی در افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی دارد.

مجری خودکفایی کودهای کشاورزی گفت: از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنامه ای که در ابتدای سال گذشته به ما ابلاغ شد، برای تامین و توزیع کشاورزان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن  که به طور کامل تامین و تدارک شد، ۹۰ درصد در قالب پروژه های تولید داخل  و تنها ۱۰ درصد وارداتی است که این موضوع در افزایش ضریب خوداتکایی و خودکفایی بسیار مهم است.

وی افزود: در دهه ۸۰ معادل تولید داخل و واردات ما دقیقا عکس این موضوع بود، به عبارتی ابتدای سال های دهه ۸۰ حدود ۹۰ درصد کودهای کشاورزی را وارد می کردیم و ظرفیت تولید ۱۰ درصد بود که اکنون با اقدامات و برنامه جامعی که در حوزه خودکفایی کودهای کشاورزی تعریف شده، از ۲۵ پروژه که از انتهای ۱۴۰۰ و ابتدای ۱۴۰۱ آغاز کردیم، ۱۷ پروژه به تولید رسید.

رسولی گفت: در سال قبل از مجموع ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن کودهای کشاورزی و یارانه ای که تامین و توزیع شد، در بخش کشاورزی سهم واردات تنها ۱۰ ممیز ۶ بود که این امر بدان معناست که حدود ۹۰ درصد کودهای کشاورزی به عنوان موثرترین نهاده کشاورزی که در افزایش کمیت و کیفیت نقش اساسی دارد، در داخل تولید کردیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی ادامه داد: امسال برنامه حداقل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن کودهای کشاورزی شامل ازوته، فسفاته، پتاسه و کودهای غیرشیمیایی در ۴ فصل  با تکیه بر تولید داخل تعریف شده است، تصمیم و برنامه مان این است که در سال ۱۴۰۲ تولید داخل را ۹۰ درصد افزایش دهیم و طبق برنامه ای که تعریف کردیم تا سه سال آینده نیاز کشور را از منابع داخل تامین می‌کنیم.

وی اظهارداشت: در برخی کودها همچون کود اوره نه تنها واردکننده نیستیم، بلکه از صادرکنندگان بزرگ‌منطقه محسوب می شویم به طوریکه نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی ما به کود اوره اختصاص دارد که در این کود ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها