|
کدخبر: 290036

مقایسه صرافی ارز دیجیتال DEX و CEX

مقایسه صرافی ارز دیجیتال DEX و CEX

خرید و فروش رمزارز در بازار‌های مالی آنلاین به نام صرافی ارز دیجیتال انجام می‌شود و اگر شما نیز به معاملات رمزارز علاقه‌مند هستید، در ابتدا باید به کمک یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنید. امروزه ده‌ها صرافی آنلاین ارز دیجیتال مختلف عرضه شده‌اند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند و به دو دسته کلی صرافی ارز دیجیتال متمرکز و صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. دانستن تفاوت این صرافی‌ها اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند در انتخاب بهترین صرافی برای معاملات به شما کمک کند.

 

صرافی ارز دیجیتال متمرکز یا CEX چیست؟

صرافی‌های متمرکز از جمله اولین صرافی‌های فعال در بازار ارز‌های دیجیتال هستند و هم اکنون به عنوان محبوب‌ترین صرافی‌های جهانی به شمار ‌می‌روند. صرافی بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase) و کراکن (Kraken) تنها چند نمونه از صرافی‌های متمرکز محبوب جهانی هستند. این صرافی‌ها همانند صرافی‌های سنتی برای ارز‌های فیات و به شکل متمرکز فعالیت می‌کنند. با توجه به ماهیت فعالیت، این صرافی‌ها مجبور به رعایت قوانین مالی کشوری هستند که در آن فعالیت دارند و به همین دلیل در اکثر آن‌ها احراز هویت اجباری است. در این نوع صرافی، دارایی‌های شما معمولا در اختیار و کنترل صرافی است و تا زمانی که ارز‌های دیجیتال خود را از آنجا خارج نکرده‌اید، رمزارز‌ها در خزانه این صرافی‌ها نگهداری می‌شوند.

حجم معاملات و میزان استفاده از صرافی ارز دیجیتال متمرکز نسبت به غیرمتمرکز بیشتر است؛ زیرا ثبت‌نام و استفاده از صرافی‌های متمرکز آسان و سریع است، همچنین انتقال ارز‌ها و انجام تراکنش‌ها به سرعت و با هزینه کمی انجام می‌شود. در صرافی ارز دیجیتال متمرکز، یک شرکت به عنوان ارائه‌دهنده زیرساخت و خدمات عمل می‌کند و طیف گسترده‌ای از خدمات را در راستای تجربه مثبت مشتری ارائه می‌دهد. در این صرافی‌ها امکان مبادله ارز‌های دیجیتال با ارز‌های فیات فراهم است و کاربران در هر زمان می‌توانند به پشتیبانی آنلاین و حرفه‌ای دسترسی داشته باشند.

 

صرافی غیرمتمرکز یا DEX چیست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های بلاک‌چینی هستند که به کاربران این امکان را می‌دهند تا در بازاری امن و بی‌واسطه معاملات خود را انجام دهند. صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا در یک شبکه بلاک‌چینی مانند شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند و از تمام ارز‌های دیجیتال مبتنی بر آن شبکه پشتیبانی می‌کنند، موضوعی که باعث می‌شود تا تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران به تمام ارز‌های دیجیتال آن شبکه دسترسی داشته باشند.

هیچ شرکت یا مدیریت متمرکزی برای صرافی‌های غیرمتمرکز وجود ندارد و این صرافی‌ها به صورت خودکار و به کمک قرارداد‌های هوشمند معاملات و تراکنش‌ها را به صورت خودکار پردازش می‌کنند. در نتیجه، احراز هویت در این صرافی‌ها اجباری نیست و کاربران کافی است تا کیف پول خود را متصل کنند و از خدمات این صرافی استفاده کنند.

با توجه به اینکه صرافی‌های غیرمتمرکز کیف پول اختصاصی خود را عرضه نمی‌کنند و این امکان را به کاربران می‌دهند تا از کیف پول شخصی خود استفاده کنند، امنیت صرافی و معاملات افزایش پیدا می‌کند و سطح امنیتی بالای این صرافی‌ها از جمله دلایل رشد و محبوبیت آن است. با این حال صرافی آنلاین ارز دیجیتال غیرمتمرکز مشکلات بزرگی نیز دارد که باعث شده است تا صرافی ارز دیجیتال متمرکز به گزینه محبوب‌تری برای معاملات رمزارز تبدیل شود.

 

مزایا و معایب صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

استفاده از صرافی ارز دیجیتال متمرکز آسان است و رابط کاربری آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که عموم مردم می‌توانند حتی در صورت نداشتن دانش پیرامون بازار ارز‌های دیجیتال از آن‌ها استفاده کنند. این صرافی‌ها معمولا علاوه بر دسترسی وب‌سایت، اپلیکیشن‌های اختصاصی نیز عرضه می‌کنند که دسترسی به خدمات و معاملات ارز‌های دیجیتال را بیش از پیش راحت می‌کند.

همچنین امکان خرید و فروش ارز دیجیتال با پول فیات نیز وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی با ریال یا دلار ارز‌های دیجیتال خریداری کنید یا در هر زمان ارز‌های دیجیتال خود را دوباره به ارز‌های فیات تبدیل کنید. موضوعی که چالش‌های تبادل ارز دیجیتال با ارز دیجیتال را رفع می‌کند و باعث می‌شود تا هرکسی بتواند به راحتی رمزارز خود را خریداری کند. علاوه بر آن، صرافی‌های متمرکز خدمات جذاب و پیشرفته‌ای را نیز مانند کیف پول ارز دیجیتال، پشتیبانی آنلاین، ابزار‌های ترید و بازار معاملاتی گسترده و سریع رمزارز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که می‌توانند در مسیر سرمایه‌گذاری پرسود آن‌ها تأثیرگذار باشند.

این خدمات باعث شده است تا صرافی‌های متمرکز گزینه بسیار بهتری برای تریدر‌های تازه کار بازار باشند و در معاملات ابتدایی به آن‌ها کمک کنند. این خدمات برای تریدر‌های حرفه‌ای بازار نیز کاربرد دارند و معاملات مداوم ارز‌های دیجیتال را آسان می‌کنند.

در حالی که صرافی‌های غیرمتمرکز نیز مزایای مختلفی مانند عدم نیاز به احراز هویت، حذف کارمزد‌های صرافی و امنیت بسیار بالا را دارند، اما برخی ضعف‌های بزرگ نیز در نحوه فعالیت آن‌ها دیده می‌شود. استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز نیازمند اتصال کیف پول شخصی و برخی پیچیدگی‌هاست که عموم مردم از آن‌ها اطلاعی ندارند و به همین دلیل از آن‌ها نمی‌توانند استفاده کنند.

همچنین تمام تراکنش‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز شامل کارمزد شبکه می‌شود که می‌تواند کارمزد‌های معاملات شما را افزایش دهد. همچنین از آنجایی که صرافی‌های غیرمتمرکز از کاربران خود کارمزد نمی‌گیرند، درآمدی نیز از این طریق ندارند و به همین دلیل بسیاری از خدمات مختلف مانند تیم پشتیبانی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند.

 

جمع‌بندی

صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز هر دو مزایا و معایب خود را دارند و می‌توانید با توجه به نیاز خود فعالیت در یک صرافی را آغاز کنید. با این حال فعالیت در صرافی غیرمتمرکز با توجه به پیچیدگی‌های خود مناسب افراد تازه وارد و تازه کار بازار نیست و صرافی‌های متمرکز می‌توانند برای این افراد گزینه بهتری باشند. هم اکنون صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز متنوعی در کشور ما عرضه شده است که پیشرفته‌ترین خدمات و بازار‌های معاملاتی ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهند. تنها کافی است با ثبت‌نام و احراز هویت سریع، واریز ریالی خود را انجام دهید و سپس ارز‌های دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنید.

بازار معاملاتی گسترده، ابزار‌های حرفه‌ای، تیم پشتیبانی همیشه آنلاین، کیف پول پیشرفته و امن از جمله خدماتی هستند که در هنگام انتخاب یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

https://zoomarz.com/what-are-the-advantages-of-a-centralized-cryptocurrency-exchange/

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها