|
کدخبر: 290252 شروین اشیدری

روزگار خودرو فورد ماستنگ ۱۹۶۹ را بررسی می‌کند؛

خودروی آمریکایی میلیاردی در بازار ایران / این موستانگ فرق می‌کند!

بازار خودروی ایران مملو از خودروهای کلاسیک و جذاب آمریکایی است. شاید بتوان گفت یکی از پرطرفدارترین خودروهای کلاسیک بازار ایران فورد ماستنگ است که در ایران‌ هم نسخه‌های مختلف آن وجود دارد.

اقتصاد خودروی آمریکایی میلیاردی در بازار ایران / این موستانگ فرق می‌کند!

یکی از بهترین سال‌هایی که به نوعی می‌توان شکوفایی صنعت خودروی آمریکا را در آن مشاهده کرد سال ۱۹۶۹ است. در ادامه این نوشتار قصد داریم به بررسی و معرفی فورد ماستنگ مک ۱ تولید شده در سال ۱۹۶۹ بپردازیم که یکی از خاص‌ترین‌ها محسوب می‌شود. با روزگار خودرو همراه باشید.

ماجرای تولید ماستنگ

فورد ماستنگ در اواسط سال ۱۹۶۴ به تولید رسید و با ظاهر خاص و عضلانی خود توانست نظرات بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. این خودرو از دیدگاه ابعاد تقریباً یک سر و گردن بالاتر از ماسل کارهای دیگر بود و همین باعث ایجاد جذابیت بیشتر شد. پس از گذشت ۳ سال و از ۱۹۶۷ این خودرو به پختگی لازم رسید و این در حالی بود که تازه در همین سال شورولت با کاماروی معروف پا به عرصه ساخت خودروهای عضلانی گذاشت. اما نقطه عطف تولید خودروهای ماستنگ در سال ۱۹۶۹ بود. از این تاریخ مک ۱ به عنوان یک پکیج اسپرت برای مدل ماستنگ معرفی شد.

تاریخچه MACH۱

مک ۱ یا MACH۱ در حقیقت نام یک خودروی مفهومی بدون چرخ است که فورد در سال ۱۹۵۹ از آن رونمایی کرد. این خودرو قرار بود از یک پیشرانه توربوجت کوچک نیرو بگیرد که می‌توانست در تئوری به سرعت ۵۰۰ مایل برساعت (۸۰۰ کیلومتر برساعت) دست پیدا کند. اگر چه این سرعت با سرعت صوت (۱ ماخ: برابر با ۱۲۳۴ کیلومتر برساعت) فاصله بسیاری داشت اما این خودروی مفهومی به دلیل توان دستیابی به سرعت تئوری بسیار زیاد، "ماک ۱" (یا مک ۱: به معنای ۱ ماخ/معادل با سرعت صوت) نام گرفت.

بعدها نام این خودرو به عنوان یک پکیج اسپرت برای فورد ماستنگ در نظر گرفته شد. البته این نکته را باید گفت که این پکیج فقط برای نسخه فستبک عرضه می‌شد.

طراحی خاص

فورد ماستنگ مک ۱ همانطور که گفته شد باید تفاوت‌هایی به واسطه استفاده از این پکیج اسپرت با نسخه عادی داشته باشد. از جمله تفاوت‌های مهم در این خودرو می‌توان به استفاده از کاپوت با رنگ مشکی مات، ین کرومی قفل کاپوت، اسکوپ کاپوت به همراه شیکر به صورت آپشنال، سیستم تعلیق ویژه مسابقات، در باک کرومی فنری، سر اگزوزهای کرومی، طراحی فضای داخلی دیلاکس (Delux/با تلفظ دولوکس در ایران)، اسپویلر عقب و دفیوزر زیر سپر جلو و کاور اسپرت کرکره‌ای شیشه عقب اشاره کرد. طراحی این خودرو به‌خصوص با پکیج مک ۱ به حدی جذاب است که تمام عاشقان خودروهای کلاسیک به‌خصوص آمریکایی آرزوی داشتن چنین مدلی را دارند.

۲۵۰ اسب بخار ناقابل

قاعدتاً وقتی به ظاهر ماستنگ مک ۱ نگاه می‌کنید انتظار وجود یک پیشرانه قدرتمند زیر کاپوت این خودرو دارید. غیر از این هم از چنین خودرویی بعید است. نسخه پایه ماستنگ مک ۱ از یک پیشرانه ۵.۸ لیتری ۸ سیلندر بهره می‌برد که توان تولید حداکثر ۲۵۰ اسب‌بخار و ۴۸۰ نیوتن. متر گشتاور را دارد. در بخش گیربکس هم این خودرو با جعبه‌دنده‌های ۳ سرعت دستی و اتوماتیک و همچنین ۴ سرعت دستی عرضه شد.

 

کابین بی نظیر

زمانی که وارد کابین ماستنگ مک ۱ می‌شوید اولین چیزی که جلب توجه می‌کند فرمان چوبی این خودرو است. چوب استفاده شده در این فرمان به حدی جذاب و با کیفیت است که همیشه می‌خواهید دستتان روی آن باشد. پس از آن داشبود این خودرو و آمپر آنالوگ خودنمایی می‌کند. طراحی این خودرو به‌خصوص در بخش داخلی به دور از هرگونه تجملات و پیچیدگی است اما ظاهری فوق‌العاده اسپرت دارد. صندلی‌های این خودرو هم با چرم مشکی پوشیده شده است که در عین اسپرت بودن بسیار نرم و راحت است. در کنار این موارد کف پایی قرمز رنگ هم به جذابیت کابین افزوده است.

کابین موستانگ همانند تمامی خودروهای آمریکایی از فضای باز و راحت برای سرنشینان بهره می‌برد. با توجه به طول نسبتاً زیاد ماستنگ، جای تعجب نیست که علیرغم کوپه بودن خودرو یک ردیف صندلی نیز برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. یکی از قسمت‌های جالب در این خودرو صندلی‌های ردیف عقب است که به راحتی قابلیت تخت شدن دارند تا بتوان از فضای عقب استفاده بیشتری برد.

سخن پایانی

قطعاً داشتن یک فورد ماستنگ آن‌هم از نوع مک ۱ برای هر ماشین‌بازی یک آرزو است. قیمت مشخصی هم برای این خودروها با توجه به خاص بودن مشخص نیست اما قطعاً باید میلیاردها تومان برای داشتن چنین خودرویی بپردازید. اما اگر از عاشقان خودروهای آمریکایی باشید حتماً این مبالغ را تقبل می‌کنید تا یک خودروی خاص مانند ماستنگ را در خیابان‌ها برانید. البته این نکته را هم باید گفت که داشتن چنین خودرویی دردسرهای خاص خود به‌خصوص در بخش تعمیرات را دارد و باید به تعمیرگاه‌های خاص مراجعه کنید.

 

 

  • کاظمیان ارسالی در

    آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند،الحمدالله تمام خودروهای ما هم میلیاردی شده اند وبا کیفیت،وتمام آبشن های استاندارد بین‌المللی بروز دنیا.

  • ناشناس ارسالی در

    عشق است فورد موستانگ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها