|
کدخبر: 284160

دست مافیا در بازار دام / افزایش قیمت گوشت قرمز طبیعی نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون اعلام کرد: سیستم معیوب توزیع و حضور مافیا و دلال‌ها قیمت گوشت قرمز را برای مصرف‌کننده افزایش داده است.

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون در پاسخ به اینکه آیا با صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان و سود حاصل شده از این بستر، تولیدکننده می‌تواند این اقلام را ارزان‌تر در بازار داخل توزیع کند، گفت: هنگامی که بهای تمام شده کالا برای تولیدکننده بسیار بالا می‌رود و این امر منجر به افت بازار تقاضا می‌شود باید تدبیری اندیشید که حیات کارخانجات تضمین شود.

وی ادامه داد: دامدار دام زنده را در بهترین شرایط بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان به فروش می‌رساند. پس از کشتار نرخ گوشت به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد اما در بازار قیمت گوشت قرمز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو می‌رسد.

وی به سیستم معیوب توزیع گوشت قرمز اشاره و عنوان کرد: دلال‌ها هزینه‌های این بازار را بسیار افزایش داده‌اند.

قاسمی تصریح کرد: هنگامی که در سازمان میادین و تره بار هزینه اجاره غرفه چند صد میلیون تومان است قیمت‌ها نامعقول برای مصرف‌کننده افزایش می‌یابد.

قاسمی تاکید کرد: اگر سیستم بیمار توزیع اصلاح شود به طور قطع بازار تقاضا را تحریک کرده و مردم با قدرت خرید فعلی می‌توانند خرید گوشت قرمز داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در تولید نهاده‌های کشاورزی و محصولات نهایی مشکلی در کشور وجود ندارد اضافه کرد: امسال تولیدات بخش کشاورزی بیش از ۱۲۰ میلیون تن بود که نه تنها نیاز کشور را تأمین می‌کند که می‌تواند نیازمندی‌های کشورهای همسایه را نیز پوشش دهد.

در ادامه مجید جعفری، مدیرعامل اتحادیه خوراک دام درباره احتمال کاهش قیمت نهادهای دام با صادرات به مهر گفت: نرخ تمام شده گوشت دام و طیور تا حدود ۷۰ درصد مربوط به خوراک می‌شود که قیمت آن از اردیبهشت امسال با حذف ارز دولتی تا امروز حدود ۷ برابر شده است. در کنار این موضوع هزینه‌های انرژی، دستمزد و سایر موارد نیز دستخوش تغییر بوده‌اند. از این رو بهای تمام شده دام در کشور بالا رفته است.

مدیرعامل اتحادیه خوراک دام با بیان اینکه دامداران و مرغداران با هزینه‌های فعلی نمی‌توانند خوراک دام‌ها را تأمین کنند، عنوان کرد: کشتار دام ماده و مولد و نیز مرغ‌های مادر افزایش یافته زیرا بار خوراکی که سال گذشته با مبلغ ۲۵ میلیون تومان قابل تأمین بود درحال‌حاضر به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر اینکه کارخانجات خوراک باید ۲۵ درصد درامد خود را مالیات بدهند. در این باره در بخش طیور این گونه نیست. دولت باید در سیاست‌های خود در بخش دام و طیور بازنگری داشته باشد تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کند.

جعفری در پایان تاکید کرد: هر چقدر تولید از عددی بالاتر برود حاشیه سود بیشتر می‌شود و در نهایت قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد. مشکل فعلی تهیه‌کنندگان نهادهای دامی فعالیت فقط با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی است و اگر این مشکل با صادرات حل شود به طور قطع گوشت قرمز با قیمت کمتری به‌دست مردم می‌رسد.

منبع: اقتصاد100
  • ناشناس ارسالی در

    کجا دست مافیا نیست؟ خودرو ، دارو ف لوازم خانگی ، موز ، ..... کجا؟

ارسال نظر