|
کدخبر: 291129 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازارسرمایه؛

اتفاق ناگوار خودرویی در ۱۴۰۲ / خودروسازان محصولی برای عرضه در بورس ندارند!

صمدی؛ کارشناس بازارسرمایه گفت: بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای طلا، ارز، سکه، خودرو و مسکن پایین‌تر بوده است و قاعدتا بازارها معمولا در بلند مدت اقدام به برابر کردن بازدهی‌ها می‌کنند. با توجه به اختلاف بین شورای رقابت و وزارت صمت عرضه خودرو منتفی به نظر می‌رسد.

اقتصاد اتفاق ناگوار خودرویی در ۱۴۰۲ / خودروسازان محصولی برای عرضه در بورس ندارند!

فعالان بورس و همچنین کارشناسان اقتصادی غریب به اتفاق بر این باورند که امسال، سال بورس است. سالی که از شروع معاملات آن در فروردین ماه نشان داده است که در اغلب روزها روند صعودی را حفظ کرده است و کمتر تحت تاثیر اخبار غیرمرتبط رفتار کرده است. سقف‌شکنی اخیر شاخص کل در بورس و گذشت از مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل، یادآور روزهای اوج بورس در سال ۱۳۹۹ است و قطعا این اتفاق هم نویدبخش روزهای امیدوارکننده برای بورس کشور است. خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس و همچنین آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

بهنام-صمدی

عقب ماندگی بورس در مقایسه با دیگر بازارها

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: روند بورس مثبت است و بالاخره از محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار که حدودا ۳ سال درگیر آن بود عبور کرد و شاهد جذب نقدینگی در بازار هستیم. بورس یکی از بازارهای عقب مانده نسبت به بازارهای دیگر است. بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای طلا، ارز، سکه، خودرو و مسکن پایین‌تر بوده است و قاعدتا بازارها معمولا در بلند مدت اقدام به برابر کردن بازدهی‌ها می‌کنند و بعضا شاهد آن هستیم که بورس بازدهی بالاتری از خود نشان داده است.

وی افزود: بازدهی بورس خیلی کمتر از باقی بازارها بوده است و با توجه به مشخص شدن سیاست ارزی در دولت، تصویب بودجه و رفع ابهامات موجود در بازار سرمایه، وضعیت بورس را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. هر چند شاخص کل بورس ۲ میلیون و ۱۰۰ را رد کرده است اما ارزش دلاری بازار نصف سال ۱۳۹۹ است و باید این عقب ماندگی جبران شود. در مجموع برای ادامه روند صعودی در بورس، دولت باید از هرگونه تصمیمات شتاب زده پرهیز کند.

عرضه خودرو در بورس کالا برای همیشه متوقف شد؟

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده تولید خودروسازها در سال ۱۴۰۲ از طریق سامانه یکپارچه فروش در اواخر اسفند ماه سال گذشته، پیش فروش شده است، عملا خودرویی وجود ندارد که خودروسازها در بورس کالا آن را عرضه کنند. اجرای این طرح یعنی عرضه فروش از طریق یکپارچه، بهانه‌ای برای جلوگیری عرضه خودرو در بورس کالا بود. عرضه خودرو در بورس کالا با این اوصاف منتفی به نظر می‌رسد مگر اینکه خودروی جدیدی برای عرضه خودرو معرفی شود. هرچند احتمال عرضه خودروهای تجاری در بورس کالا وجود دارد. در مجموع می‌توان گفت با اقداماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داد، عملا خودرویی برای عرضه در بورس کالا وجود ندارد.

صمدی با اشاره به دعوای اخیری بین شورای رقابت با وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عدم عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق ناخوشایندی بود. قیمت خودرو با عرضه در بورس رقابتی شده بود و قیمت در این فضا کشف می‌شد و سود آن نصیب خودروساز می‌شد. بعد از توقف عرضه خودرو در بورس و تغییراتی که اعلام شد شورای رقابت براساس محاسبات خود قیمتی را مشخص کرد ولی همین هم مورد تایید دولت قرار نگرفته است. با این حساب کاملا مشخص است که عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف کننده و خودروساز بود که دولت زیر بار آن نرفت و متوقف شد. با توجه به طرح یکپارچه یکپارچه فعلا موضوع عرضه خودرو در بورس کالا منتفی است.

اهرم دلار درباره سوددهی شرکت‌های بورسی

وی در ادامه اظهار داشت: قیمت دلار در روند سودآوری شرکت‌های صادرات محور دارای اهمیت ویژه است. به ویژه در تعیین قیمت پایه تاثیر گذار است. دولت اول نرخ پایه را بر اساس نرخ مبادله‌ای اعلام کرد و بعد به نرخ ۲۸۵۰۰ برگرداند. مسلما این عامل بر سود دهی شرکت‌ها موثر است علی الخصوص اگر دولت شرکت‌ها را موظف به عرضه با نرخ ۲۸۵۰۰ می‌کرد، این اتفاق به ضرر شرکت‌ها تمام می‌شد. اما خب شاهد آن هستیم که این اتفاق نیفتاد و عرضه شرکت‌ها با نرخ مبادله‌ای انجام می‌شود.

توصیه مهم به فعالان در بازار سرمایه

کارشناس بازارسرمایه در پایان به گسترش نیوز گفت: توصیه همیشگی ما به سهامداران بورسی این است که اگر سواد لازم را در معاملات بورس ندارند، حتما غیر مستقیم معامله کنند. ما شاهد آن هستیم که صندوق‌های سهامی بازدهی خوبی در این مدت داشته‌اند حتی بیشتر از سهام کسانی که در صندوق‌های سهامی معامله سرمایه‌گذاری می‌کنند، بازدهی بیشتری ثبت شده است. بنابراین اگر وقت یا دانش کافی در معاملات بورسی را ندارید، بهتر است که از طریق سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ورود به بازارسرمایه اقدام کنید. همچنین اخبار مهم را از طریق مراجع رسمی دنبال کرده و تصمیمات هیجانی نگیرید و در بازار صعودی هم اقدام به نوسان گیری نداشته باشید و سعی بر سهام داری داشته باشید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها