|
کدخبر: 289828

انواع سرمایه‌گذاری در ایران

اقتصاد انواع سرمایه‌گذاری در ایران

باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور بسیاری از افراد بیشتر از هر زمان دیگری به سرمایه‌گذاری فکر می‌کنند، اما مشکل آنها این است که با سرمایه‌گذاری و انواع آن آشنا نیستند. برای حفظ ارزش پول خود و سرمایه‌گذاری، لازم است که در قدم اول با سرمایه‌گذاری به‌خوبی آشنا شوید. در قدم بعدی باید انواع سرمایه‌گذاری در ایران را بدانید تا بتوانید باتوجه به سرمایه خود، از بین آن‌ها بهترین روش را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. درادامه این مطلب شما را برای گام نهادن در این مسیر آماده می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

سرمایه‌گذاری به چه معناست؟

اگر بخواهیم به‌صورت علمی به این مسئله نگاه کنیم، سرمایه‌گذاری در اقتصاد به این معناست که منابع مالی خود را به یک یا چند دارایی مختلف اختصاص دهید تا در آینده به ارزش بیشتری برسند. درواقع، با سرمایه‌گذاری منابع مالی مدیریت می‌شوند، این منابع شامل درآمد فعلی و درآمدهای آتی هستند.  این کار به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر است. برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری که احتمالا با آن‌ها آشنایی دارید، شامل خرید و فروش سهام شرکت‌ها، زمین، طلا، خودرو، ارز و غیره می‌شود.

برای سرمایه‌گذاری لازم است که هدف کسب سود در آینده را مشخص کنید تا بتوانید بهترین روش برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید. یک ویژگی ثابت در سرمایه‌گذاری، سطح ریسک است. گرچه در انواع روش‌های سرمایه‌گذاری سطح متفاوتی از ریسک وجود دارد، اما این ویژگی همیشگی است. به عبارت دیگر، نمی‌توان گفت که در برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری هیچ ریسکی وجود ندارد. در تمام روش‌ها، گرچه با میزان متفاوت، ریسک وجود دارد.

چرا باید سرمایه‌گذاری کنیم؟

حتما در این شرایط قرار گرفته‌اید که به‌طور مداوم درحال تلاش برای رسیدن به سرمایه بیشتر هستید اما آن‌طور که باید سود دریافت نمی‌کنید. انتخاب یک روش مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌تواند شما را از این شرایط خارج کند. بدون شک، برای رسیدن به اهداف مالی در مرحله اول به یک منبع درآمدی مناسب نیاز دارید، چراکه سرمایه‌گذاری بدون داشتن سرمایه امکان‌پذیر نیست. اما باید بدانید که داشتن سرمایه به‌تنهایی نمی‌تواند شما را به آنچه می‌خواهید برساند. برای این کار باید برنامه‌ریزی داشته باشید، به عبارت دیگر، به سرمایه‌گذاری نیاز دارید.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران

روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران و در سراسر جهان بسیار متنوع هستند. گرچه در ایران به‌دلیل محدودیت‌های بسیار امکان سرمایه‌گذاری از طریق برخی از روش‌ها وجود ندارد، اما روش‌های سرمایه‌گذاری در داخل ایران هم تعداد کمی ندارند. این روش‌ها از نظر میزان نقدشوندگی، سطح ریسک و عوامل دیگر با یکدیگر متفاوت هستند.

سرمایه گذاری در بورس

خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بورس یک روش بسیار محبوب در ایران شناخته می‌شود. این روش، در بسیاری از کشورهای درحال توسعه دیگر هم بسیار محبوب است. از دلایل محبوبیت بازار بورس می‌توان به این ویژگی‌ها اشاره کرد که بازدهی آن در مقایسه با روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری بیشتر است و نقش زیادی در رشد اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

افرادی‌که سرمایه کمی دارند و برای سرمایه‌گذاری به نقدشوندگی بالا، قابلیت سرمایه‌گذاری غیرحضوری، امکان مدیریت ریسک و شفافیت سرمایه نیاز دارند می‌توانند از این روش استفاده کنند. در این روش می‌توان هم به‌صورت مستقیم و هم غیرمستقیم وارد عمل شد. به این صورت که افراد حرفه‌ای، با آگاهی کامل از بورس و شناخت کافی درمورد تکنیک‌های مدیریت سرمایه در این بازار، سرمایه خود را به‌صورت مستقیم وارد این بازار می‌کنند. اما افرادی‌که با این استراژی‌ها آشنایی ندارند و در عین حال به سرمایه‌گذاری در بورس علاقه دارند، باید از روش غیرمستقیم، یعنی از صندوق سرمایه‌گذاری، استفاده کنند. در این صندوق‌ها، یک تیم حرفه‌ای به کار گرفته می‌شود تا سرمایه افراد غیرحرفه‌ای در بازار را به سود برسانند.

بازار زمین و مسکن

حتما می‌دانید که در بازار زمین و مسکن به سرمایه چند صد میلیونی نیاز است پس در این روش خبری از سرمایه‌گذاری با سرمایه کم نیست! به همین دلیل است که بیشتر افراد با درآمد بالا به سرمایه‌گذاری از این روش روی می‌آورند. در این روش باید به این نکته توجه کرد که ملک و زمین نقدشوندگی بسیار پایینی دارند، درنتیجه پس از سرمایه‌گذاری، درصورت تمایل به فروش، ممکن است مدت طولانی طول بکشد تا به سرمایه خود برسید.

بازار طلا

در بازار طلا هم مانند بازار بورس می‌توان با سرمایه کم برای سرمایه‌گذاری اقدام کرد. اما در این روش موارد دیگر وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید، برای مثال، اصل یا تقلبی بودن طلا، یا هزینه و امنیت نگهداری از طلای فیزیکی، در برخی مواقع کار را برای سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند. افرادی که به سرمایه‌گذاری در بازار طلا وارد می‌شوند معمولا به خرید سکه هم فکر می‌کنند. به‌طور کلی خرید سکه و طلا می‌تواند سود قابل قبولی داشته باشد، اما درصورتی‌که بتوانید ریسک نگهداری از آن‌ها را تقبل کنید.

خرید خودرو

بسیاری از افراد خرید خودرو را یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری درنظر می‌گیرند. برای خرید خودرو به‌عنوان سرمایه‌گذاری لازم است یک سری نکات مانند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، هزینه بیمه و نوسانات قیمت را هم درنظر داشته باشید. این بازار نسبت به بازار طلا و سکه نقدشوندگی کمتری دارد، به همین دلیل افراد کمتری خرید خودرو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

سپرده‌های بانکی

گرچه بسیاری از افراد سپرده‌گذاری در بانک‌ها را به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که طبق داده‌ها، طی چندین سال سود بانک از میزان تورم بسیار کمتر بوده است. این به آن معناست که با سپرده‌گذاری در بانک نمی‌توانید ارزش پول خود را آن‌طور که باید حفظ کنید. اما اگر این روش را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید، می‌توانید با افتتاح حساب پس‌انداز بلندمدت در بانک مورد نظر، به میزان تعیین شده سود دریافت کنید. این روش برای افرادی که ریسک‌پذیری بالایی ندارند بهترین گزینه است.

خرید ارز

خرید و فروش ارز دلار یا یورو به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. این روش طرفداران خاص خود را دارد. درواقع، به علت ریسک زیاد برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز، افراد زیادی این روش را انتخاب نمی‌کنند. از جمله ریسک‌هایی که بر قیمت ارزها تاثیرگذار است، می‌توان به عملکرد دلالان اشاره کرد. به‌طورکلی، اگر این روش را در بلندمدت در نظر بگیریم، می‌تواند انتخاب معقولی برای سرمایه‌گذاری باشد، اما در کوتاه مدت ریسک بالایی دارد.

برای آشنایی بیشتر با هرکدام از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید به سایت رده مراجعه کنید.

جمع‌بندی: کدام روش‌ را برای سرمایه‌گذاری در ایران انتخاب کنیم؟

همان‌طور که در این مطلب بیان کردیم، تنوع بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد. اما با آگاهی از تمام روش‌های موجود برای سرمایه‌گذاری این مسئله به‌وجود می‌آید که کدام روش را انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید نکاتی که در این مقاله بیان کردیم را با میزان سرمایه و هدف خود از سرمایه‌گذاری تطابق دهید. هر کدام از روش‌های سرمایه‌گذاری ویژگی‌هایی دارند که برای دریافت سود در انواع میزان سرمایه عالی عمل می‌کنند.

 

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها