|
کدخبر: 288759

تکلیف حقوق کارگران به زودی روشن می شود

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به اینکه باید تورم کنترل شود, چرا که عدم کنترل تورم هم به بخش کارفرمایی و هم کارگری آسیب می زند گفت: قطعاً‌ دستمزد در پایان اسفند ماه به نتیجه نهایی می رسد تا تورم های انتظاری محاسبه شود.

اقتصاد تکلیف حقوق کارگران به زودی روشن می شود

علی اصغر آهنی ها , نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره آخرین وضعیت دستمزد کارگران گفت: افزایش هزینه ها به هر نحوی باشد روی زندگی مردم اثر می گذارد. افزایش حقوق کارگران به منظور کاهش قدرت خرید ناشی از تورم است.

وی با بیان اینکه نرخ تورم در دستمزد و قیمت تمام شده ی کالا و آسیب به واحدهای کوچک اثر دارد گفت:برای افزایش حقوق باید تورم کنترل شود, چرا که عدم کنترل تورم هم به بخش کارفرمایی و هم کارگری آسیب می زند.

 آهنی ها با تأکید بر اینکه بحث کارفرمایان میزان افزایش حقوق نیست گفت: ما به دنبال این هستیم که افزایش ها به نحوی باشد که روی زندگی مردم اثر مثبت بگذارد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از اشتغال در کشور را واحدهای خرد تشکیل می دهند اظهار داشت: با توجه به اهمیت اشتغال واحدهای خرد ضرورت دارد که تورم کنترل شود تا اشتغال و اقتصاد در کشور مدیریت شود.

آهنی ها گفت:حجم عمده اشتغال کشور متعلق به کارگاه های خرد و کوچک است. مشکل اصلی این است که حمایت از این بخش که بزرگ است, بسیار اندک است. به طور مثال تسهیلات بانکی تنها به ۵ تا ۶ درصد از این ۹۲درصد اختصاص یافته است. یعنی نظام بانکی در پرداخت تسهیلات با صنایع بزرگ همکاری دارد ولی حمایتی از صنایع کوچک نیست در صورتی که بخش عمده ای از اشتغال متعلق به صنایع خرد وکوچک است.

 آهنی ها بیان کرد:حدود ۵۰درصد اشتغال کشور را خدمات و ۱۸ درصد کشاورزی و ۳۲ درصد آن را صنعت تشکیل می دهد. بنابراین باید متناسب با همین موضوع حمایت ها در نظر گرفته شود.

 نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اظهار داشت:در شورای عالی کار اعلام می کردند سهم دستمزد در قیمت تمام شده ۷ تا ۹ درصد است. اما بررسی هایی که جامعه کارفرمایی داشته است نشان دهنده این است که سهم دستمزد در قیمت تمام شده بیشتر است. سهم دستمزد باید در بخش های مختلف به صورت دقیق بررسی شود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با پیشنهاد اینکه دولت باید با قرار دادن کالاهای اساسی با قیمت مناسب از کارگران حمایت کند گفت: یک نوع تورم از نقدینگی ایجاد می‌شود و یک نوع دیگر از افزایش هزینه‌ها بر روی دستمزد و کالا است.

آهنی‌ها افزود: هر قدر هزینه‌ها را بالا ببریم، قیمت کالاها افزایش یافته و به تبع آن، تورم ایجاد می‌شود؛ از این رو باید سیاست اصلاحی ارائه کنیم که کالاهای اساسی با یک قیمت مناسب و با کمترین تورم در مدت یک‌ساله به دست مردم برسد.

 وی با بیان اینکه قطعاً‌ دستمزد در پایان اسفند ماه به نتیجه نهایی می رسد تا تورم های انتظاری محاسبه شود گفت: منتظر اطلاعات و آمار نهادهای مختلف در تعیین سبد معیشت هستیم تا نسبت به تعیین دستمزد تصمیم‌گیری شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر