|
کدخبر: 290771

رانت عجیب برای شرکت های فولادی

براساس مصوبه هیات دولت از روز گذشته قیمت پایه محصولات در بورس کالا با دلار نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود موضوعی که این گمانه زنی را تقویت کرده که احتمالا شاهد تسری این مصوبه با سایر محصولات به ویژه صنایع معدنی و فولادی خواهیم بود و بازهم تجربه تلخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و رانتی چرب برای ساکنان بورس کالا را تکرار خواهد شد کرد.

بر اساس این مصوبه نرخ پایه محصولات و مواد اولیه از ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشته تا خوراک پتروشیمی‌ها با تخفیف ۲۲ درصدی همراه شود. از سوی دیگر احتمال تسری این تصمیم به صنایع معدنی و فولادی مطرح شده است . موضوعی که به اعتقاد کارشناسان سردرگمی عجیبی را در بین فعالان بازار سرمایه و البته خوشنودی شرکت ها رقم زده است

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به می گوید: به نظر می رسد دولت سعی دارد تا با نرخ گذاری دستوری وعده خود برای کاهش تورم را به اجرا گذارد . اگرچه که این تصمیم تبعاتی شدیدی را بر قیمت ارز و نرخ مواد اولیه خواهد گذاشت .

وی در ادامه افزود: در این راستا نرخ خوراک پتروشیمی ها و احتمالا صنایع معدنی و فولادی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی محاسبه خواهد شد و این شرکتها مجاز خواهند بود ارزهای صادراتی خود را با نرخ ۳۶۵۰۰ تومانی به فروش رسانند .

به گفته دارابی؛  اگرچه به نظر می رسد دولت حاشیه سود مناسبی برای این شرکت ها پیش بینی کرده است، اما تجربه نشان داده صادر کنندگان از انواع روش ها برای مهندسی عرضه محصولات در بورس کالا و همچنین فروش حداقل بخشی از ارز خود در بازار آزاد بهره خواهند گرفت.

وی همچنین در خصوص تاثیر این تصمیم در بازار سرمایه گفت: قطعا خبر خوبی برای بازار سرمایه نخواهد بود و باید منتظر تغییرات عمده در بازار سهام باشیم.

 

منبع: معدن نامه

ارسال نظر