|
کدخبر: 289681

چشم انداز بورس در سال ۱۴۰۲ / این ریسک در راه است!

در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه با آرمین عبدی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی عملکرد بورس در سال ۱۴۰۱ و چشم‌انداز آن در ۱۴۰۲ پرداختیم.

در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه با آرمین عبدی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی عملکرد بورس در سال ۱۴۰۱ و چشم‌انداز آن در ۱۴۰۲ پرداختیم. عبدی در ابتدای صحبت‌های خود عنوان کرد که عملکرد بورس تهران در سال جاری، برخلاف چیزی بود که انتظار می‌رفت و تحلیلگران، بازدهی به مراتب بهتری را برای آن پیش‌بینی کرده بودند. او افزود که دلیل اصلی این موضوع، عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به سیاستگذار اقتصادی است.

وی عنوان کرد که دلیل عدم توانایی بورس تهران در کسب بازدهی مناسب و همچنین جاماندن از بازارهای موازی، نبود توجه درست سیاستگذار به بحث تولید و صنایع است زیرا این موضوع باعث شد که در سال جاری، شرکت‌ها نتوانند در حد انتظارات سودآوری داشته باشند. عبدی اعتقاد داشت که هدف اصلی سیاستگذار برای بی‌توجهی به تولید و بازار سرمایه، تمرکز بر کنترل تورم، کسری بودجه و نرخ ارز است که متاسفانه در رسیدن به این اهداف نیز ناکام بود که عمده دلیل آن نبود ریل سیاستگذاری درست و منطقی است و بخشی را نیز می‌توان به تحریم‌ها و مشکلات سیاسی نسبت داد.

او در ادامه به بررسی روند بورس تهران و متغیرهای اثرگذار بر آن پرداخت و عنوان کرد که پارامترهای بسیار زیادی در روند بورس سال آینده تاثیر خواهند داشت و اگر ما در آینده شاهد تغییر نگاه در سیاستگذاری اقتصادی، رفع قیمت‌گذاری دستوری، عدم دخالت در سودآوری شرکت‌ها، پایداری انتظارات تورمی و نرخ‌های کنونی دلار، بهبود بازارهای جهانی و... باشیم، بورس تهران می‌تواند عملکرد خوبی از خود به جا بگذارد. از نظر او، مهم‌ترین متغیرهایی که بورسی‌ها در سال ۱۴۰۲ باید به آن توجه کنند عبارت است از: نرخ دلار، تورم انتظاری، نرخ خوراک صنایع و قیمتگذاری دستوری.

عبدی در این برنامه به پیش‌بینی روند این متغیرها پرداخت و اعتقاد دارد که میانگین نرخ دلار در سال آینده برای بازار آزاد حوالی ۶۰ هزار تومان و حواله مرکز مبادله ۴۵ هزار تومان خواهد بود، تورم کشور در محدوده ۴۰ تا ۴۵ درصد قرار می‌گیرد، نرخ سود بانکی در بازه ۲۲ تا ۲۴ درصد باقی می‌ماند و بورس تهران در صورت تحقق نکات ذکر شده، می‌تواند بازده مناسبی را به سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین مهم‌ترین ریسک و فرصت بورس ۱۴۰۲ را در رفتار سیاستگذار با نرخ دلار می‌دانست و اعتقاد داشت که اگر سیاستگذار به سمت آزادسازی نرخ دلار حرکت کند می‌تواند مهم‌ترین محرک صعودی بورس شود و در سمت مقابل اگر در کنترل آن پافشاری کند، می‌تواند بازار سهام را نیز با چالش مواجه کند.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها