|
کدخبر: 291405

دام های تولیدی بدون مشتری ماند

وجود پیشی‌گرفتن تولید دام از تقاضای موجود، دولت برای تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت اقدام به واردات گوشت کرد. اقدامی که تأثیر چندانی روی کاهش قیمت گوشت قرمز نداشت و درنهایت منجر به این شد که دام‌های تولیدی بدون مشتری بمانند.

 با توجه به بارندگی‌های مناسب، تولید دام در زمستان افزایش پیدا کرد؛ از این رو ورود بره‌های تازه متولدشده در زمستان منجر به کاهش قیمت دام زنده شد.

به‌رغم افزایش تولید و کاهش قیمت دام زنده، اما دامداران عنوان می‌کنند بازار خرید دام در رکود است و مشتری چندانی مشاهده نمی‌شود؛ از همین رو این نگرانی به وجود آمده که به مانند سال گذشته دام روی دست دامداران بماند.

فعالان صنفی تاکید دارند که برای جلوگیری از این موضوع باید از اکنون دولت فکری به حال مازاد تولید دام کند؛ در این رابطه دولت دو راهکار پیش روی دارد یا مجوز صادرات را بدهد یا اقدام به خرید تضمینی کند.

البته بدعهدی دولت در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان، منجر به این شده تا تولیدکنندگان رغبتی برای فروش دام به خود به دولت نداشته باشند.

برای دام زنده مشتری وجود ندارد

منصور پوریان، رئیس مجمع صادرکنندگان دام،  با بیان اینکه هم‌اکنون عرضه دام به صورت گسترده در حال انجام است، عنوان کرد: در حال حاضر دام بسیار زیاد وجود دارد، اما مشتری چندانی برای آن وجود ندارد.

او افزود: قیمت دام زنده قبل از پایان سال ۱۴۰۱، به حدود ۱۷۰ هزار تومان نیز رسید، اما امروز با کاهش حدود ۳۰ هزار تومانی به کیلویی ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

پوریان با بیان اینکه قیمت گوشت بره نر درجه یک در شهرستان‌ها بین ۳۴۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تومان است، گفت: قیمت گوشت نسبت سال قبل، بین ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان در هر کیلو کاهش یافته است

این فعال امور دامی اظهار کرد: در کنار عرضه بسیار زیاد دام، گوشت وارداتی در حال توزیع است که این اتفاق منجر به کاهش قیمت شد.

او به بازار کم‌رونق گوشت اشاره کرد و افزود: این در حالی است که مازاد دام زنده با گرم‌تر شدن هوا بیشتر خواهد شد، این در حالی است که برنامه مناسبی برای جلوگیری از مازاد دام وجود ندارد و شرایط به سمتی پیش می‌رود که مجددا دامداران شرایط نامطلوب گذشته را تجربه کند.

دولت فکری به مازاد دام زنده کند

پوریان با تاکید بر اینکه بازار فروش دام در رکود قرار گرفته است، تصریح کرد: دامداران انتظار دارند دولت با یک برنامه‌ریزی مناسب اقدام به خرید تضمینی دام مازاد کند.

رئیس مجمع صادرکنندگان دام خاطرنشان کرد: همواره در نیمه اول سال، با جمعیت زیاد دام مواجه هستیم؛ از این رو لازم است برنامه صادرات دام و خرید تضمینی در دستور کار قرار بگیرد. دولت باید اقدام به خرید تضمینی دام و کشتار و ذخیره‌سازی آن برای نیمه دوم سال کند.

او با اعلام اینکه در بخش خرید تضمینی از آنجایی که همواره پرداخت پول به دامداران با مشکل همراه بود و پولی به دامدار پرداخت نمی‌شد، تولیدکنندگان رغبتی برای فروش دام خود به دولت نداشته است. خرید تضمینی معمولا پایین‌تر از هزینه تولید بود. بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند صادرات است.

 

 

 

ارسال نظر