|
کدخبر: 177593

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس حوزه سیمان:

خوب و بدهای آزادسازی قیمت سیمان!

با آزاد شدن قیمت سیمان تمام فعالان در این حوزه منتظر افزایش قیمت بودند و برخی نیز به انتظار افزایش قیمت مسکن نشستند، اما باید گفت اگر آزادسازی را افزایش قیمت‌ها تلقی کنیم نوسانات قیمت مسکن و ساخت و ساز به طور کامل تحت تاثیر افزایش قیمت سیمان نخواهد بود و عوامل و فاکتورهای متعددی در ساخت یک مسکن مطرح است که قیمت هر کدام از آن‌ها می‌تواند عامل تعیین‌کننده قیمت مسکن باشد.

معدن خوب و بدهای آزادسازی قیمت سیمان!

عرضه سیمان در بورس کالا یک اتفاق خوب در این صنعت به حساب می‌آید، چراکه علاوه بر کنترل قیمت‌ها یک شفافیت در نوع معاملات را در پی دارد و موجب برقراری یک معامله منصفانه می‌شود که در این بین نقش دلال و واسطه به طور کلی حذف می‌شود.

سیاوش بزرگی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: اکنون دومین عرضه سیمان توسط شرکت‌ها در بورس کالا انجام شده که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است و این استقبال در صورتی رخ داده که هنوز در این خصوص اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است و در واقع تمام مشتریان مطلع نشدند که سیمان نیز به عنوان یک کالا وارد رینگ صنعتی شده است. به هر حال به نظر می‌رسد اگر مانند سایر محصولات بورسی مانند محصولات فلزی و پتروشیمی اطلاع‌رسانی انجام شود، معاملات و تقاضاهای بیشتری برای سیمان حاصل خواهد شد.

سیاوش_بزرگی

وی افزود: در حال حاضر افزایش قیمتی برای سیمان اعمال نشده است و معاملات بر اساس سطح قیمت‌های مصوب انجام می‌شود و سیمان با همان قیمت‌های ارشادی که انجمن صنفی و سازمان‌های نظارتی به توافق رسیده‌اند در بورس کالا عرضه می‌شود. تالار صنعتی بورس محل تلاقی عرضه‌کنندگان و خریداران است و با این وجود نمی‌توان گفت که هدف عرضه سیمان در بورس افزایش قیمت این محصول خواهد بود. در واقع غایت اصلی عرضه در بورس، شفافیت معاملات انجام شده و حذف واسطه‌ها است. فروشنده و خریدار هر دو به صورت رو در رو و تحت نظارت بورس کالا معاملات خود را انجام می‌دهند و در این میان عملا دلالان و افراد سودجو حذف می‌شوند.

بزرگی عنوان کرد: در رابطه با صادرات سیمان نیز می‌توان گفت که بعد از ابلاغیه جدید هنوز تغییر عملکردی صورت نگرفته و افزایش قیمتی رخ نداده است. عرضه در بورس کالا محدود به دو سه هفته بوده و همچنان نقش بورس در نوع و میزان صادرات شفاف نشده است و تاثیر آن بر بورس را نمی‌توان مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در حل حاضر صادرات سیمان بر اساس بخشنامه‌هایی که ابلاغ شده، شرکت‌های تولیدکننده در واقع موظف به صادر کردن محصول تولیدی خود هستند و افرادی که خریدار سیمان از بورس هستند قادر به صادرات نیستند. مگر آنکه بخواهد با نام شرکتی که عرضه‌کننده در بورس بوده صادرات سیمان را انجام دهد.

صادرات به کشورهای همسایه مقرون به صرفه است

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حال سوالی مطرح است که با توجه به هزینه‌های فعلی تولید و شرایط وزنی سیمان آیا صادرات این محصول مقرون به صرفه است یا خیر؟ پاسخ این سوال مثبت است. با توجه به افزایش نرخ ارزی که در مدت زمان گذشته شاهد آن بودیم به نظر می‌رسد که در حال حاضر بیش از قیمت‌های عرضه شده در بازار داخل، صادرات انجام می‌شود و معامله با کشورهای همسایه می‌تواند صرفه اقتصادی مطلوبی را در پی داشته باشد و سود اقتصادی برای تولیدکننده سیمان و همچنین اقتصاد کشور داشته باشد و در نهایت صادرات سیمان به یک مزیت بدل شود.

وی ابراز کرد: تولیدکنندگانی که در مرکز کشور واقع هستند، قطعا باید برای حمل و نقل سیمان و رساندن این محصول به حاشیه مرزها هزینه بیشتری را صرف کنند اما واحدهای تولیدی فعال در شهرهای مرزی شرایط صادرات مناسب‌تر بوده و این وع معاملات بین‌الملل برای آن‌ها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

بزرگی در پایان خاطرنشان کرد: ساخت و ساز و مسکن یکی از صنایعی بوده که تا حدودی تحت تاثیر نوسانات قیمتی سیمان است و اگر اکنون آزاد سازی قیمت سیمان را به معنای افزایش قیمت این محصول در نظر بگیریم، تغییرات قیمت سیمان قطعا در قیمت بتن نیز تاثیر خواهد گذاشت چراکه یکی از موادهای پایه‌ای ساخت بتن سیمان است که در ادامه نیز شاهد نوسانات قیمت مسکن و مصالح ساختمانی می‌شویم. به طور کلی میزان تاثیر افزایش قیمت سیمان بر مسکن تابع یک ضریبی بوده و باید قیمت تمام شده و ضریب مصرف سیمان در هر متر مکعب ساختمان را مورد بررسی قرار داد و بر اساس این موارد می‌توان میزان تاثیر نوسانات قیمت سیمان را بر ساخت و ساز به طور دقیق محاسبه کرد. در مجموع افزایش قیمت مسکن فقط به سیمان مربوط نمی‌شود و تا حدودی از این موضوع تاثیر می‌پذیرد و عوامل مهم‌تری در ساخت و سازها نقش دارند. قیمت میلگرد و محصولات فلزی مصرفی در ساختمان، انواع سیم و کابل‌ها نقش پررنگ‌تری در قیمت نهایی مسکن دارند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها